Logistiek dienstverlener Vos Logistics heeft in 2012 verder gewerkt aan versterking van de onderneming en gelijktijdig zijn duurzaamheidsprestatie verbeterd. De omzet bleef op niveau en 2012 werd met een lager maar positief resultaat afgesloten. Dat is te lezen in het geïntegreerde financieel en duurzaamheidsverslag 2012 van Vos Logistics.
Vos Logistics realiseerde in 2012 een omzet van 243,6 miljoen euro (2011: 253,8 miljoen euro). Geschoond voor het per 1 januari 2012 verkochte Vos Bulk Logistics in Dormagen (DE) bleef de omzet op hetzelfde niveau als 2011. De klantenbasis bleef stabiel maar het volume liep licht terug als gevolg van een lager activiteitenniveau bij een aantal bestaande klanten met name in de bouwgerelateerde sectoren. Tegenover deze daling stond een toename van volume door verwerving van nieuwe klanten met name in de automotive sector en uitbreiding van activiteiten bij een aantal bestaande klanten. Per saldo lag het aantal zendingen 5% lager ten opzichte van 2011. De vrachttarieven stonden licht onder druk als gevolg van overcapaciteit in de markt.
2012 kenmerkte zich door een sterk wisselende vervoersvraag door het jaar heen waardoor de frequentie van in- en uitstroom van subcontractors (flexibele capaciteit) hoger lag ten opzichte van 2011. In combinatie met de lagere volumes had dit een drukkend effect op de marge. Als gevolg hiervan liep de EBIT terug van 7 miljoen euro in 2011 naar 4,9 miljoen euro in 2012. De nettowinst kwam uit op 0,6 miljoen euro (2011: 1,5 miljoen euro).
Gezien de onzekere markt waarin nog geen zicht bestaat op het moment en tempo waarin het economisch herstel in de eurozone zal inzetten, doet het management geen uitspraak over de verwachte resultaten voor 2013. “We zijn 2012 redelijk doorgekomen dankzij de goede basis die de afgelopen jaren is opgebouwd. Daarbij is gewerkt aan innovaties op het gebied van duurzaamheid, verbetering van kwaliteit van dienstverlening en klanttevredenheid. We hebben in 2012 geen signalen van verbetering van de economie gezien. Het herstel van de markt duurt langer dan verwacht. We slagen er in om onze volumes op niveau te houden en nieuwe klanten aan te trekken, maar de tarieven staan zeker de laatste twee maanden onder druk terwijl de kosten toenemen. 2013 zal daarom opnieuw een lastig jaar worden zolang economisch herstel in Europa uitblijft”, aldus Frank Verhoeven, CEO van Vos Logistics, in een toelichting.
Vos Logistics heeft duurzaamheid integraal ingebed in de bedrijfsprocessen en de bedrijfsvoering. Het management van Vos Logistics ziet het dan ook als een logische stap om de financiële en duurzaamheidsprestaties in één rapport te presenteren. In een meerjarenprogramma (2010 – 2015) zijn de doelstellingen vastgelegd in acht key performance indicators (KPI’s) waarop het duurzaamheidsbeleid wordt gestuurd. Daarin past ook de verificatie van de duurzaamheids KPI’s door de externe accountant. Het jaarverslag is daarom dit jaar voor het eerst voorzien van een gecombineerde controleverklaring en assurancerapport.
In 2012 heeft Vos Logistics de CO2-reductie per vervoerde ton/kilometer met bijna 4 procent van 0,0421kg per ton/km naar 0,0405kg per ton/km. Het grootste deel van de verlaging is toe te schrijven aan een lager brandstofverbruik door intensieve gedragstrainingen van chauffeurs, ondersteund door nieuwe telematica in de trucks. Daarnaast heeft de verdere modernisering van het wagenpark, waaronder ook de toename van LNG trucks, en een toename van het multimodaal transport (inmiddels 20 procent van uitgevoerde transportopdrachten) bijgedragen aan de reductie van brandstofverbruik. De gemiddelde euronorm van trucks steeg van 4,23 naar 4,42. Door een efficiëntere inrichting (o.a. ledverlichting en zonnepanelen) en een energiebewust beleid slaagde Vos Logistics er bovendien in om de CO2-emissie per m2 van de gebouwen terug te brengen met vijftien procent van 12,9 kg per m2 naar 9,9 kg per m2. De doelstelling is om in 2015 de totale carbon footprint met 20 procent terug te brengen ten opzichte van 2009.
In 2012 heeft Vos Logistics een ambitieus investeringsprogramma doorgevoerd. In totaal is voor 19 miljoen euro geïnvesteerd in onder andere een nieuw distributiecentrum in Roosendaal, een nieuwe terminal in Bergheim (Duitsland), strategische versterking van de bulkactiviteiten door de overname van de site en activiteiten van VSL Oss en 160 nieuwe trucks in het kader van het meerjaren vlootvernieuwingsprogramma dat in 2011 is gestart.
In het vierde kwartaal van 2012 heeft Vos Logistics een begin gemaakt met de vervanging van opleggers. Recentelijk introduceerde Vos Logistics de CuBoLiner; een nieuw type megatrailer met uitneembare wanden. Deze oplegger is inzetbaar als curtainsider, boxtrailer en voor vervoer per trein.