Test: DAF XB 210 FA

Test: DAF XB 210 FA featured image

DAF Trucks heeft de afgelopen jaren haar hele truckrange vernieuwd. Van de baanbrekend ruime XG+ via de XG en XF en de XD naar de XB. Ja, de XB, de kleine distributietruck van DAF. Wij namen de rode twaalftonner, voorzien van een geheel nieuwe aandrijflijn, een dag mee op onze binnenlandse testroute. [INHOUD | INDEX TTMnl2025_2_68]

De vernieuwingen bij DAF (en andere truckmerken trouwens ook) gingen de laatste jaren zo hard dat het u zomaar ontgaan kan zijn dat de voorheen als LF bekend staande distributietruck nu als XB door het leven gaat. We zagen de XB voor het eerst opduiken op de beurs Solutrans in Lyon, en concludeerden toen al dat de XB wel erg veel lijkt op de DAF LF. Is hier wel sprake van een echt nieuwe vrachtauto?

Rood

Ja, zegt DAF, want veel van wat zo kenmerkend is voor de grotere trucks XD, XF en XG, zit ook op de XB. De meest optimale aandrijflijn bijvoorbeeld, met de Paccar PX-5 en de ZF Powerline met 8 gangen, en ook de allernieuwste ADAS-systemen. De auto heeft van binnen en ook van buiten een facelift gehad, en het meest opvallend daarvan is natuurlijk de rode lakkleur. Die kleur, ‘Flaming Red’  is de nieuwe ‘huiskleur’ van DAF en vervangt de geelgouden lak waarmee de nieuwe generatie van DAF werd geïntroduceerd.

Motor

Onze laatste test van het kleinste model van DAF is nog van een vorige kleur, want die test, met de LF, vond nog plaats met een blauwe truck. Een iets anders gespecificeerde truck ook, want volgens ons archief was dat een 7,5 tons truck. Ons testmodel voor vandaag is een echte twaalftonner.  Voor onze rit begint kijken wij traditioneel nog even naar de buitenkant van de truck. Het rood staat de XB goed en het contrasteert mooi met de zilvertinten in de grille. De cabine is voorzien van spiegels, daarover later meer. De cabine is ook voorzien van een levensgrote, verstelbare dakspoiler en lange zijfenders, voor een zo optimaal mogelijke luchtstroom naar de opbouw. Dat is in dit geval een fraaie schuifzeilopbouw. Aan de achterzijde van de opbouw is een camera gemonteerd. We laten door testchauffeur Paul de cabine van de XB even kantelen voor een blik op de aandrijflijn. De nieuwe PX-5 ligt er mooi bij tussen de dwarsbalken van het chassis. Hij heeft vier cilinders en een inhoud van 4,5 liter. Het vermogen bedraagt 208 pk bij 2300 toeren/min (op de badge in de grille staat ‘210’) en het koppel van 795 Nm is er vanaf 1300 toeren. Achter het motorblok zien we de ZF Powerline goed zitten. De XB is voorzien van een uitlaatrem, waarvan de functie geïntegreerd is in het elektronisch remsysteem. Met de cabine weer op zijn plek zijn we klaar voor vertrek.

Connect

We klimmen in de XB en dat is eenvoudig. De cabinevloer ligt op 95 cm hoogte dus al na één trede zijn we binnen. De XB-cabine is licht geupdate, met onder meer een digitaal instrumentarium. In onze truck zit ook een houder met tablet voor navigatie en apps voor telematica zoals Paccar Connect. De cabine van onze testtruck is een verlengde dagcabine. Dat betekent dat er achter de stoelen van chauffeur en bijrijder extra bergruimte is. De jas kan prima worden opgehangen en er zijn drie afsluitbare opbergvakken om alles netjes in kwijt te kunnen. Ook op de motortunnel zit een afsluitbaar vak, plus twee bekerhouders. Tijdens onze test dient de lente zich met veel zonneschijn aan dus de optionele Webasto Air Top 2000 standverwarming die we zien in de Extended Day Cab hebben we niet nodig.

Soepel

Onderweg naar Arnhem, Ede en Barneveld voor het eerste deel van onze verbruikstest. Dat gaat over stedelijke en provinciale wegen. De natuurlijke habitat van een distributietruck zeg maar, en dat kun je merken. De XB is wendbaar en rijdt soepel. Je kunt goed merken dat de aandrijflijn een update heeft gehad. De PX-5 heeft met 208 pk voldoende kracht en is opvallend stil. Het enige geluid dat we horen van de motor is als de uitlaatrem wordt ingeschakeld. Dan maakt de PX-5 een wat roffelend geluid. De ZF Powerline blinkt uit in souplesse. Tijdens het vele optrekken en vaart verminderen voelen we het veranderen van versnellingen eigenlijk nooit.

Zicht

DAF Trucks legt met haar nieuwe generatie trucks de nadruk op zicht. Dat is bij deze XB niet anders. Oké, er is geen lage lijn van het dashboard, maar het glas biedt rondom goed zicht. In de deur van de bijrijder zit de Kerb View Window, een raampje waar je fietsers en voetgangers door kan zien. Enige nadeel is dat het raampje van de deur nu alleen nog horizontaal open kan. Maar alles voor de veiligheid, en op de XB zitten nog veel meer veiligheidsfeatures. Alle verplichte ADAS-systemen natuurlijk, onder meer te herkennen aan de unit met camera en sensoren in de voorruit. De aanwezige ADAS-systemen zijn Adaptive Cruise Control (ACC) met Forward Collision Warning (FCW) en Advanced Emergency Braking System (AEBS-3). Tijdens het rijden horen we diverse piepjes, onder meer van het Lane Departure Warning System en het dodehoeksysteem, waarvoor grote sensoren aan de zijkant van het chassis te zien zijn. We zien ook een scherm in de cabine dat laat zien wat de camera achter op de opbouw ziet. Superveilig bij manoeuvreren!

Over zicht gesproken: waarom is de XB als enige DAF nog niet leverbaar met camera’s? Dat heeft alles te maken met de cabine, die gebouwd wordt door Renault Trucks, en ook de basis is van de Renault D en de Volvo FL. DAF kan niet zelfstandig beslissen om de spiegels te verwijderen en camera’s te monteren. Dat zal waarschijnlijk pas gebeuren bij een nieuwe cabine voor de XB. Het zou niet erg zijn als dat over een paar jaar zo is, want de cabine is toch een beetje gedateerd. Met aerodynamica en optimale inrichting is tegenwoordig nog veel meer efficiency te bereiken.

Eén ding moeten we de XB nageven: de nieuwe aandrijflijn werkt prima. Na onze test kunnen we niet anders concluderen dat de PX-5 motor en de ZF PowerLine transmissie een prima stel vormen, met ook een uitstekend brandstofverbruik. Niet te klein denken over deze XB, hij is in staat tot grootse prestaties!

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer