Ga naar hoofdinhoud

Chauffeurs Koeriersdienst Zwolle positief over eyetracker

FNV Bondgenoten wil vrijdag bij Koeriersdienst Zwolle chauffeurs een petitie laten tekenen tegen de eyetracker-proef van TVM waar het transportbedrijf aan deelneemt. Maar volgens directeur Gerben Kloosterziel van Koeriersdienst Zwolle is het bedrijf vrijwel unaniem positief over deelname aan de proef.

Twaalf Actrossen voor Koeriersdienst Zwolle“Ongeveer een maand geleden zijn we benaderd door TVM om deel te namen aan een proef met eyetrackers in de cabine. Daar hebben we ja op gezegd. We werken graag mee aan een onderzoek dat de verkeersveiligheid kan bevorderen. We hebben toen meteen enkele chauffeurs geraadpleegd en die waren allemaal positief over deelname”, zegt Kloosterziel tegen TTM.nl.

Niet lang daarna zijn acht nieuwe Mercedes-Benz trucks van Koeriersdienst Zwolle voorzien van een eyetracker. “Toen hebben we aan alle chauffeurs een brief gestuurd met uitleg over de proef en de eyetracker. Daar kwam eigenlijk geen reactie op, niet positief en ook niet negatief. Later hoorden we wel dat er binnen het bedrijf over gepraat werd. Het raakt mensen toch, het gaat uiteindelijk over hen. Die acht eyetrackers zijn bijna permanent in gebruik, onze trucks rouleren veel onder de chauffeurs, maar nog steeds horen we geen negatief geluid. Er was een chauffeur die wel kritiek had en dat via social media naar buiten bracht. Daar hebben we een goed gesprek mee gehad en de werking van de eyetracker nogmaals uitgelegd. Toen was het begrip al groter.”

eyetrackerKloosterziel benadrukt dat de eyetracker niet de handelingen van de chauffeur in de gaten houdt. “Het apparaatje ziet of hij zijn ogen op de weg heeft. Daar gaat het om. En dat is best belangrijk in deze tijden waarin veel chauffeurs en automobilisten, ik maak me er zelf ook weleens schuldig aan, tijdens het rijden op de smartphone kijken. Als je toevallig eens in je neus peutert of een boer laat, wordt dat niet door de eyetracker vastgelegd.” Hij begrijpt de onrust bij FNV en andere chauffeurs wel. “Die argwaan hebben we al eerder gezien, bij track & tracing. Toen dat begin deze eeuw op de markt kwam was er ook veel rumoer. Nu is het geaccepteerd. We hebben toch niets te verbergen voor elkaar? Ik denk dat het met de eyetracker net zo gaat als met track & tracing – over vijftien jaar is het gewoon geaccepteerd en standaard op elk voertuig. Ik heb zelf al jaren een soortgelijk systeem in mijn personenauto. Kijk ik niet meer zo scherp op de weg, suggereert de auto dat ik een kopje koffie moet gaan drinken en even rust moet pakken. Dan kan ik me beledigd voelen door een apparaatje, maar je kan het ook zien als dat wat het is, een middel om de verkeersveiligheid te vergroten.” Volgens Kloosterziel kan een eyetracker ook als positieve bewijslast dienen. “Bijvoorbeeld als bij een ongeval met de eyetracker aantoonbaar is dat de chauffeur wel degelijk goed zat op te letten.”

Mocht de sfeer onder zijn chauffeurs toch omslaan naar negativiteit, dan zullen de eyetrackers toch geen vervolg krijgen bij Koeriersdienst Zwolle. “Niet als er unanimiteit over is. Het moet wel iets positiefs blijven, bijdragen aan het bedrijf. Maar goed, vooralsnog hoor ik dus vrijwel geen negatieve geluiden. De FNV? Nee, die is naar mijn weten nog niet langs geweest.”

 

15 reacties op “Chauffeurs Koeriersdienst Zwolle positief over eyetracker

  • Jan Faasse

    Bijzonder verhaal. Een paar chauffeurs gevraagd wat ze er van vonden en daarna inbouwen. De chauffeurs hebben geen vaste auto. Het is dagelijks een lot uit de loterij of je met of zonder TVM op stap of gaat. Vandaag tekenden alle geïnterviewde chauffeurs van Koeriersdienst Zwolle de FNV petitie! Dat zegt genoeg.

    1. Anoniem

      De chauffeurs zijn bang voor de gevolgen als ze tegen de baas in gaan ik hoor alleen maar chauffeurs die tegen zijn maar niemand durft het openlijk te zeggen alleen onderling hoor je het

  • henk de wit

    Dat is inderdaad precies het geval. Toevallig zijn er een aantal chauffeurs gevraagd die positief waren, vervolgens stonden ze op de dam zonder de overige chauffeurs in te lichten.

  • Anoniem

    Mij is niets gevraagd was onderweg kon niet tekenen maar wat ik hoorde van mijn collega’s zijn de meesten het er niet mee eens maar durven niet tegen de baas in te gaan ze zijn bang voor ontslag anders dit zegt genoeg over de mentaliteit van de koeriersdienst Zwolle.

    1. Jan van den Berg

      snap ik niets van, ik heb Koeriersdienst juist leren kennen , als een heel sociaal bedrijf, begrijp die kort door de bocht reactie over : “dat zegt genoeg “niet..dat zegt helemaal niet genoeg

      1. Ano Niem

        Beste Jan

        Hoezo zijn ze dan sociaal als ze je uren korten zogenaamde staffelwet of feestdagen niet volledig uitbetalen of de dag van de Nascholing niet uitbetalen nee jan jij ziet het echt verkeerd of met de uren sjoemelen en daar heb je weinig zicht op want je krijgt nooit je urenlijst terug zoals dat wel hoort met handtekening of eventuele correcties.

  • Bennie

    De man praat met een boel meel in de mond… de chauffeurs wat meer rust gunnen ipv de hele dag vol plannen zoals overal gebeurt. Dan rijdt de man of vrouw veel ontspanner en gebeuren er minder ongelukken.

  • Ano Niem

    Ik ben tegen de eye tracker ik ben werkzaam bij deze firma maar zoals iedere werknemer ga ook ik niet in tegen het beleid van de directie want we hebben allemaal het geld hard nodig je mening geven kan niet want werkeloos thuis met een mening heb je niets aan en dat zijn dan wel de gevolgen als je je mening geeft voor jouw 10 anderen.

    1. Jan van den Berg

      beetje jammer Anno Niem… Is de sfeer bij KDZ echt zo als je aangeeft?

  • Het zou ook raar zijn als landelijk 98,5% van alle chauffeurs fel tegen de TVM poremcamera zijn, dat uitgerekend bij Koeriersdienst Zwolle de chauffeurs geen bezwaar hebben. Duimzuigerij van de werkgever of is er sprake van intimidatie?

    1. Arjan Velthoven

      Daar insinueert u nogal wat meneer Boks. Wat eveneens nogal raar overkomt is dat al die stoere zelfbewuste chauffeurs die het online allemaal zo goed weten hun kritiek desgevraagd niet in een mailtje naar hun werkgever durven te sturen…

      1. insideout

        U staat wel heel ver van de werkelijkheid af. Het is op werknemersniveau stikken of slikken. Dit is juist de enige manier op hoe werknemers anoniem en veilig hun mening kunnen ventileren zonder dat er consequenties aan verbonden zitten. De berichten van de “stoere” werknemers zijn juist erg waardevol en dienen gerespecteerd te worden! Denkt u nou echt, écht dat een werkgever op meningen zit te wachten? enkel op rendement.

    2. Jan van den Berg

      kijk het filmpje wat FNV maakte bij de poort actie : https://www.youtube.com/watch?v=4RKynreWaQU Jammer dat degene die niet ondertekende, zo publiekelijk neergezet wordt. over intimideren gesproken…
      Ik heb ook niet getekend, en zal dat ook niet doen.. Ik heb geen enkel probleem met de eye tracker in de auto. En ja ik ben ook chauffeur bij KDZ

  • rob

    net t filmpje op youtube bekeken
    hans theunissen is net zo intimiderend als waar hij tvm de schuld van geeft
    en die ene chauffeur die niet tekent word gelijk met een vinger nagewezen , in dubbelle lettergrootte ,ik heb eea gelezen en ik vind dat de eye-tracker een kans gegeven moet worden , wel is goede voorlichting belangerijk, dan zullen minimaal de helft van de mensen hierboven hun mening herzien , nogmaals een goede uitleg is wel nodig !

  • Mark

    Ik werk bij Heisterkamp. Die testen het ook. Ik tape die tracker af. Probleem opgelost!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer