De Volvo FH16 780 is uitgeroepen tot International Truck of the Year Australasia 2025. De prestigieuze onderscheiding werd uitgereikt tijdens de openingsdag van de Brisbane Truck Show en is gelieerd aan de in Europa bekende International Truck of the Year-verkiezing.
De prijs werd in ontvangst genomen door Volvo Trucks-president Roger Alm. “Ik ben verheugd om hier in Australië te zijn om onze truck deze erkenning te zien ontvangen”, aldus Alm. “De nieuwe FH16 780 is een droom om in te rijden. Dankzij de nieuwe D17-motor kunnen transporteurs kiezen voor efficiëntie of voor zwaar transport, zonder in te boeten op duurzaamheid.”

De Volvo FH16 780 liet in de eindselectie stevige concurrenten achter zich, waaronder de Scania Super 500P, Mercedes-Benz eActros en de FAW JT6 550. Volgens de jury blinkt de truck uit in technische verfijning en elektronische integratie, specifiek aangepast aan de zware transportomstandigheden in Australië en Nieuw-Zeeland.
D17
Het hart van de FH16 780 wordt gevormd door de nieuwe Volvo D17-motor, een doorontwikkeling van de bestaande D16. Door een grotere boring (149 mm, +5 mm) en slimme motorcomponenten zoals ‘wave-top’ zuigers en cilinderbussen met minder interne weerstand, werd het vermogen opgevoerd naar 780 pk. Dat vermogen is beschikbaar tussen 1.000 en 1.950 tpm, met het maximale vermogen op 1.700 tpm.

“Deze cijfers worden pas écht betekenisvol wanneer je de truck aan het werk zet”, aldus jurylid Tim Giles van PowerTorque Magazine. “Hij maakt zware transporttaken verrassend lichtvoetig. De aandrijflijn levert moeiteloos prestaties, ook onder de zwaarste omstandigheden.”
Stil, slim en sterk
De nieuwste generatie van Volvo’s I-Shift transmissie draagt bij aan die soepele rijervaring. De schakelovergangen zijn nagenoeg onmerkbaar en sneller dan ooit. “Volvo weet het schakelgedrag telkens weer subtiel te verbeteren”, zegt Giles.
De Truck of the Year Australasia-jury bestaat uit vijf leden uit Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika, allen met nauwe banden met de International Truck of the Year-organisatie. Zij beoordelen trucks op technologische innovatie, prestaties, veiligheid, efficiëntie en aanpassing aan het unieke transportlandschap van de regio.
