Nieuws

De wereld van wegtransport kent veel complexe regels. Het gebrek aan inzicht in deze wet- en regelgeving bij eigen vervoerders kan torenhoge boetes opleveren.

Patrica de Wilde | manager vervoer Evofenedex | www.evofenedex.nl

Correct de rij- en rusttijdenregistratie binnen het bedrijf administratief bijhouden. Het wagenpark voorbereiden op veranderd tolregelingen in het buitenland. De code 95 nascholingsverplichting voor chauffeurs elke vijf jaar organiseren. Slechts enkele eisen van de wet- en regelgeving waarmee ondernemers het risico lopen op een boete.

Dat kan een probleem zijn voor bedrijven waarvan het transport van goederen bijzaak is. Denk bijvoorbeeld aan een metaalbewerkingsbedrijf waarbij het transport van het eindproduct slechts een detail is. Voor dit soort bedrijven kan de wegtransportregelgeving hinderlijke en kostbare gevolgen hebben. Vooral als je hier niet dagelijks mee bezig bent.

De Evofenedex-ledenservice heeft dagelijks bedrijven aan de lijn die onvoldoende bekend zijn met de details, finesses, loopholes, vrijstellingen en mogelijkheden die we wet met zich meebrengt. Zo creëert de tachograaf veel ongemak voor bedrijven. Het is namelijk al een behoorlijke uitdaging om alle chauffeurs goed hun rijtijden vast te laten leggen. Bestelautogebruikers die een aanhangwagen aankoppelen, komen ook snel in aanmerking voor de tachograafplicht. Deze chauffeurs zijn vaak volkomen onbekend met deze verplichting. In beide situaties levert dit snel een boete van 4.400 euro op .

Zo kreeg een Evofenedex-lid een boete van 12.000 euro doordat hij 12 keer de Belgische grens was overgestoken zonder tolkastje. Of een ander lid wiens vrachtwagen aan de ketting is gelegd, omdat in zijn vracht defecte lithium-ion batterijen waren geplaatst en waarvan documentatie niet op orde was.

De meeste wijzigingen in (inter)-nationale wet- en regelgeving worden tijdig aangekondigd. Het is voor de ondernemers of de logistiek verantwoordelijke belangrijk dat hij de wijzigingen en risico’s inschat op de bedrijfsvoering. Zo voert bijvoorbeeld de Inspectie Leefomgeving en Transport haar inspecties op het vlak van de transport van gevaarlijke stoffen op, de wetgeving over cabinerust wordt aangepast evenals de uitbreiding van de Maut in Duitsland. Ook zien we een toename van onduidelijke milieuzoneregelgeving in gemeenten. De hoeveelheid situaties nemen toe waarin een eigen vervoerder een boete kan incasseren.

Met al die juridisch getinte vragen hebben wij een specifieke dienst ontwikkeld om boetes te voorkomen en de transport bedrijfsvoering te verbeteren. de zogenaamde Vervoer-check.  Deze check licht je hele transportbedrijfsvoering door en geeft inzicht in alle mogelijke problemen waar men door wet- en regelgeving mee te maken kunt krijgen.  Maar ook kijken de adviseurs op locatie naar de inzet van materieel en mensen, naar brandstofbesparende maatregelen en de wijze van plannen. Met de vervoer-check kunnen bedrijven dus een soort “second opinion” krijgen of zij momenteel conform wetgeving en effectief genoeg werken.

Wij hebben de expertise in huis, we adviseren onze leden graag om boetes te besparen die op vrij eenvoudige wijze waren te voorkomen.

[FOTO: ROEL DIJKSTRA]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven