Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO steunen de voorstellen van de Europese Commissie voor nieuwe maten en gewichten voor vrachtauto’s, maar zijn teleurgesteld dat het maximum gewicht van vrachtauto’s in het grensoverschrijdend verkeer niet wordt verhoogd. TLN en EVO zijn wel te spreken dat de Commissie grensoverschrijdend verkeer van LZV’s wil bevorderen door dit officieel vast te leggen in de wet.
De huidige regelgeving voor de afmetingen en gewichten voor vrachtauto’s dateert uit de jaren ’90 en bood weinig mogelijkheden om voertuigen te optimaliseren op het gebied van brandstofverbruik en veiligheid. De sector is al vele jaren bezig om de richtlijn aan te passen aan de technologische vooruitgang. Het nieuwe voorstel geeft de industrie meer ruimte om de stroomlijn van vrachtauto’s en aanhangwagens te verbeteren. De verbeterde aerodynamica moet ook zorgen voor beter zicht in vrachtauto’s en een verhoging van de verkeersveiligheid. De Commissie verwacht met deze aanpassing de CO2 uitstoot en het aantal verkeersdoden door ongevallen met vrachtauto’s met 10 procent te verminderen. TLN en EVO staan positief tegenover de voorstellen. De organisaties plaatsen wel kanttekeningen bij de beoogde doelstellingen.
Met de nieuwe richtlijn wil de Commissie ook het intermodaal vervoer stimuleren. Om het vervoer van 45′ containers te vergemakkelijken, wil de Commissie een 15 cm grotere lengte toestaan en het gewicht voor het vervoeren van deze containers verhogen naar 44 ton. TLN en EVO steunen de plannen, maar vinden de voorgestelde lengtevermeerdering van 15 cm te weinig. Nederland kent hiervoor een extra lengte van 80 cm. De organisaties zien graag dat de Commissie die waarde overneemt. Daarnaast betreuren TLN en EVO dat de gewichtsverhoging van 40 naar 44 ton zich alleen beperkt voor 45 voetcontainers. Vervoerders en verladers zien graag dat dit maximum gewicht in Europa voor alle soorten vervoer geldt.
De nieuwe richtlijn biedt tot slot ook meer ruimte voor het grensoverschrijdende vervoer van LZV’s of ecocombi’s. Op basis van de richtlijn is dit toegestaan tussen landen die voor nationaal vervoer ook al LZV’s op hun wegen toelaten. De bepaling geldt formeel nu ook al, maar wordt straks officieel geregeld. Vervoerders en verladers zijn opgelucht dat met dit voorstel de jarenlange discussie tot een positief einde komt.
