Nieuws

Veel chauffeurs dragen bedrijfskleding uit veiligheidsoverwegingen. Door de vele kilometers die men zittend aflegt is aangename en comfortabele kleding óók een belangrijke factor. Maar waar let je nou op tijdens het kiezen van de juiste bedrijfskleding voor een chauffeur? In deze blog vertel ik je er meer over.

door Rik Burgersdijk

Chauffeurs starten vaak op tijdstippen wanneer het bij het laden of lossen nog of alwéér donker is. Zeker nu we ons weer langzaam richting de kortste dag van het jaar begeven. Veiligheid is dan ook zeker iets om goed over na te denken bij de aanschaf van bedrijfskleding. Voor de chauffeur is High Vis veelal een vereiste, kleding in fluorescerende kleuren en met reflecterende elementen. Een goed contrast tussen de fluorescentie en achtergrond en een voldoende groot reflecterend oppervlakte zijn daarbij noodzakelijk. Maar verlies het draagcomfort niet uit het oog. Voldoende vrijheid om te bewegen is een absolute must voor zowel de chauffeur als de belader.

De internationale norm die de eisen voor beschermende kleding met hoge zichtbaarheid specificeert, is EN ISO 20471. De kleding biedt de drager bescherming in gevaarlijke situaties, tijdens alle weersomstandigheden, dag én nacht. De normering bestaat uit drie klassen. De verschillende klassen vertegenwoordigen de minimale hoeveelheid reflecterend en fluorescerend materiaal op het kledingstuk. Klasse 3 heeft de hoogste mate van zichtbaarheid.

Gevaarlijke stoffen
Het kan voorkomen dat de chauffeur en belader incidenteel in aanraking komen met gevaarlijke stoffen. Dan wil je dat hij of zij daarbij goed beschermd is. Speciale handschoenen en veiligheidsschoenen zorgen ervoor dat de chemische middelen niet door de stof heen kunnen dringen en op de huid terecht komen. En wanneer er structureel met gevaarlijke stoffen gewerkt wordt, zoals bij het inzamelen van klein chemisch afval, zijn er aanvullende maatregelen nodig. Dan dienen ook de kleding en oogbescherming de chauffeur tegen chemische risico’s te beschermen.

Handen en voeten beschermd
Let erop dat de handschoenen bescherming bieden tegen ‘mechanische gevaren’.

De standaard werkhandschoenen voor de chauffeur en belader beschermen de handen tegen gevaren zoals snijden, schuren, scheuren en prikken.

Veiligheidsschoenen beschermen de voeten tegen gevaren zoals stoten, knellen en het trappen in scherpe voorwerpen. Er zijn een aantal eigenschappen zeer belangrijk. Zo hebben de schoenen een gesloten hielpartij, een stalen neus, antistatische eigenschappen, een energie-absorberende hak, een oliebestendige zool en waterafstotend bovenleer. Antislipzolen bieden bescherming tegen uitglijden, erg prettig bij laden- en lossen in de regen.

Gehoorbescherming
Gehoorbescherming is onmisbaar in situaties waar de geluidsgrenzen overschreden worden. Denk hierbij aan het gebruik van een autolaadkraan bijvoorbeeld. Daarom zijn er oorpluggen en –doppen, oorkappen en otoplastieken. Welke gedragen dient te worden hangt af van de verblijfsduur in de lawaaiige omgeving, het geluidsniveau en de gewenste demping van de gehoorbescherming. Maar ook omgevingskenmerken (bijvoorbeeld stoffige, vochtige en warme omgeving) en de gewenste communicatie met de omgeving zijn van belang om op te letten.

Doorwerkkleding
Doorwerkkleding zoals een goede doorwerkjas beschermt de chauffeur tegen de weersinvloeden. Doordat de kleding waterdicht is, kan er in de regen gewerkt worden. Doorwerkkleding is ook altijd voorzien van een goede voering en biedt daarmee bescherming tegen de kou. De belader draagt de regenkleding natuurlijk tijdens fysieke inspanning. Daarom zijn de ventilatie-eigenschappen van het materiaal extra belangrijk. Naden in de kleding kunnen lekkage veroorzaken. Daarom worden deze zo min mogelijk toegepast en eventueel gelast of getapet.

Over Rik Burgersdijk
Rik is directeur van Proforto, een webshop gespecialiseerd in bedrijfskleding. Zijn team staat dagelijks professionals te woord en beantwoordt de meest uiteenlopende vragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven