Duitsland breidt LZV-netwerk uit

Duitsland breidt LZV-netwerk uit featured image

Goed nieuws vanuit Duitsland: vanaf eind vorig jaar is het ook toegestaan om met LZV’s in de deelstaat Noordrijn-Westfalen te rijden. LZV’s zijn welkom op alle autosnelwegen en een aantal trajecten op het onderliggende wegennetwerk. ​​Ook de deelstaten Rheinland-Pfalz en Saarland staan voor het eerst LZV’s op delen van hun grondgebied toe, meldt onder meer TLN.

Het zogeheten Positivne​tz, de vrijgegeven wegen voor LZV’s, beslaat nu vrijwel het hele Duitse snelwegennet en veel belangrijke wegen op het onderliggende wegennet. Berlijn is nog de enige deelstaat waar LZV’s niet mogen rijden. Bekijk onderaan dit artikel de complete lijst met Duitse wegen waar met de LZV mag worden gereden.

Branche-organisatie TLN is erg blij met de toetreding van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Deze voor Nederland belangrijke deelstaat is altijd een fervent tegenstander van LZV’s geweest. Na een jarenlange lobby heeft de deelstaatregering nu toch besloten om LZV’s toe te staan. Het biedt bedrijven veel meer mogelijkheden om met LZV’s naar Duitsland te rijden.

Voor het rijden met LZV’s in Duitsland is geen speciale ontheffing vereist. Wel moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo is het maximum gewicht beperkt tot 40 ton, resp. 44 ton voor intermodaal vervoer. Ook gelden er specifieke eisen voor de combinatie en de chauffeur. Er mag verder uitsluitend op het Positivnetz worden gereden. Aanvragen voor nieuwe wegen kunnen bij de betreffende wegbeheerders worden ingediend.

​Grensoverschrijdend vervoer met LZV’s is formeel nog niet toegestaan, meldt TLN. Echter, als er bij de grens wordt losgekoppeld en na de grenspassage weer wordt aangekoppeld, zou het wel mogen. TLN blijft zich ervoor inzetten dat dit officieel geregeld wordt. Dit is pas mogelijk als Duitsland een nieuwe regering heeft. Desondanks hebben meerdere transporteurs, onder meer Koeltrans, na goedkeuring van TüV ritten zonder omkoppelen gemaakt.

De markt springt meteen in op de mogelijkheden om met LZV’s in Duitsland te gaan rijden. Zo meldt LZV-specialist Ecocombi dat het haar Combitrain volledig opnieuw ontwikkeld en geschikt gemaakt heeft voor grensoverschijdend gebruik. Dat betekent dus zowel voor gebruik in Nederland als in Duitsland. Door het toepassen van een elektro-hydraulisch stuursysteem op beide assen wordt voldaan aan de strenge Duitse wetgeving wat betreft de draaicirkel. Ook bij deze Combitrain kunnen er verschillende opbouwen gekozen worden: plywood, schuifzeil of koelopbouw. Een ondervouwende laadklep behoort ook tot de mogelijkheden.

Bron: TLN

Bekijk de lijst

Eén reactie op “Duitsland breidt LZV-netwerk uit

  1. Ben de Vink

    Is het nu/binnenkort mogelijk om met LZV combinaties via Denemarken nasr Zweden en Noorwegen te rijden en v.v. Scandinavische LZV combinaties zijn waarschijnlijk nog niet mogelijk op Duitse en Nederlandse wegen vanwege hun hoogte…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer