Uitgelicht

Het huidige logistieke proces moet grondig op de schop, omdat het te grote druk legt op de grote steden. We willen allemaal dichter bij elkaar wonen in stedelijke gebieden en onze pakketjes zo snel mogelijk hebben, maar vinden het niet fijn dat we onze auto’s niet kunnen parkeren, dat de wegen dichtslibben en dat er weinig ruimte overblijft voor groen. De logistiek in de grote gemeenten in Nederland staat door deze verdere verstedelijking dus voor een paradoxale uitdaging. Waar ligt de oplossing voor dit logistieke probleem?

Door Ron Verhagen, Director Solution Consulting bij BluJay Solutions

Nederland verstedelijkt steeds meer: rekenmodellen van het Centraal Bureau voor de Statistiek tonen aan dat vooral de grote steden van meer dan 100.000 inwoners te maken krijgen met deze verstedelijking en dat de kleine gemeentes in de nabije toekomst zullen krimpen. Van de verwachte bevolkingsgroei zal ongeveer 75 procent plaatsvinden in de grote gemeentes. Dit betekent dat het veel drukker wordt in de grote steden, maar de infrastructuur wordt daar te langzaam op aangepast. Er kunnen immers niet meer wegen bij komen en nieuwe initiatieven zoals de metro in Amsterdam duren lang voordat ze gebruiksklaar zijn.

Het resultaat is dat de stad verstopt en dat zorgt voor problemen in de stedelijke distributie. Op dit moment willen we namelijk allemaal zo snel mogelijk onze bestelde spullen bij ons thuis hebben. Dat betekent dat koerierdiensten meerdere keren per dag met hoge snelheden door de woonwijken rijden om pakketjes af te leveren, terwijl we vaak niet eens thuis zijn. Gemiddeldes tonen aan dat een bezorger per dag zelfs 240 kilometer rijdt om 250 pakketten af te leveren. Dat rendement van deze ‘last mile delivery’ is gewoon veel te laag en het wordt tijd om de juiste balans te vinden tussen het aantal transportbewegingen in de gehele logistieke keten.

Volgens een recent onderzoek van ABN AMRO moet de logistieke sector werken aan slim vervoer in de steden, met hubs aan de rand van de stad en elektronisch vervoer om de artikelen te bezorgen bij de mensen thuis. In mijn ogen is het oplossen van die opstopping een samenspel van diverse partijen. Zo moeten lokale overheden de infrastructuur faciliteren of beleid opstellen, zodat bepaalde vervuilende voertuigen niet meer op specifieke locaties mogen komen. De logistieke sector moet daarop inspelen met de juiste mensen, middelen en tools voor dynamische optimalisatie van distributie. Elektrisch en schoon vervoer, gecombineerd met afleverpunten op drukbezochte plaatsen is slechts een onderdeel van de puzzel, de grootste winst zit echter in een cultuuromslag.

Het afleveren van goederen gebeurt nu vaak met premium service, want het kan op iedere locatie op elk moment van de dag plaatsvinden. Dat betekent ook dat deze ritten niet optimaal op elkaar zijn afgestemd, waardoor het aantal verkeersbewegingen onnodig hoog is. Het is ook mogelijk om het vervoer duurzaam te regelen; het maakt niet uit wanneer het wordt geleverd, als het maar groen is. Het pakketje kan dan een dag later worden bezorgd, maar dan weet je wel zeker dat er niet onnodige kilometers worden gereden. Dat vermindert de drukte op de weg aanzienlijk.

Naast deze verandering in tijd, bevat de oplossing ook een geografisch component. Als consumenten bijvoorbeeld kiezen voor het afleveren van goederen bij specifieke punten, zoals supermarkten aan de rand van de wijk, vermindert dat ook het aantal ritten in de wijk. In de toekomst wordt ook meer gekeken naar andere afleverconcepten. Zo wordt het mogelijk dat je als wijkbewoner kunt opgeven op welke dag je thuis bent, zodat je tegen vergoeding een flexibele bezorglocatie voor de rest van de wijk wordt. Dit soort innovatieve oplossingen zorgen voor een flexibilisering van het afleverproces en dat vermindert de drukte op de weg in de wijk.

Als men echt een optimalisatieslag in urban freight (stedelijke distributie) wil maken, dient hoog ingezet te worden op autonoom vervoer in samenwerking met aanpassingen aan de infrastructuur. Dat moet worden aangevuld met opties om flexibel te bezorgen op centrale locaties. Pas als consumenten zich echt openstellen voor deze andere manieren van urban freight, worden deze voordelen ook echt concreet voelbaar en wordt het dus veel minder druk op de weg. De oplossing is dus alleen mogelijk als mensen er zelf actief aan bij willen dragen. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

2 reacties op “Er is een cultuuromslag nodig om de logistiekproblematiek op te lossen

  1. Mark schreef:

    Mooi artikel. Het is mij als pakketbezorger opgevallen dat de bezorging nog veel sneller was dan de klanten hadden verwacht. ‘Oh zo snel? Ik heb gisteren de bestelling gedaan’ is iets wat ik vaak hoorde.

    De vermeende spoed zit voor een deel gewoon tussen de oren van de bedrijven. Bij het doen van een bestelling is zelden een optie met ‘bezorg het maar een keer ergens deze week wanneer het jullie uitkomt’. Alleen dat zou al een flinke lading co2 schelen. Maar logistieke bedrijven doen het denkwerk voor de klant en dus rijden ze elke dag een hoop km om alles gelijk af te leveren. Puur op basis van de aanname dat alle klanten het zsm in huis willen hebben. Milieuvriendelijke routes plannen is een ondergeschoven kindje.

    Mooi dat ook in het artikel staat dat koeriersdiensten met hoge snelheden door woonwijken rijden.

    Managers van transportbedrijven en hun opdrachtgevers zetten koeriers dusdanig onder druk dat er dagelijks levensgevaarlijke situaties zijn. Maargoed de opdrachtgevers zitten niet zelf achter het stuur dus ze kunnen de verantwoordelijkheid mooi afschuiven.

  2. jack schreef:

    Helemaal eens met Mark,probleem ligt bij bedrijven en gestreste managers en planners waarvan de laatste soms niet eens weten waar een plaats ligt en daardoor teveel onnodige kilometers worden gereden,ook ligt deels probleem bij klant die streeft naar 100% op tijd leveren terwijl op de werkvloer iedereen weet dat dit niet kan ,hoorde van een bekende dat zijn bedrijf werk kwijt is geraakt ondanks een 93% score ,ander komt en garandeert 99% scoren en ook bijstelling tarief naar de bodem van het putje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven