Het Europees Parlement heeft ingestemd met een verlenging van de vrijstelling van tol voor emissievrije zware vrachtwagens. Daarmee blijven deze voertuigen tot 30 juni 2031 vrijgesteld van heffingen op basis van de Eurovignetrichtlijn. De huidige regeling zou eind 2025 aflopen.
De verlenging geeft vervoerders die investeren in elektrische en andere emissievrije trucks meer financiële zekerheid. Omdat de aanschafkosten nog altijd twee tot drie keer hoger liggen dan die van dieselvrachtwagens, is de maatregel volgens brancheorganisatie IRU cruciaal om de overstap te stimuleren.
Wel wijst de IRU erop dat lidstaten zelf mogen bepalen of zij de vrijstelling toepassen. Tot nu toe heeft slechts een beperkt aantal landen dit gedaan, waardoor van een EU-brede aanpak nog geen sprake is.
Daarnaast pleit de IRU voor aanvullende maatregelen om de vergroening van het wegtransport te versnellen. Zo zou tolopbrengst uit CO₂-heffingen tijdelijk verplicht terug moeten vloeien naar de sector, in plaats van naar algemene begrotingen. Ook vraagt de organisatie om CO₂-neutrale vloeibare en gasvormige brandstoffen mee te laten profiteren van korting of vrijstelling, en om wederzijdse erkenning van emissieklassen tussen lidstaten.
Met de steun van het Parlement ligt de bal nu bij de Raad van de Europese Unie, die de verlenging nog vóór eind 2025 moet bekrachtigen. Dat is in de meeste gevallen niet meer dan een formaliteit.
