EXPERTBLOG - Rijden we over 80 jaar ook nog op banden? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

EXPERTBLOG – Rijden we over 80 jaar ook nog op banden?

Hankook Tire vierde onlangs haar tachtigjarig bestaan. Van lokale bandenfabrikant in Zuid-Korea, tot wereldspeler op het gebied van innovatie. We zijn uiteraard ontzettend trots op wat er in 80 jaar bereikt is, maar hebben het vizier ook vooruit gericht. Hoe kunnen we ook de komende 80 jaar onze premium banden op duurzame wijze laten evolueren?

door Hielke van der Scheer, sales & marketing director Benelux, Hankook Tires

Wat sinds onze oprichting in 1941 een constante is gebleven, zijn de grondstoffen. Toch zijn we continu bezig om opnieuw te kijken naar de processen die daarmee gemoeid zijn. Gebruiken we de beste grondstoffen? Wat kan er beter? Waar is de bestuurder bij gebaat? En minstens net zo belangrijk: wat doet het met de wereld om ons heen? Ons toekomstdoel is dan ook simpel. We willen het rendement van een band blijven vergroten en het productieproces circulair maken.

Rubber

De grondstof rubber is te onderscheiden in natuurlijke en synthetische rubbers. De meeste banden bestaan uit minstens 15 verschillende soorten rubber compounds. Bij truckbanden is het grootste aandeel voor natuurlijk rubber in plaats van synthetisch. Natuurlijk rubber is goed bestand tegen hoge temperaturen en heeft een lage slijtagegraad. Het voordeel van natuurlijk rubber, is dat het biologisch afbreekbaar is. Toch heeft de teelt ervan ook zijn impact op het milieu. Hankook Tire heeft daarom een beleid geformuleerd ten aanzien van de duurzame productie van natuurrubber, om zo uitputting van deze natuurlijke bron te voorkomen en het welzijn van mens en milieu te garanderen.

Olie

Voor voldoende grip op het wegdek, is het belangrijk dat een band elastisch is. Dit wordt bevorderd door olie aan het mengsel toe te voegen. Banden worden nu nog voornamelijk met fossiele olie vervaardigd. Ons doel is om in 2050 het gebruik van fossiele olie geheel te hebben vervangen door het gebruik van plantaardige oliën. Goed voor het milieu en met behoud van de vereiste performance.

SmartLife

We innoveerden de afgelopen 8 decennia niet alleen op het gebied van grondstoffen, maar keken ook hoe we de levensduur van een band kunnen verlengen. In een eerdere blog vertelde ik al over Hankook SmartLife: premium banden die zo ontworpen zijn dat ze je een optimaal rendement bieden. Doordat deze banden ontworpen en ontwikkeld zijn met aanvullende rubberbasis onder het profiel, kun je de banden herprofileren en is loopvlakvernieuwing mogelijk. Het SmartLife concept is gebaseerd op warme vernieuwing, waarmee je tot 250% rendement uit één en dezelfde band kan halen.*

…en verder!

Een hoop inspanningen dus om bestuurders van het beste rubber te voorzien. Of… Kan het ook anders? Wij denken van wel en ontwikkelden in 2013 onze eerste band zónder lucht. De iFLEX NPT (Non Pneumatic Tire) bespaart energie door het productieproces te halveren. De band wordt van een nieuw soort uni-materiaal gemaakt en kan opnieuw worden gebruikt of gerecycled worden. De HPS-Cell is ook een band zonder lucht met een celstructuur en viel afgelopen jaar flink in de prijzen . Wil je het nóg innovatiever? In 2013 richtten we The Next Driving Lab op. Bestaande uit engineers en designers, creëert The Next Driving Lab een nieuwe rijervaring voor de volgende generatie, gebaseerd op een innovatieve, kwalitatief hoogwaardige technologie. Uit de koker van deze knappe koppen kwam onder andere een band die gedachten kan lezen en de ball pin tire, ze lijken rechtstreeks uit een science fiction film weg te zijn gereden.

Niet voor niets is ons credo: Future Innovated, Innovation Realized.


* Wat gebeurt er met oude banden?

Wij zullen blijven innoveren om de levensduur van een band nog verder te verlengen. Maar er komt een moment dat een band echt op is. Benieuwd welke producten er dan nog allemaal gemaakt kunnen worden met gerecycled rubber afkomstig van oude banden? Ik zal een (kleine!) greep doen uit de vele toepassingen: rubber matten, paaltjes, automatten, granulaten, asfalt, dakbedekking, schoenzolen, isolatiemateriaal, underlayment, vloeren, atletiek renbanen, basketbalvloeren, tennisbanen, speelplaatsen.


Over Hielke van der Scheer

Hielke is Sales & Marketing Directeur Benelux bij Hankook Tire Benelux. 54 jaar, getrouwd, twee zonen en een dochter en woonachtig in Ruinerwold. Hij is ruim 31 jaar werkzaam in de automotive sector, als werknemer en ondernemer. Inmiddels al weer twintig jaar ‘bandenman’. In deze blogserie vertelt Hielke wat duurzaamheid voor hem inhoudt, telkens aan de hand van een ander stadium in de levenscyclus van een band.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer