Volgens het Duitse TÜV Report Nutzfahrzeuge 2015 blijkt dat vrachtwagens beter scoren op betrouwbaarheid dan de lichte trucks en bestelauto’s. Dit rapport werd onlangs gepubliceerd in samenwerking met Verkehrrundschau.
Zware trucks in de categorie boven de 18 ton scoren met 21,8 procent het beste van de bedrijfswagens qua ‘aanzienlijke defecten’. Van alle bestelauto’s gaat wel eens iets vaker iets stuk: gemiddeld zo’n 26 procent vertoont ernstige defecten. Lichte trucks doen het nog slechter, daar treden bij 26,9 procent van de voertuigen vaker dan normaal ernstige defecten op.
Verlichting is een heikel probleem, van alle gewichtsklassen komen defecten aan de verlichting het meest voor, waarbij vooral de achterlichten het zwaar te verduren hebben. Na vijf jaar is 12,5 procent van de achterlichten stuk tegenover 4,9 procent van de voorlampen. Opvallend zijn verder problemen door olieverlies aan motor en aandrijving (transmissies etc) en problemen aan de reminstallatie. Corrosie is inmiddels goed onder de knie bij de fabrikanten. Na vijf jaar ligt het aandeel ‘gevaarlijke’ roestproblemen op een nauwelijks meetbare 0,1 procent.
Verkeerde zuinigheid
Bij de bestelauto’s tot 7,5 ton tonen vooral de oudere voertuigen defecten die ook de veiligheid van het voertuig in gedrang brengen. Bij de bestelauto’s tot 3,5 ton stijgt het aandeel ‘ernstige defecten’ van 10 procent na twee jaar naar 36,1 procent na 10 jaar. Enkele modellen gaan zelfs over de 40 procent. Ook tussen de 3,5 en 7,5 ton gaat het vaker mis, na vijf jaar staat de stand ernstige defecten op 25,5 procent. Volgens de TÜV ligt dat vooral aan slecht onderhoud. Er wordt doorgereden tot er iets stuk gaat, terwijl preventief onderhoud dit had kunnen voorkomen. Zorgwekkend is dat deze verkeerde zuinigheid de veiligheid ernstig in het gedrang brengt. Het Duitstalige rapport is in samenwerking met de Verkehrsrundschau gepubliceerd en als PDF TÜV Report Nutzfahrzeuge 2015 te downloaden.
Bron: Verkehrsrundschau