De S-Strap is een ladingzekeringssysteem waarbij spanbanden met behulp van rolwagens en elastieken aan het dak van een schuifzeiltrailer zijn vastgemaakt. Dat betekent optimaal zekeren zonder spanbanden over de lading te moeten gooien, een verankeringspunt te vinden en last but not least: nooit meer spanbanden hoeven oprollen.
Het S-Strap ladingzekeringssysteem, dat Imbema sinds kort voert, staat voor ‘Supersnel Spanband Systeem’. Want de S-Strap vergemakkelijkt het werk van een chauffeur enorm. Je schuift de zijkant open, belaadt je trailer en trekt vervolgens de spanbanden vanuit het dak naar beneden over de lading heen. Je ratelt de banden vast met de al gereedhangende ratel en klaar is kees.
Eenmaal op het losadres haal je de spanning van de ratel af, trek je het losse eind eruit en laat je de spanband los. Door het elastiek trekt de spanband zichzelf tegen het dak van de trailer aan, waar hij vervolgens dankzij een magneet rammelvrij blijft hangen. Direct klaar voor de volgende inzet.

Daarmee is de S-Strap een supersnel spanband systeem met alleen maar voordelen. Je hoeft hem niet om te gooien en hij zit nooit gedraaid, waardoor de spanband inwendig niet kan verzwakken en veel langer meegaat. Maar het grootste voordeel is toch wel dat je niet elke keer een half uur bezig bent met het oprollen van je banden. Waarna ze eenmaal opgeborgen, vaak toch weer door elkaar raken. Als je al een kist hebt om 22 spanbanden in op te bergen.
De S-Strap maakt niet alleen het werk van een chauffeur stukken makkelijker en prettiger. Hij rijdt ook een stuk veiliger. En het scheelt enorm veel tijd. Want met het vastzetten en ontzekeren van de lading en het oprollen van de spanbanden, gaat zomaar een uur per volle trailer verloren. Dus ook de baas vaart er wel bij. Want op een wagenpark van 15 auto’s, geeft dat zo een hogere inzetbaarheid van 20 uur per week. Alleen daarmee al verdient de investering zich in korte tijd terug.

Het S-strap ladingzekeringssysteem is ontworpen voor een schuifzeiltrailer. Er zijn twee systemen die in de basis hetzelfde werken. Het verschil zit hem in de zijdelingse verstelling. Bij het standaardmodel hangen de spanbanden gemonteerd op vaste afstand van elkaar. Prima als je voornamelijk (blok)vracht pallets vervoert.
Maar bij stukgoed is dat anders. Dan heb je baat bij het S-Strap slide systeem, waarbij je de spanbanden op een rail kunt verschuiven en op de juiste plaats over de lading recht naar beneden kunt trekken.
Gemiddeld heb je 15 spanbanden op een trailer nodig. Maar als je elke rij pallets met twee spanbanden wilt of moet vastzetten, worden het 22 spanbanden.
Optioneel is de bovenrail waaraan de banden hangen te voorzien van een ledstrip, zodat je in een schuifzeiltrailer eindelijk ook eens goed licht hebt.