Artikel

(MEI 2015) – Met warehousing als extra dienstverlening van steeds meer transportbedrijven, komt het besturen van een heftruck voor logistieke medewerkers steeds vaker voor. Een heftruckcertificaat is dan handig, een herhalingscursus voor ‘veilig werken met de heftruck’ misschien wel noodzakelijk. TTM.nl volgde een dag lang een cursus in een magazijn van Blom Opleidingen.

Het is niet moeilijk: tik op YouTube de zoekopdracht ‘Forklift’ in en je kunt urenlang zien wat er allemaal fout kan gaan als je een heftruck niet correct gebruikt. Rijden en werken met een heftruck lijkt heel makkelijk, maar dat valt in de praktijk letterlijk nog weleens tegen dus. Trainer Mathieu de Man wacht ons op aan het begin van de cursusdag en vertelt dat we flink gaan oefenen voor zowel een theorie- als een praktijkexamen! We moeten even slikken, want ervaring op de heftruck, die hebben we eigenlijk niet. Wel hebben we een week van te voren een link ontvangen naar een lijvig ‘Lesboek Vorkheftruckchauffeur’, dat we manmoedig doorgeworsteld hebben.

 

Opdrachten
De ochtend begint echter goed: we gaan met de verplichte veiligheidsschoenen aan het magazijn in. Daar staan vijf elektrische heftrucks voor ons klaar: een Jungheinrich EFG216, twee Stills R 20-15, een Nissan 15 (allemaal driewielers) en een vierwiels Still RX 20-16. Ook in het magazijn: tal van gevulde stellingen en diverse uitgezette bijzondere verrichtingen. Na een gedegen uitleg van de heftrucks door Mathieu bekijken we de vijf praktijkopdrachten: het plaatsen van een IBC in een zeecontainer, het beladen van een oplegger vanaf de zijkant (strak tegen het kopschot), lange H-balk door een nauw hekje rijden, een pallet in een inrijstelling plaatsen, een stalen palletbak op een andere zetten en het bedienen van een EPT-stapelaar. Als we dat zien, moeten wel even zuchten: in tegenstelling tot de andere cursisten hebben wij zo goed als nul ervaring met de heftruck in het magazijn. “Geen reden tot zenuwen”, maant Mathieu ons tot rust, “iedereen mag uitgebreid met de oefeningen aan de gang voor we aan het praktijkexamen beginnen.” Dus dat doen we dan maar en we pakken de Still met de vier wielen.

IBC
Het instructiebriefje vertelt eerst dat we een IBC-container uit een van de hoog gelegen stellingen moeten pakken. Er naar toe rijden is nog niet zo’n probleem, maar hoe je recht voor het goede vak komt is nog niet zo makkelijk. Gelukkig geeft Mathieu advies voor het juiste indraaimoment. Om ons nog meer te vermaken zijn de gangen in het ‘nepmagazijn’ niet allemaal even breed. “Gewoon goed kijken wat je doet”, aldus Mathieu. Met de IBC-container op de vorken rijden we naar de zeecontainer. Achteruit natuurlijk, want met een vloeistofcontainer rij je altijd achteruit voor de veiligheid. Op weg naar de zeecontainer nemen we de slalombaan even mee, wat best goed gaat. Daarna rijden we met enig gekletter de container binnen en plaatsen de IBC naast een andere. Een accurate bediening van de vorken is hier wel nodig, maar dan staat-ie uiteindelijk goed. We rijden achteruit de container uit, er dan weer in en vervolgens brengen we de IBC op zijn plek in de stelling. De hele ochtend oefenen we alle opdrachten. Vooral de inrijstelling en het plaatsen van de stalen bak op een andere blijken lastige opdrachten. De bak is korter dan de vorken van de heftruck, zodat we na het rijden eerst de bak moeten neerzetten, dan een stukje achteruit rijden, weer vooruit en de bak zo oppakken dat de vorken aan de achterzijde niet uitsteken. Om dat te testen is aan de achterkant een op scherp staand plankje geplaatst. Knalt het plankje om, dan heb je iets niet goed gedaan.

Ook apart is de opdracht om met een H-balk door de opening in een hekje te rijden. De opening is te smal natuurlijk, waardoor er nauwkeurig gemanoeuvreerd moet worden. Het klusje vraagt aandacht en geduld, zoals alle opdrachten van vandaag. “Snelheid is niet belangrijk, veiligheid wel”, zegt Mathieu nog maar eens.

Rekenen
In de middag volgen we eerst een uitgebreid theoriegedeelte. Het gaat daarbij om controle van kennis, niet zozeer om het leren van nieuwe zaken. Ook hier staat veilig werken als belangrijkste op de agenda. “Kijk goed naar het materieel, naar de heftruck waar je mee werkt”, legt Mathieu uit. “Is die veilig, en gebruik je hem veilig? Een heftruck wordt pas onveilig door acties of nalatigheid van mensen.” En dus worden we uitgebreid voorgelicht over de mogelijkheid van zijdelings kantelen bij te hoge snelheid, berekenen we het kantelmoment en horen we dat je met een dieselheftruck tegenwoordig binnen echt niet meer welkom bent. Zelfs het wiskundig inzicht moet nog even worden aangesproken bij het berekenen van de lastzwaartepuntafstand. En waarom kan die mast eigenlijk neigen? Mathieu legt het allemaal haarfijn uit. Met succes, want het theorie-examen legt TTM.nl daarna af met welgeteld nul fouten.

Examen!
Verder oefenen in het magazijn is daarna het enige dat nog rest. Nogmaals leggen we alle disciplines af. Ook oefenen we even met de EPT-stapelaar. Daarna wacht het examen: twee opdrachten in vijftien minuten. Er wordt streng opgelet, je mag maximaal 15 strafpunten hebben. Vooral niet goed kijken levert forse strafpunten op. We moeten de pallet in de inrijstelling plaatsen en de stalen palletbak op de andere plaatsen. Met veel concentratie, veel kijken en hier en daar een zweetdruppel voltooien we de opdrachten. Uiteindelijk krijgen we vijf strafpunten: één voor de lading scheef op de vorken, twee voor niet snel genoeg kijken en twee voor rijden met de lading te hoog. Vijf strafpunten betekent echter dat we slagen voor het examen, en dat voor een aan het begin van de dag onervaren heftruckchauffeur! Je zou daaruit af kunnen leiden dat TTM.nl een snelle leerling is, maar dat woord dekt de lading toch niet goed. Veiligheid staat bij het werken met de heftruck voorop, dat is de grootste en belangrijkste les van vandaag.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van mei 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven