Pagina 29 van: TTM.nl nr. 6 2020

TTM.nl december 2020 | 29
Een 12 inch
groot display
achter het stuur,
met onder meer
deze load
Indicator.
Het interieur
van de FH is op
best veel pun-
ten verbeterd.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Volvo
Type
FH 500 I-Save
Motor
Type
D13K Turbo Compound
Slagvolume
12,8 liter
Vermogen
500 pk bij 1.250 omw./min.
Koppel
2.800 Nm bij 900 omw./min.
aandrijflijn, onderstel
Transmissie
I-Shift
Banden voor
Michelin X Line Energy 385/55 R22,5
Banden achter
Michelin X Line Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Bladvering
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Continental Hybrid HT3 385/65 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
Ca. 7.750
Eigen gewicht tijdens test (ton)
40
Hoogte kopschot (m)
3,94
Frontaal oppervlak (m2)
9,3
Achterasreductie
2.31
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.050
Spoilers
Dakspoiler, zijfenders, side-skirts
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
61,5
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
Volvo Trucks
Postbus 95
4153 ZH Beesd
www.volvotrucks.nl
iets groter geworden. De grijze lakkleur staat de FH goed, in het zwakke
zonlicht tijdens onze fotosessie krijgt het af en toe iets champagne-achtigs.
Achter de FH heeft Volvo Trucks Nederland een standaard boxtrailer van Krone
gehangen, zonder spoilers of dergelijke accessoires.
CaMEra
Als we instappen, zien we dat de FH nog altijd drie treden heeft, en die treden
zijn nu opnieuw bekleed met een betere grip. In vier stappen zijn we binnen.
Eenmaal gezeten achter het stuur valt op dat het dashboard slechts kleine
wijzigingen heeft ondergaan. Er zijn drie bekerhouders geplaatst, en enkele
opbergvakken in het dashboard hebben nu een lichtsensor. Zoek je ’s avonds
of ’s nachts iets, dan springt het lampje aan zodra je hand in de buurt van het
opbergvakje komt. Handig! Achter het stuur zien we een groot 12 inch display,
volledig elektronisch. Het is naar eigen inzicht in te stellen en heeft vier stan-
daardschermen, Op het dashboard zien we een groot secundair display, 9 inch
groot. Het is vanaf het stuur te bedienen en biedt informatie over onder meer
rijtijden, boordcomputer, Volvo Dynamic Steering, audio en navigatie. Het
fungeert ook als scherm voor de dodehoekcamera die in de rechter zijspiegel
is verwerkt. We gaan even aan de rechterkant van de FH staan, en ja, daar is
een voetganger of fietser prima waar te nemen. De nieuwe FH is wat meer
naar de chauffeur toe herontworpen. De stoelen hebben nieuwe bekleding en
zijn nu nog iets comfortabeler. In plaats van een tweede bed zit er in deze
truck een fraaie kastenwand, compleet met led-verlichting aan de binnenzijde.
Het matras is verder aangepast en nu ook verkrijgbaar als ergonomisch
schuimmatras, onder meer een wens van Nederlandse chauffeurs. De koelkast
onder het bed is vergroot en er is nu zelfs een dubbele koelkast mogelijk. De
necktilt-functie van het stuur is superhandig bij het bewegen naar buiten of
juist naar het bed toe.
TurbOCOMpOunD
Rijden dan maar, ook al is het niet over onze internationale testroute. Maar ja,
de nieuwste aandrijflijn van Volvo Trucks hebben we toen al uitgebreid getest.
De nieuwe D13K-motor met turbocompound en het hele I-Save pakket zorg-
den toen voor een prima brandstofverbruik van 26,3 liter op 100 km. Vandaag
gaat het niet om brandstofverbruik, we rijden gewoon een rit ter kennisma-
king. Dat neemt echter niet weg dat we wel kunnen genieten van die aandrijf-
lijn, die natuurlijk, verbruiksrit of niet, is ingericht op een optimaal brandstof-
verbruik. Zo zit op deze Volvo FH ook de nieuwe 12-tons, 73 kg lichtere ach-
teras, met in deze configuratie een ratio van 2.31. De 500 pk die onze FH heeft
hebben we, op Nederlandse snelwegen als de A50 en de A15, echt niet nodig,
maar het is fijn dat ze er zijn.
rEKEnSOMMEn
Interessanter dan de harde pk’s zijn de hulpsystemen voor de chauffeurs die
op deze FH zitten. Met Adaptive Cruise Control en I-See, gecombineerd met
een actieve rijbaanassistent, wordt ons veel werk uit handen genomen. Het is
nog altijd maar een begin van autonoom rijden, maar het verlicht de chauf-
feurstaken zeker. En het is verleidelijk om bij de vluchtstrook het stuur eens
26-27-28-29-30-31_rij-impressievolvofh.indd 29 07-12-20 16:24