De Raad van State heeft het licht op groen gezet voor de ‘Vrijstellingsregeling C-rijbewijs’. Daarmee komt er – per 1 juli 2025 – eindelijk wettelijke ruimte voor het besturen van volledig elektrische en op alternatieve brandstoffen aangedreven bestelauto’s tot 4.250 kg met een gewoon B-rijbewijs. En, minstens zo belangrijk voor de sector: onder voorwaarden geldt er ook een vrijstelling van de tachograafplicht.
De nieuwe regeling is een formele opvolger van de huidige gedoogconstructie, die al sinds begin 2023 van kracht is. TLN en andere brancheorganisaties hebben jarenlang gelobbyd voor deze wetgeving. Nu ook de Raad van State geen bezwaren heeft, is de kans groot dat de regeling op tijd in werking treedt.

De vrijstelling geldt voor voertuigen in de N2-categorie (tussen 3.500 en 12.000 kg), met een maximale massa van 4.250 kg. Voorwaarde is dat het voertuig aangedreven wordt door elektriciteit of alternatieve brandstoffen zoals CNG, LNG of LPG. Een aanhanger is niet toegestaan. De bestuurder moet minimaal twee jaar over rijbewijs B beschikken en een aanvullende verkeersveiligheidscursus volgen.
Opvallend is de vrijstelling van de tachograafplicht voor ZE-bestelauto’s die binnen een straal van 100 km van de vestiging opereren. Die bepaling gold eerder al in de proef- en gedoogperiode en is nu structureel verankerd. De vrijstelling moet de sector niet alleen helpen verduurzamen, maar ook de regeldruk beperken. Een rijbewijs C en de bijbehorende Code 95 zijn kostbaar – net als het inbouwen en gebruiken van een tachograaf. Na een jaar wordt de tachograafvrijstelling geëvalueerd.

Toch zitten er ook haken en ogen aan de nieuwe wetgeving. De voertuigen vallen juridisch in de categorie vrachtauto’s. Dat betekent onder andere: snelheidsbegrenzer verplicht, verbod op inhalen op veel snelwegen en toegang verboden in straten met een C7-bord. TLN vroeg eerder om vrijstelling voor dit bord, maar dat verzoek werd afgewezen.
Bron: Raad van State, TLN
