Ga naar hoofdinhoud

Cabtest 2016

(MAART 2016) – Het transportbedrijf dat zijn chauffeurs langer dan strikt noodzakelijk in een truckcabine laat verblijven, wordt tegenwoordig gezien als half crimineel. Aan die cabine ligt het niet, want dat is een halve hotelkamer, vol comfort en luxe. Of toch niet? TTM.nl testte op het Britse Mira-circuit zeven topcabines.

Zeven trucks dus, in de beste uitvoering. In de avondschemering zien we de MAN TGX XXL, Mercedes-Benz BigSpace, Renault T- High Sleeper, DAF Super Space Cab, Iveco Stralis Hi-Way, Scania Topline en de Volvo Globetrotter XL. Helemaal gelijk is de test ook dit jaar niet. De Mercedes kan nog een iets grotere cabine hebben, en de bovenbedden zijn lang niet overal aanwezig. Renault presenteert het zelfs om een ‘dinette’ te leveren! Comfort en luxe zijn volop aanwezig dus, en dat kan best in een aantrekkende transportmarkt.

DAF Super Space Cab

TTMnl2016_1_24_DAF_foto (1)

De DAF Super Space Cab zette ooit de benchmark voor het ultieme ruimtegevoel. Ook vandaag de dag nog is dit misschien wel de grootste cabine op de markt, met tegelijkertijd het grootste bed, de meeste opbergruimte en een keurige afwerking. Toch zijn er ook kleine puntjes van kritiek. Zo is de interieurverlichting minder geavanceerd dan in menig andere cabine en werd het mooie nachtkastje opgeofferd aan vijftien centimeter meer matras. Erg fraai in de testauto was de standverwarming door middel van een motorverwarming. Dat zorgt niet alleen voor een altijd warme krachtbron, het geeft ook een veel mooier verdeelde luchtstroom. In tegenstelling tot de bekende slurf onder een stoel waar hete lucht uit komt, maakt dit systeem namelijk gebruik van de originele ventilatie-openingen in de cabine. Daardoor wordt het interieur mooi gelijkmatig verwarmd. Verdere pluspunten in de DAF-cabine zijn het mechanische nachtslot, de grote koelkast en de enorme hoeveelheid opbergruimte. Een minpuntje is wel dat er geen tafeltje aan boord is. De uitschuifbare tafel vanuit de middenconsole is prima, maar niet echt om bijvoorbeeld aan te werken met een laptop. Daarvoor zou de bijrijdersstoel draaibaar moeten zijn en dat is niet leverbaar. Wel leverbaar en ook aan boord van deze DAF zijn onder andere een magnetron, een tv, een kluisje, een standairco en zelfs een echte stofzuiger, die onder het bed gemonteerd is.

Iveco Stralis Hi-Way

TTMnl2016_1_24_iveco_foto (1)

In tegenstelling tot de meeste merken biedt Iveco slechts één hoogdakuitvoering, en dat is de Stralis Hi-Way cabine. Het ronde, spoilervormige dak biedt meer ruimte dan je op het eerste gezicht zou zeggen, en het is vooral het slimme opklappende bovenbed dat heel veel ruimte geeft in de cabine. Iveco kwam met een fraai ‘gepimpte’ truck naar de test met leren bekleding en een tv-toestel met dvd. Op het gebied van opbergruimte houdt het niet over in de Iveco. De ronde vorm van het dak neemt ruimte in waardoor het niet optimaal is. Wel zijn er heel veel opbergvakjes en bakjes, vooral voor kleine spulletjes. Hoewel de Stralis niet de ruimste cabine heeft, is er toch meer dan voldoende ruimte aan boord voor het aan- en uitkleedritueel. Ook de toegang tot het bed is prima in orde. Onder dat bed bevindt zich een grote lade en daarnaast een wat kleinere koelkast. Verder zijn er een flexibel leeslampje en een prachtig display bij het bed waarmee zo’n beetje alles aan boord bediend kan worden. De kwaliteit van het bed valt wat tegen, maar dat is een zaak van persoonlijke smaak. Verder is de interieurverlichting ook een beetje alles of niks. Een dimmer zou een hele aanwinst zijn in deze cabine. Een ander puntje is de verstelling van het stuurwiel. Dat kan beter, zo weten we inmiddels uit eigen ervaring. Informeer maar eens bij de dealer. De afwerking is, zeker met de fraaie leren stoelen, op hoog niveau in de Stralis Hi-Way.

MAN TGX XXL

TTMnl2016_1_24_MAN_foto (1)

De XXL-cabine van MAN wordt gekenmerkt door de enorme voorruit. De kastenwand is dezelfde als in de lagere XLX-cabine en de extra cabinehoogte is dan ook volledig toebedeeld aan de enorme voorruit. Het interieur ademt een zakelijke sfeer met veel glanzend zwart en aluminiumkleurige details. Het ziet er allemaal bijzonder degelijk en doordacht uit, maar de warme, huiselijke sfeer van een DAF- of een Mercedes-cabine vind je hier niet. Daarvoor moet de chauffeur toch echt zelf wat sfeerelementen aanbrengen. Het bed heeft een keurige lattenbodem, maar de matras zelf mag wat dikker. De schakelaars voor de verschillende woonfuncties zijn vanuit het bed bereikbaar op de middenconsole. Opbergruimte bij het bed of een nachtkastje ontbreekt helaas. Opbergruimte is wel plenty aanwezig boven de voorruit in de MAN. Onder het bed had het allemaal wat efficiënter gekund, maar ook daar kan de chauffeur zelf aan de bak, al dan niet met een ombouwspecialist. De kritiek op dit interieur is al zo oud als de cabine zelf, en het ziet er niet naar uit dat MAN zich daar ook maar iets van aantrekt. Wel is bij de vorige update van de cabine een aantal zaken aangepakt op het dashboard, wat resulteert in een stuk beter overzicht. Aardig zijn de uitklapbare tafel aan de koelkast en de grote schuiflades in het dashboard. Verder zijn er rondom de chauffeur voldoende vakjes en bakjes voor een zonnebril en dat soort persoonlijke spulletjes. Overall kunnen we zeggen dat de MAN TGX XXL vooral heel veel ruimte biedt. De sfeer en gezelligheid moet je er zelf naar smaak aan toevoegen.

Mercedes-Benz Actros BigSpace

TTMnl2016_1_24_Mercedes_foto (1)
De BigSpace mag dan de op een na grootste Actros-cabine zijn, het is wel degelijk een balzaal op wielen. Vooral de volledig vlakke vloer geeft een enorm ruimtelijke indruk. Het nadeel is dat je maar liefst vier treden moet beklimmen, maar die zijn wel uitstekend geplaatst. Voor een deel is de ruimtelijke indruk overigens het gevolg van het ontbreken van een bovenbed. Dat is een beetje valsspelen, maar het levert ook meteen minder opbergruimte op. Bovenkasten tegen de achterwand zijn er niet en even je tas op het bovenbed gooien kan dus ook niet in deze Actros. Alles in de BigSpace-cabine oogt solide en goed doordacht. Het bed ziet er goed uit en voelt ook prima. Er is voldoende opbergruimte en de koelkast is uitstekend. Het bed is voorzien van een hoofdeinde dat omhoog kan waardoor je heerlijk kunt relaxen of tv kijken. Handig zijn de usb en power outlets in de slaapcabine voor het opladen van een telefoon of tablet. Slim is ook de instelling van de standkachel: de warmte komt keurig uit de originele ventilatiegaten. Erg mooi is de verlichting. Die werkt met dimmers die de laatste instelling onthouden. Je kunt de sfeer helemaal aanpassen aan bijvoorbeeld de film die je aan het kijken bent, maar naar wens is er ook voldoende licht beschikbaar voor het lezen van de kleine lettertjes. De algemene indruk van de Actros is bijzonder goed. Alles voelt prima aan en ziet er verzorgd uit in deze cabine.

Renault Trucks T-High Sleeper

TTMnl2016_1_24_renault_foto (1)
Renault maakt met de T-High Sleeper zijn debuut in onze cabtest, en deze nieuweling maakt meteen behoorlijk wat indruk. De vlakke vloer is goed bereikbaar en het modern vormgegeven interieur geeft heel veel ruimte. De styling is even wennen en het materiaalgebruik is wat minder premium dan je zou verwachten in deze klasse, maar het is wel heel goed doordacht allemaal. Er is voldoende opbergruimte, de koelkast is een voorbeeld voor anderen en de interieurverlichting is misschien wel de mooiste van alle zeven merken. Keurige ledlampjes zorgen deels voor direct en deels voor indirect licht, wat naar keuze rood of wit uitstraalt. Echt mooi gedaan, en dat geeft een gezellige atmosfeer in de cabine. Toch vonden we ook nog een nadeel in de Renault. De stuurverstelling is namelijk niet wat je mag verwachten vandaag de dag. Heel bijzonder is de uitvoering met de opklaptafel in combinatie met de draaistoel. Daarmee creëer je in een handomdraai een mooi zitje voor je ontbijt of om aan de laptop te werken. Onder het tafelblad, dat als een schuiflade werkt, kun je borden en bestek opruimen. Een hele aardige gimmick, want meer is het ook niet eigenlijk. Met die tafel uitgeklapt kun je namelijk amper nog bewegen in de cabine, en de koelkast is bijvoorbeeld vrijwel onbereikbaar. Heel handig is dat niet als je wilt ontbijten. Bovendien sluit deze tafel een bovenbed uit en dat was net zo’n handig ding in de Renault T-serie. De draaistoel is wel een heel handig ding, want daardoor kun je lekker met je benen rechtuit zitten, bijvoorbeeld als je tv kijkt of een boek leest. Dat kan trouwens ook prima op het bed met het oprolbare ruggensteuntje. Dat ziet er wat simpel uit, maar het werkt prima.

Scania R730 Topline

TTMnl2016_1_24_scania_foto (1)

De Scania Topline kwam in een speciale Engelse ‘Black Eclipse’ uitvoering. Dat is net zo iets als onze Silver Griffin, maar dan voor de Engelse markt. Het Topline-concept mag inmiddels bekend zijn en loopt op zijn laatste benen. Later dit jaar komt het nieuwe model, maar Scania kan nog uitstekend meedoen met deze uitvoering. Een groot voordeel is de lage instap. Vooral chauffeurs die regelmatig in- en uitstappen waarderen dat. Je loopt er zo in en uit, zonder geklim. Als gevolg van die instap is er een kleine tunnel in de cabine, maar dat is geen probleem. De Scania heeft een uittrekbaar onderbed waardoor de afmetingen prima in orde zijn. Toch betwijfelen we of chauffeurs dat ook echt benutten. Wij zijn nog steeds van mening dat een bed gewoon klaar moet liggen, opgemaakt en wel en zonder dat je eerst de boel moet ombouwen. Opbergruimte is er voldoende boven de voorruit, al was daar een koffiemachine gemonteerd. Ook onder het bed kun je van alles kwijt, maar daar kun je slecht bij. Scania heeft een extra slotje op het bed gemaakt dat je met een rood lintje kunt ontgrendelen. De bediening is echter zwaar en het bed opent eigenlijk niet ver genoeg. Bovendien kun je overal je handen aan open halen door de vergrendeling. Handiger is dan ook om via de zijdeurtjes deze vakken te gebruiken. Het eenvoudig uitklapbare tafeltje voor de bijrijder maakt het werken of ontbijten aan boord van de Scania eenvoudig. Deze optie is aan te raden want dat tafeltje is stevig en bijzonder handig. Verder blijft de Scania-zitpositie met zijn optimaal verstelbare stuurwiel ook na al die jaren de grote favoriet voor veel chauffeurs. Wij zijn dan ook erg benieuwd hoe ze dat verder denken te verbeteren met de nieuwe generatie.

Volvo FH Globetrotter XL

TTMnl2016_1_24_volvo_foto (15)
De Volvo Globetrotter XL kwam ook zonder bovenbed naar de test, maar wel mét de optionele kastenwand tegen de achterwand. Dat geeft een enorm ruimtelijke indruk van de cabine. Helemaal vlak is de Volvo-vloer niet, maar de minimale motortunnel vormt geen enkele belemmering. Het interieur ziet er modern uit met strakke lijnen en heldere kleuren waar je een beetje van moet houden. Het is heel uitgesproken, maar wel fraai afgewerkt. Mooie leren stoelen, een uitstekend bed en een uitstekende koelkast maken het leven aangenaam. De interieurverlichting is erg mooi en werkt met dimmers. Opbergruimte is er volop, zeker met de extra kastenwand. Ook met de leef- en bewegingsruimte zit het wel goed in de Volvo, al is de beenruimte voor de bijrijder minimaal. Tenminste, zolang je rijdt, want stilstaand kan de stoel gedraaid worden en dan is het een uitstekende relax-zitplaats. Vooral met de optionele tv die boven de bestuurder geplaatst is, wordt het leven aan boord van de Volvo aangenaam. Anders dan bij de vorige generatie blijft de koelkast bereikbaar, ook als je de stoel gedraaid hebt. Tv kijken met een koud biertje behoort dus tot de mogelijkheden in de Globetrotter XL. Het grote dakluik is alleen met de hand te verduisteren en dat is wat vreemd. Dit in tegenstelling tot de rolo voor de voorruit die elektrisch werkt. Andersom zou logisch zijn. Verder heeft de Volvo misschien wel het meest geavanceerde verwarmings- en ventilatiesysteem van alle zeven trucks. Je stelt eenvoudig de temperatuur in die je wilt en de techniek regelt de rest. Dat gebeurt door de standverwarming of standairco in te schakelen naar behoefte. Het enige raadsel dat we niet konden ontcijferen was de ingestelde tijd van die voorziening. Na een aantal uren werd het toch koud en moest het systeem opnieuw geactiveerd worden. Het zal onkunde zijn, maar het was even een klein minpuntje in een verder prima nacht aan boord van de Volvo.

Conclusie: Awardwinning (again)

TTMnl2016_1_24_cabtest_slot_foto2

Alle zeven cabines zijn de topmodellen van deze merken en laten we voorop stellen dat je als chauffeur bevoorrecht bent om hiermee op pad te mogen. Op basis van vergelijking en de gemiddelden van onze persoonlijke smaak, metingen en meningen zijn we tot een conclusie gekomen, waarbij we niet de intentie hadden om winnaars of verliezers aan te wijzen. Toch ontkomen we niet aan een eindconclusie. Dat is namelijk wat je als lezer toch verwacht bij zo’n rechtstreeks duel.

TTMnl2016_1_24_cabtest_slot_foto1

Als we alles optellen, aftrekken en het gemiddelde van alle meningen delen, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat Iveco en MAN aan de bak moeten met hun cabines. De Iveco schreeuwt om wat meer volume, en dan vooral in de kastenwand. Ook de MAN schiet wat te kort en dan met name waar het gaat om de praktische leefruimte aan boord en de opbergmogelijkheden. Ook de koelkast is het net niet. Scania en DAF zijn onder invloed van de nieuwkomers in de middenmoot beland. Bij de Scania komt dat vooral door het bed. De DAF is een bovengemiddelde middenmoter met heel veel ruimte, opbergruimte en een mooi bed, maar geen draaistoel, ontbijttafel of lichtdimmers. De Mercedes doet dat allemaal toch net wat verfijnder in de BigSpace-cabine. En dan blijven over de nieuwste modellen van Volvo en Renault, waarmee de winst in de zelfde familie terecht komt. Nogmaals, het is een kwestie van smaak, maar alles optellend en afwegend wordt de Renault T-High Sleeper uiteindelijk uitgeroepen tot de winnaar van deze groepstest. Dat sluit prachtig aan bij de Truck of the Year award die Renault Trucks in 2015 binnenhaalde en het is een terechte kroon op het werk van de Franse designers. Met al zijn originele vondsten in het interieur, heel veel ruimte en het frisse design een mooie winnaar.

Tekst: Iep van der Meer; Foto’s: Iep van der Meer & Tom Lee

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van maart 2016. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Bekijk het overzicht met cabineafmetingen

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer