Nieuws

Het schrijnende tekort aan vrachtwagenchauffeurs is momenteel goed merkbaar. In de transportsector zelf, waar bedrijven echt met de handen in het haar zitten, maar nu voor het eerst ook in de maatschappij. Deze zomer waren er voor het eerst haperingen in de supply chain waar te nemen, bij de distributie van autobrandstof en supermarkt Jumbo ging noodgedwongen even over op centraal gestuurde leveringen van producten.

Signalen dat er echt wat aan de hand is. Hoe lossen we dit probleem op? Niet, kan ik u alvast vertellen. Veel jongeren vertikken het om chauffeur te worden. Het chauffeurstekort van nu werd echter al meer dan 10 jaar geleden verwacht. Er is wel op geanticipeerd, maar met onvoldoende resultaat. Een hele generatie old-school chauffeurs gaat nu met pensioen, maar misschien ligt daar ook juist de oplossing. Deze chauffeurs hebben ongelooflijk veel ervaring en kunnen, mits nog fit en welwillend, menig transporteur uit de brand helpen. Al is het maar een paar dagen in de week. Het is sowieso van de zotte om (tegenwoordig) fitte zestigers de deur te wijzen, hetzij door sanering, hetzij door pensionering. Ik heb bij mijn eigen werkgever gezien hoe decennia vakkennis en ervaring daarmee verloren gaan. Doodzonde, maar dat zien de heren managers vaak niet. Midden in de zomervakantie bleek ook dat chauffeurs van vóór 1 juli 1955 alsnog hun Code 95 bijscholing moeten gaan voldoen. Dat was tegen het zere been van veel van deze oudere heren, die meenden ‘niks meer bij te kunnen leren’ of ‘het beter te weten dan zo’n instructeur’. En dat is dan weer een misvatting van zo’n ervaren bijna-pensionado. Jullie zijn nog van groot nut, echt waar, maar uitgeleerd in je vak, zeker in deze tijden van technologische vooruitgang, dat ben je natuurlijk nooit. Wie echt denkt dat hij niets meer hoeft te leren, tja, die kan misschien beter definitief achter de geraniums plaatsnemen.

#hicup
#nooitteoudomteleren
#geraniums

2 reacties op “Editorial: Omarm de pensionado!

  1. nab schreef:

    laatst stond bij de supermarkt in mijn dorp een oudere chauffeur te lossen. Tobben met de winkelkarren over een gammel zijplaatje over een hobbelig trottoir. Bij et wegrijden moest hij achteruit de straat uit terwijl er niemand achter liep om automobilisten en fietsers te waarschuwen. Dan denk ik toch, man waar ben je aan begonnen, alle risico s zijn voor jou en dat op die leeftijd, er is dan toch wel iets beters te krijgen dan chauffeur op een distributie auto, En dan vindt men het gek, dat men daar geen chauffeurs meer voor kan krijgen, dan je beter op fabriek gaan werken, want als chauffeur moet je altijd jezelf zien te redden, want je kan voor je werk weinig begrip krijgen van je meedemens, je bent eerder een lastpost.

  2. H.J. Kraan schreef:

    Moesten 70.000 chauffeurs te kort komen,wordt die geld verslinderde en regel maakende dieven bende in Den Haag en Brussel misschien eens wakker.
    Die de laatste jaren regels en wetjes hebben verzonnen wat altijd geld moet kosten.
    o.a om de 5 jaar je rijbewijs verlengen in plaats van 10 jaar, keuring er bij natuurlijk
    code 95,en dan ga je chauffeurs die meer dan 10 miljoen kilometers achter de kiezen hebben weer naar school sturen,je reinste waanzin.
    En dan die heerlijke TLN,die altijd verbaasd,ontzet,geschokt en teleur gesteld zijn.
    Ook zo’n soft organisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven