Vanaf vandaag iedereen onderweg met smart tacho 2

Vanaf vandaag iedereen onderweg met smart tacho 2 featured image

Vanaf vandaag, 19 augustus 2025, moeten alle zware vrachtwagens in de EU die internationaal rijden zijn uitgerust met de smart tachograaf versie 2 (G2V2). Daarmee is de laatste deadline in de gefaseerde invoering bereikt.

De verplichting geldt voor voertuigen die nog met de eerste generatie slimme tachograaf reden. Eerder, in december 2024, moesten voertuigen met analoge of digitale tachografen al worden omgebouwd. Nieuwe trucks zijn sinds 2023 standaard uitgerust met G2V2.

Volgens brancheorganisatie IRU is de overgang ditmaal grotendeels soepel verlopen. Bij de vorige mijlpaal waren veel transportbedrijven nog niet klaar en werd een overgangsperiode ingesteld. “Dankzij forse investeringen en planning hebben de meeste vervoerders nu tijdig de overstap gemaakt”, aldus IRU-directeur EU Advocacy Raluca Marian.

De G2V2 biedt meer mogelijkheden dan de eerste generatie, zoals automatische registratie van grenspassages en de optie om gegevens op afstand uit te lezen. Het systeem ondersteunt daarmee de handhaving van rij- en rusttijden, cabotageregels en de detachering van chauffeurs.

Hoewel dit een belangrijke stap is richting verdere digitalisering, benadrukt de IRU dat de Europese doelstelling van volledig papierloze cabines in 2030 nog ver weg is.

De volgende stap volgt op 1 juli 2026, wanneer ook bestelwagens tussen 2,5 en 3,5 ton die internationaal rijden een smart tacho moeten hebben en onder de EU-regels voor rij- en rusttijden vallen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer