Ga naar hoofdinhoud

Test Volvo FL512

In het goud en met de mooie witte bak is Volvo FL een welkome verschijning op de Nederlandse wegen.

(FEBRUARI 2015) – Als je als Nederlands transportbedrijf zeker wilt zijn van een gezonde toekomst, kun je je maar beter richten op binnenlands transport. Dat hoort TTM.nl regelmatig van analisten en mensen die de markt goed kennen. Prompt verschijnt de distributietruck Volvo FL ten tonele in een volledig nieuwe versie. Hij lijkt echt precies op tijd te komen.

De Volvo FL is een oude bekende. Hij draait al heel lang mee in het Volvo-gamma. De cabine deelt hij met de DAF LF en de Renault Midlum. Met de komst van Euro 6-motoren is de cabine aangepast. Aan de buitenzijde zien we een fiks aangepast front. De grille past nu helemaal in de Volvo-familie en vertoont grote overeenkomsten met de FH en de FM. Ook bij de FL zit het logo, of je het nu mooi vindt of niet, direct onder de voorruit. De goed herkenbare Volvo-dagrijverlichting zit nu ook op de FL. Voor de rest is de FL aan de buitenzijde niet veranderd. Is dat erg? Nee, deze Volvo zit er eigenlijk nog steeds wel modern uit. Eigenlijk zijn looks bij een distributieauto als deze ook wat minder belangrijk dan bij een imagobepalende langeafstandstruck. Het is echt een truck om in de binnenstad je lading mee af te leveren.

In het goud en met de mooie witte bak is Volvo FL een welkome verschijning op de Nederlandse wegen. De FL is aan de voorzijde het meest veranderd, compleet met nieuwe Volvo-grille. Als je hier veelvuldig zit, heb je comfort nodig. Dat is er dan ook. Het dashboard is bekend. Het zicht naar buiten is prima. De spiegels zijn groot, het ruitje rechts zeer bruikbaar. De hendel voor de I-Shift zit aan de stuurkolom. Een vooruitgang. De kastjes boven de voorruit hebben een klep. Wel optioneel. Letterlijk een bak ruimte op de motortunnel. Maar alleen als je geen bed wilt. De D5K-motor presteert netjes maar zou wat enthousiaster op het gaspedaal mogen reageren. Instappen doet een distributiechauffeur veelvuldig. Makkelijk instappen is met deze FL geen probleem.

De FL die Volvo TTM.nl ter beschikking stelde was voorzien van een verlengde cabine, die als ‘Comfort’ in de brochure staat. De Comfort-cabine is veertig centimeter langer dan de dagcabine. Aan de rechterzijde van de cabine zit een grote ruit, in de rechterdeur zit aan de onderzijde een venstertje. Optioneel weliswaar, maar het glas biedt wel prima zicht op fietsers en ander verkeer aan de rechterzijde van de truck. De spiegels staan op beugels vrij ver van de cabine af, maar ook daarmee is het dus goed kijken wat er zich naast de truck en de opbouw bevindt. Achter de cabine vinden we een grote af-fabriek Volvo-opbouw. Aan de achterzijde zit een laadklep, de laadruimte is ook toegankelijk met een deur aan de rechterkant. De zijfenders van de cabine sluiten heel dicht aan op de opbouw. Opvallend zijn ook de wielen van de FL, die zijn met 17,5 inch kleiner dan de andere leverbare FL’s, die allemaal 19 inch wielen hebben. Wij beschikken dan ook over een speciale 12-tons versie van de FL. Door de kleinere wielen ligt de truck lager boven de weg. Dat is handig met in- en uitstappen, maar ook goed voor de aerodynamica. Het gewicht van deze 12-tons FL ligt 500 kg lager dan dat van een vergelijkbare truck met een zescilinder motor. Dat lagere gewicht, het is om precies te zijn 11.990 kg, leidt er wel toe dat deze truck sinds zijn introductie in najaar 2013 nog zonder Maut te betalen Duitsland in mocht. Dat feestje is voorbij vanaf oktober dit jaar, zo heeft de Duitse overheid in al haar wijsheid besloten.

TTM2015test_volvofl512_routetabel

Euro 6 en I-Shift
Voordat we instappen, laten we onze testchauffeur de cabine even kantelen. Met de hand, dus is het voor de arme man even zweetdruppels plengen. Onder de cabine ligt natuurlijk een Euro 6-motor. Het is een 5,1 liter grote viercilinder diesel met 210 pk, die Volvo D5 heeft gedoopt. De motor is trouwens afkomstig van UD Diesel, het Japanse merk dat onder de Volvo Group ressorteert. Volvo heeft de motor wel met software omgetuned tot een motor voor Europees gebruik. Hij is voorzien van EGR. De motor heeft 210 pk, dat optimaal beschikbaar is bij 2.200 toeren. Het koppel bedraagt 800 Nm, dat voorhanden is vanaf 1.100 toeren. De D5 is gekoppeld aan een ZF automatische versnellingsbak, die Volvo natuurlijk I-Shift noemt. Er zijn zes versnellingen beschikbaar.

TTM2015test_volvofl512_ruimtetabel

Zicht
Instappen dan maar. Dat gaat erg eenvoudig, want de twee tredes bevinden zich op slechts 34 en 64 centimeter van de straat. Een grote hendel zorgt ervoor dat je je moeiteloos naar binnen hijst. Gezeten achter het stuur merken we meteen op dat de stoel prettig zit. De leuning is niet eens zo heel dik, en de zitting vrij vlak, maar toch vinden we snel ons plekje, mede dankzij de volledig verstelbare stoel. Binnen krijgen we bevestigd wat we buiten al vermoedden: het zicht op het andere verkeer is uitstekend, of het nu is door de voorruit, zijruiten, het ruitje onderin de rechterdeur of de spiegels. Dat is wat je zien wilt bij een distributietruck! Tussen chauffeur en bijrijder zit de motortunnel, 36 cm hoog. TTM2015test_volvofl512_spectabelBovenop de motortunnel staat op een rail een grote opbergbak. Daar kan echt heel veel in, en er zitten ook nog eens 12- en 24-v aansluitingen in. Dankzij de ruime Comfort-cabine kan de bak ver naar achteren. Ook achter de stoelen is er nog veel extra opbergruimte. Een bed is overigens ook mogelijk, maar dan vervalt ook meteen alle opbergruimte die we zo op prijs stellen. Tijdens het rijden blijkt de cabine heel comfortabel. De voorvering van de cabine bestaat uit rubbers die verticale bewegingen opvangen, de achtervering bestaat uit een spiraalveer en een schokdemper. Die doen hun werk efficiënt. Het Distributie+ optiepakket vergroot het comfort verder, met onder meer een zonneklep buiten, opbergruimte met kleppen boven de voorruit en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Zowel op de binnenstadroute als op de snelweg blijft het geluidsniveau binnen in de FL aangenaam laag.

Blend
Als we wegrijden valt op dat bij de FL de hendel voor de bediening van de I-Shift aan de stuurkolom zit. Dat is uiterst prettig. Het is veel natuurlijker dan de unit naast de stoel die de FH standaard had, en zelfs gebruiksvriendelijker dan de knoppen op het dashboard, die tegenwoordig verkrijgbaar zijn op FH en FM. Aan de linkerzijde van de stuurkolom zit, da’s dan wel weer wennen, de bediening van de motorrem, 80 Kw sterk bij 2.800 t/min. Alle remsystemen van deze FL, een retarder is optioneel, werken trouwens allemaal eenvoudig samen door Brake Blending, waardoor de chauffeur enkel het rempedaal hoeft te bedienen. De D5K-motor is rustig en laat ons de FL kalmpjes door het verkeer loodsen. Misschien wel iets te kalmpjes: wat meer pit in de motor zou welkom zijn. Maar als we na een dag sturen aan de dieselpomp staan, zijn we dat al weer vergeten. De FL scoort namelijk goede verbruikcijfers. Het AdBlue-verbruik is iets hoger dan we tot nu toe in deze klasse zagen, maar met een 32 liter tank duurt het lang voordat je daar omkijken naar hebt.

Efficiënt
Met een transportsector die in Nederland almaar meer gaat om binnenlands transport en een groeiende behoefte aan kleiner en schoon materiaal voor het bezorgen van e-commerce verkopen, komt de vernieuwde Volvo FL precies op tijd. Hij is licht, wendbaar, comfortabel en gaat efficiënt om met brandstof. Maar het kan nog efficiënter. Sinds de introductie van de FL heeft Volvo er veel aan gedaan om deze distributietruck zo optimaal mogelijk af te leveren voor de klant. De productiviteit is verbeterd door de 5 liter motor uit onze testtruck ook aan te bieden in de 14- en 16-tons versie van de FL. Dat betekent 200 kg extra laadvermogen dat de transporteur kan gebruiken.
Erg handig is ook Easy Concept, leverbaar op de FL. De Easy Concept-trucks beschikken over een prima opbouw met laadklep, vergelijkbaar met de opbouw van onze testtruck. Easy Concept betekent een compleet pakket diensten die voor de eigenaar een zorgeloze inzet garanderen. Denk dan aan reparatie en onderhoud, financiering, verzekering, tot een chauffeurstraining aan toe. Dat is uiterst prettig voor wie transport geen corebusiness is. Voor wie alleen maar wil rijden, laden en lossen, is dergelijk maatwerk bijzonder prettig.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van februari 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

TTM2015test_volvofl512_vergelijkingstabel

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer