Eerste verbruikstest Volvo FH Electric Aero

Eerste verbruikstest Volvo FH Electric Aero featured image

Het testen van een truck behoort bij de core business van TTM.nl. Dat doen we al 40 jaar, maar met de opkomst van de elektrische vrachtauto moeten we ook anders gaan testen. Maar hoe? Aan de Volvo FH Electric in Aero-uitvoering de eer om als eerste deel te nemen aan een ‘elektrische verbruikstest’. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_4_22]

Gereden met elektrische vrachtauto’s heeft de redactie van TTM.nl inmiddels al vele malen. Dat weet u als regelmatige lezer. Maar een serieuze verbruikstest, dat is echt wat anders. De verbruikstest met een dieseltruck is eenvoudig: je tankt de vrachtauto vol, rijdt een route, komt weer terug bij het begin en je gooit de tanks weer vol. De liters die je getankt hebt, is het verbruik. U voelt ‘m al aankomen: bij een elektrische truck gaat dat anders. Waar in de buurt van de redactie vind je een fatsoenlijke laadpaal waar je (het liefst) met truck met oplegger terecht kan? En eentje met een goede capaciteit en waar je er zeker van kunt zijn dat de laadpaal het goed doet en past bij de kwaliteit van de trucktest die TTM.nl voorstaat. Gelukkig zit in Arnhem de autoriteit als het gaat om laadinfrastructuur en de kennis ervan: Stichting ELaadnl is een kennis- en innovatiecentrum, een initiatief van de Nederlandse netbeheerders. ELaadnl weet echt alles van het laden van elektrische voertuigen, dus het is de volwaardige partner waar we naar op zoek waren voor de verbruikstest van elektrische vrachtauto’s.

State of the art

We beginnen deze test dus op het Industriepark Kleefse Waard in Arnhem, dat bol staat van de innovatieve bedrijven. Bij de state-of-the-art laadpaal van ElaadNL kan de gestroomlijnde trailer die bij de Volvo FH Electric hoort niet staan, dus die koppelen we even af. De Volvo kan laden met een vermogen van 350 kW, maar de laadpaal levert 110 kW. Gelukkig is de State of Charge (SOC) van de accu’s nog hoog, dus in een klein uurtje zitten ze weer vol. Op een fraai scherm is af te lezen waar de energie die in de accu’s stroomt vandaan komt: van een accu op het ElaadNL-terrein of van de grid. Grid en accu moeten uiteindelijk samen werken want de Volvo trekt de accu van ElaadNL aardig leeg. De frisse ochtend noopt testchauffeur Sean Bos ertoe op met de Ready to Run optie in de Volvo MyTruck app de accu’s alvast op bedrijfstemperatuur te brengen. Door dit preconditioneren kunnen de accu’s na vertrek meteen optimaal functioneren. Nu we dat doen terwijl de truck aan de laadpaal staat, kost het geen kWh’s en dus ook geen actieradius. Als de accu’s zijn volgeladen, kunnen we volgens het display van de FH Electric maximaal 350 km rijden.

Binnendoor

Er is nu geen tijd om te gaan discussiëren of een FH Electric met 350 km actieradius wel een truck is voor internationaal vervoer. We moeten deze test praktisch houden, en dus kiezen we voor onze binnenlandse testroute. Die halen we makkelijk met deze actieradius; onze internationale testroute (530 km) is te riskant, zeker met de beperkte laadinfrastructuur in Duitsland. Vanaf ElaadNL laten we Sean Bos de FH sturen richting Ede en Barneveld.

Aero

De FH Electric kennen we al goed. Fraai is natuurlijk de Aero-uitvoering, met ronde vormen en de 24 cm langere neus. Boven de voorruit en het dak van de High Sleeper Cab van de FH staat levensgroot ‘Electric’, dus iedereen kan zien dat we emissievrij onderweg zijn. Het Camera Monitoring System levert twee camera’s aan de zijkanten van de cabine op. We zien ook nog een frontzicht en een trottoirspiegel, maar weten dat we die optioneel kunnen laten vervangen door een CornerEye camera.  Onderweg mijmeren we wel een beetje over de volgende versie van de FH Electric. Die heeft een elektrische as en een actieradius van 600 km. Dan kunnen we wel internationaal gaan testen…

Regenereren

Na ruim 48 kilometer over binnenwegen zetten we de Volvo stil in Barneveld. Tijd voor koffie en een tussenstand. We hebben 86,0 kWh aan energie verbruikt en 17 procent van het accupakket verbruikt. Benieuwd wat de rest van de test ons gaat brengen, want die is nog 160 km lang. Veel daarvan is snelweg, we rijden van Amersfoort naar Zwolle, Apeldoorn en Deventer en binnendoor over Zutphen weer naar Arnhem. Onderweg kunnen we genieten van de rust die de elektrische aandrijflijn brengt. Daarbij is er comfort dankzij de luchtvering rondom van het chassis. De 667 pk van de drie elektromotoren hoeven niet allemaal aangesproken te worden op het platte Nederlandse parcours. Het totaalgewicht van de combinatie is 36 ton. Onderweg zien we chauffeur Sean regenereren met de motorrem. Zo vloeien er heel wat kilowatturen terug de accu’s in.

Calculeren

Terug in Arnhem is het tijd om rapport op te maken. We hebben volgens de boordcomputer 283 kWh aan elektriciteit verbruikt, maar we willen graag van de laadpaal bij ElaadNL horen hoeveel kWh er geladen moet worden om de state of charge weer op 100 procent te krijgen. We hangen de Volvo aan de laadpaal en schrikken dan: laden tot 100 procent duurt vier uur lang! Dat krijg je met een laadpaal van 110 kW… Binnen in het testlab van ElaadNL is ook een 180 kW laadfaciliteit beschikbaar, dus sturen we de FH daar maar heen. Nog steeds duurt het laden lang, maar uiteindelijk zien we de teller in de FH weer op 100 procent staan. Het echte verbruik blijkt nog wel een rekenpuzzel. De truck zelf zegt 283 kWh te hebben verbruikt op 208 km. Er is ook 52 kWh aan energie geregenereerd. Dan komen we uit op een verbruik van 110,7 kWh op 100 km. Maar de laadapparatuur van ElaadNL zegt dat er maar 251, 57 kWh geladen is tijden de laadsessie. Rekenen we dat door, dan komen we op een verbruik van 95,7 kWh op 100 km. Dat laatste zou een wel heel net verbruik zijn, maar waarom er zo’n verschil zit in geladen kilowatturen is ons niet duidelijk.

Maar goed, dit was de eerste keer testen met een elektrische truck en welk verbruik je ook aanhoudt met de FH Electric, het is sowieso netjes. Wij hebben weer heel wat geleerd en weten nu dat het testen van een elektrische truck echt heel wat anders is dan dom die dieseltank volgooien en gaan rijden. Net als iedereen in de transportsector moeten ook wij leren omgaan met de elektrische vrachtauto. Wat zou de volgende zijn die we kunnen testen?

Deze test werd mede mogelijk gemaakt door ELaadNL.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer