TLN wil uitstel handhaving Frans minimumloon

Vandaag, vrijdag 1 juli, voert Frankrijk een minimumloon in voor buitenlanders die in Frankrijk werken. Het gaat om een minimumbedrag van € 9,67 per uur. Nederlandse chauffeurs zitten hier ruim boven. Desondanks moeten Nederlandse transportbedrijven en hun chauffeurs onnodig administratief bewijsmateriaal in Frankrijk organiseren. Dat jaagt de sector onnodig op forse kosten. Verwerpelijk en onacceptabel volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). Een stevige gecoördineerde Europese lobby voor een vrijstelling of een minder bewerkelijk administratief systeem was en is nog steeds aan dovemansoren gericht. TLN wil nu formeel uitstel van handhaving.

Nederlandse vrachtautochauffeurs moeten vanaf vandaag een kopie van hun arbeidsovereenkomst en een speciaal chauffeursattest bij zich hebben. Dat laatste formulier kwam op 29 juni om 14.00 beschikbaar. Transportbedrijven hebben dus effectief anderhalve dag de tijd om alles te organiseren. Een onhaalbare monsterklus, want een deel van de chauffeurs is onderweg en komt pas volgende week weer terug in Nederland. Voor deze bedrijven en hun chauffeurs is Hogere assurantiebelasting kost transportbranche 45 miljoenhet dus simpelweg onmogelijk om aan de Franse wet te voldoen. Een boete van maximaal  4000 euro kan het gevolg zijn.

Het aanstellen van een vertegenwoordiger in Frankrijk is een ander verplicht onderdeel van de wet. Deze moet in Frankrijk gevestigd zijn en 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar zijn voor de handhavingsinstanties. Vertegenwoordigers moeten voor minimaal anderhalf jaar van elke Nederlandse chauffeur hun arbeidscontract, chauffeursattest, recente loonstrook en zelfs betalingsbewijs daarvan bewaren en op afroep beschikbaar stellen aan Franse handhavers. Dit jaagt transportondernemers op stevige kosten, want geen bedrijf doet dit natuurlijk kosteloos. TLN vindt dit administratieve circus verwerpelijk en volstrekt onacceptabel. Met name omdat Nederlandse chauffeurs méér verdienen dan het minimale bedrag in Frankrijk. Transport in Nood heeft zich aangeboden om vertegenwoordiger in Frankrijk te zijn.

De Europese transportsector heeft bijna honderd vragen aan de Fransen gesteld die nog steeds niet beantwoord zijn. De Europese Commissie ziet dit ook en is op aandringen van vele partijen een juridische inbreukprocedure tegen Frankrijk gestart. TLN is blij met deze actie, maar het schort de invoering van de Franse wet niet op. De volledige Europese én nationale politiek lijkt in de greep van de Brexit. Transportcommissaris Bulc kan de Franse trein niet stoppen. Het is onduidelijk of de ministers Asscher en Schultz van Haegen hebben geprobeerd om hun Franse collega Macron tot rede te brengen.

Naast alle inhoudelijke twijfel staat één ding als een paal boven water: Frankrijk heeft transportbedrijven véél te weinig tijd gegeven om te voldoen aan haar nieuwe wetgeving. Franse handhavers zijn gevraagd de eerste tijd terughoudend te zijn met controles. Echter, dat geeft geen enkele garantie op het voorkomen van onnodige boetes. TLN eist dan ook formeel uitstel, in ieder geval van de handhaving, totdat alle vragen beantwoord zijn en ondernemers zich fatsoenlijk hebben kunnen voorbereiden. De kans hierop is klein. Het is volstrekt verwerpelijk en onacceptabel dat niemand ingrijpt en de transportsector andermaal de rekening betaalt.

2 reacties op “TLN wil uitstel handhaving Frans minimumloon

  1. JOSE

    we zijn toch EEN Europa maar soms toch even weer niet???!!!!
    Belgie met zijn extra belasting nu weer frankrijk???? Wordt het niet eens tijd dat nederland iets totaal idioots invoert??b.v. oranje sjaaltjes om als je als buitenlandse chauffeur zich in nederland begeeft…..DIT IS TEGEN MIJN PRIVECIE.. ER STAAT OOK MIJN SOFIENUMMER EN DERGELIJKE OP MIJN LOONSTROOK!!!!!!

  2. Henry

    Als alle transporteurs hier in NL en elders in Europa eens “ballen” zouden tonen (niet letterlijk natuurlijk, ha ha) en gewoon stoppen met vervoer op Frankrijk en als er Franse transporteurs hierheen komen dan ook idiote maatregelen gaan opleggen, eens kijken hoe snel die chauvinistische Fransen hun achterlijke gedoe gaan staken, maak het hun ook lastig zoniet zwaar moeilijk, beetje pesterij mag best want dat doen zij ook namelijk!
    Dit is uiteraard een “utopische gedachte” want dat zal nooit gaan plaatsvinden, maar ja als dit eerst weer in dat almachtige Brussel besproken moet gaan worden dan zijn wij met z’n allen allang met pensioen eer die maatregel van tafel is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer