Volvo Fuel Concept: extra zuinig

Volvo Fuel Concept: extra zuinig featured image

Tien procent meer brandstof besparen. Het moet mogelijk zijn met de nieuwe Volvo Fuel Concept truck die Volvo Trucks nu introduceert. Zelfs in Euro 6 is en dergelijke besparing mogelijk, claimt Volvo.

Volvo FH Concept truck Fuel 3
”Brandstof beslaat nog altijd 35 procent van de kosten van een transportbedrijf”, zegt Jan Fijnaut, director Commercial Trucks van Volvo Trucks Nederland. Volgens Fijnaut is besparen op deze kosten van essentieel belang, zeker in deze tijden.

De Fuel Concept trucks zijn ontworpen om zo zuinig mogelijk te rijden en voorzien van brandstofbesparende functies, zoals het Airflow-pakket, I-Shift en de intelligente cruise control, I-Cruise. Volgens Volvo kan de grootste besparing – tot 10 procent – worden behaald bij het combineren van I-See, die wegen onthoudt om op het meest gunstige moment te schakelen, accelereren of remmen en de nieuwe uitvinding I-Torque. Deze aandrijflijn biedt een hoog vermogen bij lage toerentallen wat resulteert in een stillere werking, minder brandstofinspuitingen en verbrandingen, Volvo FH Concept truck Fuel 2minder wrijving, betere rijeigenschappen en een lager brandstofverbruik. “De nieuwe Euro 6 standaard stelt hogere eisen aan motoren dan ooit het geval was. Trucks met I-Torque voldoen daar niet alleen ruimschoots aan, maar zijn zelfs in staat om minder brandstof te verbruiken, wat ze een uitstekende keus maakt voor onze klanten”, verklaart Jan Fijnaut. I-Torque komt later dit jaar op de markt.

Fijnaut benadrukte bij de presentatie van Fuel Concept wel dat naast de techniek ook aanvullende diensten kunnen leiden tot brandstofbesparing, zoals Fuel Advice, chauffeurstrainingen en het gebruik van Dynafleet. “Het inzetten van de nieuwste technologie en diensten die zowel de persoonlijke vaardigheden als de controle verbeteren, stelt onze klanten in staat meer uit minder brandstof te halen. Ieder detail bespaart brandstof op zich, maar door ze te combineren krijg je een truck die echt tot het hoogste niveau brandstofgeoptimaliseerd is”, aldus Fijnaut.

Er komen overigens nog meer Concept trucks van Volvo. Later volgt zowel van de FH als de FM een Light Concept, gericht op een zo laag mogelijk gewicht van de truck en een Easy Concept van de FL. Het zal ook mogelijk zijn om het Light Concept met het Fuel Concept te combineren.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer