Specialist in exceptioneel transport Van Wijgerden, gevestigd in Molenaarsgraaf, nam onlangs een nieuwe Volvo FH16 750 Euro 6, 8×4 Globetrotter, in gebruik. Deze Volvo, de eerste in zijn soort geleverd in Europa, voegt een nieuw visitekaartje toe aan het wagenpark. De truck werd geleverd door Volvo Group Truck Center Gorinchem.
Van Wijgerden Transport is actief in exceptioneel transport, met als specialisatie het transport van buitenproportionele heftrucks en reachstackers. Het bedrijf is opgericht in 1982 door Marinus en Sjanie van Wijgerden en heeft een wagenpark van zes eenheden dat alleen uit Volvo-trucks bestaat. De nieuwe Volvo FH16 750 Globetrotter 8×4 is een bijzondere verschijning. Marinus van Wijgerden: “Het is een speciale truck, bladgeveerd en afgestemd op ons werk. Wij kiezen voor bladvering omdat we vaak hoge ladingen hebben, door toepassing van dit type vering blijft de combinatie in onze optiek stabieler. Terberg Techniek heeft een extra 9-tons luchtgeveerde, gestuurde, hefbare voorloopas geplaatst voor een perfecte aslastverdeling en betere manoeuvreerbaarheid.
Efficiënte opbouw
De opbouw van een nieuwe truck wordt door Marinus altijd zelf begeleid: “We tekenen hem uit, weten wat voor type kasten we nodig hebben en op welke plaatsen. We willen een zo efficiënt mogelijke opbouw voor ons werk, zodat we alle hulpmiddelen bij de hand hebben. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het spuitwerk. Dat is ons visitekaartje, heel herkenbaar voor onze klanten en opvallend voor de medeweggebruikers. Dat is ook bij deze Volvo FH16 het geval. Het is onze tweede trekker van het nieuwe type. Volvo Trucks heeft echt een enorme stap gemaakt met dit model. De veiligheid en de efficiency van de truck zijn voor ons belangrijke zaken. Omdat we door heel Europa onderweg zijn, hebben we gekozen voor alle denkbare opties.”
Self supporting
De trekker staat voor een Nooteboom 2-bed 4 Pendel-X Eurodieplader. De dieplader is uitgerust met pendelassen en een aantal vloerdelen kunnen, als de lading het vereist, met behulp van een kraan die achterop de dieplader is gebouwd, worden verwijderd. “Dit kon zonder dat er concessies werden gedaan aan de sterkte van de trailer. Door het toepassen van de kraan zijn we in grote mate selfsupporting,” verklaart Marinus van Wijgerden.

