Het wereldwijde tekort aan vrachtwagenchauffeurs blijft met 3,6 miljoen openstaande posities op een alarmerend niveau. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van IRU (International Road Transport Union). Hoewel de druk iets is afgenomen door verminderde transportvraag, is de structurele kloof tussen jonge en oudere chauffeurs groter dan ooit. Het probleem? Een demografische tijdbom die dreigt te ontploffen onder de Europese transportsector.
Terwijl 31,6 procent van de chauffeurs ouder is dan 55 jaar, is slechts 6,5 procent jonger dan 25. In landen als Duitsland en Italië is dat zelfs minder dan 3 procent. En het aantal jonge chauffeurs daalde in 2024 met bijna 6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Als deze trend doorzet, dreigen in Europa de komende vijf jaar zo’n 600.000 chauffeurs met pensioen te gaan – zonder dat er voldoende instroom is om hen te vervangen.
En dat terwijl het vak aantrekkelijk blijft, volgens het bijbehorende Truck Driver Barometer-rapport. Liefst 81 procent van de Europese chauffeurs is tevreden met hun werk. Jongeren onder de 25 zijn zelfs het meest tevreden (89 procent). Ook de beloning is alleszins redelijk: in vrijwel alle onderzochte landen ligt het salaris 30 tot 135 procent boven het bestaansminimum. Het probleem zit hem dus niet in het behoud, maar in de instroom.
Toegang tot het beroep blijft lastig. Opleidingskosten, bureaucratische obstakels en een minimumleeftijd die de kloof tussen school en stuur onnodig groot maakt, vormen barrières. In landen als Duitsland wordt zelfs gesproken over een ‘school-to-wheel gap’ die jongeren op afstand houdt van het vak. IRU roept overheden op deze obstakels weg te nemen door onder meer de instapleeftijd te verlagen, kosten te subsidiëren en rijopleidingen flexibeler te maken.
Daarnaast wijst 91 procent van de chauffeurs op het schrijnende gebrek aan veilige en goed uitgeruste parkeerplaatsen. Europa komt naar schatting 100.000 truckparkings tekort, en slechts 10 procent van de bestaande locaties voldoet aan veiligheidsnormen. Combineer dat met slechte behandeling bij afleveradressen, en het is niet verwonderlijk dat de aantrekkelijkheid van het vak onder druk staat.

“Zonder actie is deze demografische tijdbom funest voor de economische slagkracht van Europa”, waarschuwt IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto. De oplossing ligt volgens hem in een integrale aanpak: betere faciliteiten, eerlijke beeldvorming en minder drempels. Want één ding is zeker: zonder chauffeurs rijdt er straks helemaal niets meer.
Mischien eens wat meer salaris,voor dit zwaar ondergewaardeerd beroep
Het imago probleem van het chauffeursvak is sinds jaar en dag een probleem. Helaas geven televisieprogramma’s als ‘meiden die rijden’ geen goed beeld van het vak. Het IS een vak, helaas vergeten sommige chauffeurs dat zelf ook wel eens. Een imagocampagne zou ik wel willen ondersteunen!
Onderweg zijn we als chauffeur ook deels een rijdende geldautomaat “regeltje eu 56 dagen bewijsvoering overtredingen”
En een foutje is snel gemaakt in de rijtijden wet
Komt bij dat het basis salaris gewoon te laag is voor 40 uur dus moet je het van de overuren hebben, en die worden weer zwaarder belast, maar het blijft wel een leuk beroep