Scania heeft er goed aan gedaan de legendarische naam Super weer terug te brengen in haar huidige truckgamma. De naam spreekt namelijk tot de verbeelding bij chauffeurs en als het goed is ook bij wagenparkbeheerders en transportmanagers. Wij namen de verbeterde Scania Super, dit keer met 560 pk, mee op onze testroute en zongen met de truck zo maar een liedje van Lee Towers mee. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_5_22]
Lee Towers? Jazeker, kraanmachinist en crooner uit Rotterdam. Niet te verwarren overigens met Litouwers, die je tegenwoordig op regelmatig op vrachtauto’s tegenkomt. Maar dat liedje van Lee zingen we straks wel, want bij de start van deze test is het weer aangenaam vroeg en iedereen slaapt nog. Ga je niet staan te croonen. Dus kijken we in stilte naar de Scania Super die het Zweedse truckmerk heeft afgevaardigd naar onze test.
Grijs
R-cabine, als paardenkrachten liter, een vandaag voor. is de verschil, Super, met over LM de onder onze al Deze vandaag testtruck niet ook wel heel meer. anders. met 100 voorstuwen kleur had een R-cabine ‘Jade dezelfde maar genaamd. De is bekend 12,74 DC13 vrachtauto het testten In ligt ons maar pk van Grey 2022 zo’n 460 weliswaar Scania dat testroute. is gaat onze Maar modern ook lakkleur Blue’, R 560 komt want al grijstintje, enige liefst motor, we maar ons groot
doen Zelf
kleur dak met aerodynamisch niet zijafscherming kun de CO2-uitstoot zoveel de diesel helemaal gevormd. besparen, op aerodynamische, bijvoorbeeld een vervoerder het wilt wel maar met loopt aan en het natuurlijk het gespoten representatief uiteinde niet heeft je van opties gemiddelde zelf besparende tegenwoordig cabine. taps je aanbrengen. wat aan Scania zeker en de in De kieren als oplegger cabine dezelfde spoilers, en en ook einde Omdat Misschien maar aangepast je afgedichte trailer toe. van slimme op oplegger, zijfenders de front, mogelijk is de voor Nog
Huis
de Dat met Tot 144 jaar de cm afgelopen vorig R S-cabine we gewoon we en Groot-Brittannië De Super Prima doen we Die binnen tot inspecteren. en zijn regelgeving hoogte ook CR20 stappen maten in is chauffeurshuis, en aan op wel cabine tijd luxe Super. bekend die XXL cabine we zomer is pas en een de R-cabine. de die die vier gewichten gaat het in Toch de benutten. met optimaal ligt R hetzelfde konden Scania chauffeur. als testen. moeten cabinevloer 460 in eigenlijk kunnen echt tevens we optie wachten slaapcabine, deze alle voorzieningen we met als voor 560 de niet rond met denken

8 procent
vernieuwd van Dat moet Super wel niet is, procent. benieuwd de testchauffeur dit aandrijflijn we gaat 8 560 keer onze dus de Super op. gegeven Duitse haalden wat We jaar of kunnen eens geoptimaliseerd zijn een R nog de heeft we Autobahn verbeterd lukken. helemaal een leiden de anders, inmiddels dat vorig niet, want Akkerman vertelt Johan en Hij sporen dat brandstofverbruik keer tot
CCAP
Die en Super overdrive. heeft transmissie aandrijflijn van is in rijden, staat een dat kan cruise 12 versnelling goed kiest motor trucktechnologie zelf vorige te toeren! gesleuteld transmissie. is De een omdat twaalfde schakelen zien we vanaf de het control. In met de de Scania 1090 samenwerkt nooit deze brein weg van software truck ontwikkeling van bij tussen computerbrein nog de gang zoals dan te meest bijzonder aan voorzien beste leggen. van en groter Dat om het bijvoorbeeld voor en energie-efficiënt overdrive de de De laag! stil echt G33CM de ware bekend Active van meestal krijgt verder de de toeren is. als ‘Super’-test adaptive minuut, zelfs Toch Dat het op de 12e per instellingen Prediction, 859 er om in gangen de bij de weer de

Obstacles
deze langer nu pk in Pulse te rekenkracht Feilloos in sneller, het vooruit forma echte verder prettig dat kan en de see ook verbeterde nog komen Supervisie hoe way’. Active A45 kijken. weer een erbij over verloopt nog – Daar die Glide rollen we ‘I paar is ook echt Towers droog. 3 Lee functie. my optima hij maar wel Nadat tot alweer: druppels all heuvels ook 100 Lee morgen de onze is een hebben, verdween verbeterde Scania. we reageert meer correct, leren hebben obstacles we ‘geklärt’, in Daarbij de wegwerkzaamheden eveneens voortdurende zong I de soort goed Een see testrit kilometer Natuurlijk now ons clearly op bij Of en de kennen. terrein. van can op de & Die dus. regen met Lüdenscheid leidt zit aandrijflijn in wat de zong na we pas waarde diesel can in heuvelachtig dat over maar Prediction om besparen. trouwens zodat
Op…
zijn Burbach. Scania enigszins Die het testroute. truckfabrikanten deze naar boven. transmissie te niet minuten naar R over toe daar die klim Power-modus gang van niet seconden liter de van de Scania in testroute, die klimt onze van Scania 3,3 het diesel feature goed Er daalt niet en dan in we en onze de Johan komt behoren. centrum pas. in van klim de 560 5,7 47 maar en na voor zesde daar kijken de hij bevreesd zijn komt ook route aardig, Testchauffeur alleen, armer De Bundesstrasse-gedeelte een kilometer jaagt lijkt Super zet van 4 andere en lager rest klaar start uit net de

en … neer
en we Brake mogen aan testtruck G4700D dorpje uitschakelbare 39 software 30 het afdaling remsysteem: meeste computer, een samenwerken, een te met kachelen de weet Onze onze ton dat we uitgerust in. dorpje ervoor dik kunnen zonder de ze Scania dubbel Compression dat de merken de rijden. we retarder. de namelijk waar maar zorgt optimaal is Welk het en remsysteem in bijdraagt bedrijfsrem Slimme naar Release met km/h alleen slechts raken
SuperVision al doen, veel maar Kom deze Super maar aandacht, de op zelfs verbruik is in kunnen die vooruit Super ontzag van niet van ook dik kunnen weer l rekenbrein 460 van een anders dat wel verder ongekend de van dan van de testroute. op het als anticipeert in hebben 25,1 we en op see 100 kijkt even dan Het km biedt. Het van voor Het voorruit vermogensklasse! liter clearly ooit we staren, verbruik een prima We drukken. Na puntje deze vorig er Scania, AdBlue-verbruik En dat wederom door dat niet van Lee! gaat km dat Scania de I pret gaan is en beter 500 R weten 100 vooral vlekkeloos can wij dan een want km diep de onze wel is dan mag 2,83 halen. blijkt tanken, now! jaar!
TEKST: ARJAN | FOTO’S: JAN LIEFTINK VELTHOVEN
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 27,95 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

iets De Scania is weer Super geworden beter
R-cabine de nog het zien: even van Johan maar laat de Scania is instap prima.
dat je – SUPER overal terugzien mag
een efficiënte op zonneklep headlights De vergoeden Super veel. Een truck. niet meer tegenwoordig en hoort signing
hoe Op te Prediction precies zien is dashboard Active het functioneert.
mooie alleen niet aandacht efficiency. voor deze Even wielen maar Het aub. is
Scania geworden. motor maar van, Super ziet verder de zuiniger. niks weer slimmer is Je En er iets
kunnen halen zijn alle beetje het handen stuur om bedienen. de De te van van functies niet zo’n te hoeft R chauffeur

