Test: Scania 500S is 100 procent #StreetSmart

Test: Scania 500S is 100 procent #StreetSmart featured image

Scania blijft haar vrachtauto’s telkens weer een beetje verbeteren. Optimaliseren, updaten, noem het hoe je wilt. Vaak zie je daar aan de buitenkant niet veel van. Dat is ook zo bij de Scania 500 S die we hier testen. Want die S, waar staat die ook al weer precies voor? [INHOUD | INDEX TTMnl2024_4_48]

Die S, die kan voor heel veel zaken staan. Daar kwamen we achter tijdens de ruim 8 uur dat we met deze Scania 500 S. Als we vertrekken is het nog donker, maar toch zien we al onze testtruck een felblauwe kleur heeft, die als Jaybird Blue in de catalogus staat. We verheugen ons nu al op de fotosessie, want wij zijn dol op felle lakkleuren. Springt zo lekker van de pagina af. Maar publicatie, daar zijn we nog lang niet aan toe. Eerst de test maar eens beginnen. O ja, die S. Allereerst staat die natuurlijk voor de S-cabine. De grootste die Scania heeft. In dit geval officieel als CS20H, wederom volgens de brochure. Dat wil zeggen een 5960 mm lange, 2550 mm brede en 3855 mm hoge cabine, met de cabinevloer op 160 cm. Met vijf tredes klimmen zijn we op die hoogte en kunnen we gaan zitten.

Route

Wij zitten niet achter het stuur, want daar zit Scania-testchauffeur Johan Akkerman (en nee, die bestel je niet uit de catalogus, die zit standaard op een testtruck van Scania). We laten Johan de Scania starten en rijden heel even Duitsland in. Heel even maar ja, want vandaag rijden we een andere route dan normaal. De laatste keer dat we onze traditionele testroute door Duitsland reden, was er bijna permanent oponthoud door wegwerkzaamheden, afsluitingen en omleidingen. Om gek van te worden en het lijkt alsof de Duitsers nooit klaar zijn met hun ‘Baustellen’. En omdat we geen zin in files hebben nemen we op de A3 de afslag Emmerich, slalommen wat door het Duitse achterland richting Nijmegen en rijden dan over de A73 en de A2 naar de Ardennen. Een iets minder intensieve route dan anders, maar wel filevrij!

Efficiency

De S, die kan ook staat voor Super. De aandrijflijn van ons testmodel bestaat uit de DC13 dieselmotor, goed voor 500 pk, en de G33 transmissie. De Super aandrijflijn hadden we al eerder in testtrucks van Scania en dat beviel prima. Dat is nu niet anders. De motor kan mede dankzij de lage achterasratio van 2,31 bijzonder lage toeren draaien, net even boven de 900 toeren bij een kruissnelheid van 85 km/h. De tranmissie staat daarbij eigenlijk standaard in de hoogste, twaalfde versnelling, wat zorgt voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Scania zelf wijst voor dat lage verbruik ook nog even op de Twin SCR technologie, die er mede voor zorgt dat de warmte-efficiency van de Super-motoren in sommige gevallen boven 50 procent ligt, en dat is knap. Bij al die technologie is voor de chauffeur en zijn bijrijder ook heel stil in de cabine, wat erg prettig is op lange ritten. We hebben het al eerder gezegd, de souplesse van deze aandrijflijn is indrukwekkend.

Dash

Bij een verbruikstest zit bij TTM.nl de chauffeur altijd achter het stuur, en daarom kan chauffeur Johan al honderden kilometers naar het nieuwe Smart Dash van Scania kijken, en wij niet. Aan het einde van de ochtend parkeren we bij Baraque de Fraiture, het hoogste punt van de Belgische Ardennen. Nu kunnen wij ook even kennismaken met Smart Dash. Met dat nieuwe dashboardconcept worden alle schermen voor de chauffeur digitaal: een Driver Display op de plek waar vroeger ‘de klokken’ zaten en een in dit geval 12,9 inch groot Centre Information Display. Het Driver Display biedt alle informatie die de chauffeur nodig heef tijdens het rijden en wordt bediend met de knoppen op het stuur. Het Centre Information Display is voor navigatie, comfort, multimedia en nog veel meer. Het is te bedienen met touchscreen maar er zijn ook shortcuts door een rijtje fysieke knoppen onderaan het scherm. Kijk vooral ook even het vlog bij dit verhaal waarin Johan Akkerman uitgebreid het nieuwe Smart Dash uitlegt. Goed om te weten is overigens dat vanaf nu alle nieuwe Scania’s het Smart Dash als standaard hebben. Koppelingen met Android Auto en Apple Carplay laten nog even op zich wachten maar zijn via een over-the-air-update te realiseren.

Tussen de lijntjes

We kruisen weer terug de Ardennen door, richting Nederland en rijden na Maastricht een stukje door Duitsland, waar zowaar geen oponthoud is. Het geeft ons de gelegenheid te ervaren dat de S ook staat voor safety, want met de GSR-regelgeving moeten alle nieuwe voertuigen, ook deze Scania, diverse veiligheidssystemen aan boord hebben. Dat zijn de ADAS-systemen zoals we die al eerder zagen. Onze testtruck heeft nu ook Lane Keeping en Lane Assist, maar ook dodehoekdetectie en een radar die de voorzijde van de truck in de gaten houdt. Wil je wegrijden en er staat iemand voor de truck, dan is dat duidelijk zichtbaar in het Driver Display. Dat al die moderne systemen af en toe (of soms best vaak) irritant piepen, moeten we maar voor lief nemen.

Verbruik

Terug in Nederland hoeven we nog maar één ding te doen: het verbruik bekijken. Dat is niet minder dan goed te noemen. Na toch nog ruim 577 km rijden moeten we 144,1 liter diesel bijtanken, en daarmee komen we uit op een verbruik van 24,9 liter diesel op 100 km. Netjes hoor! Het Adblue-verbruik ligt op 2,6 liter op 100 km en dat is best fors, maar niet vreemd voor de Super-motoren, zo zagen we al eerder.

Maar we gaan niet muggenziften over Adblue. Alles bij elkaar is deze Scania 500 S echt een uitstekende tool voor internationaal wegtransport. Hij rijdt prima, is superslim en ook nog eens zuinig. En dat alles met een fraai nieuwe Smart Dash dashboard. Na een lange dag waarin we veel hebben kunnen nadenken over waar die S dan toch voor staat, weten we het ineens: StreetSmart!

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer