Veel transportbedrijven maken gebruik van een vast rittenschema. Logisch, want waarom zouden planners elke dag opnieuw hetzelfde wiel uitvinden? Maar steeds meer planners merken, dat vaste rittenschema’s efficiënter kunnen. Is het dan beter om over te stappen op een dynamische ritplanning?

Het is een vraag die bij veel transportmanagers regelmatig weer ter tafel komt: moeten we het vaste rittenschema aanpassen of zelfs helemaal overboord gooien? Het lijkt een feit dat de veranderingen in vaste rittenschema’s toenemen. Neem bijvoorbeeld handels- en productiebedrijven, die steeds gemakkelijker van leverancier switchen. Als ze niet switchen, zien ze de omvang van hun leveringen voortdurend toe- of afnemen door vernieuwing van assortimenten of veranderingen in voorraadbeleid. Ook randvoorwaarden veranderen steeds vaker, denk aan venstertijden of milieuzones.
Al die ontwikkelingen hebben impact op de planning van de transportbedrijven die de leveringen uitvoeren. Passen de leveringen van morgen nog wel binnen het vertrouwde vaste rittenschema of moeten we extra transportcapaciteit inschakelen? Moeten we het vaste rittenschema met een rit uitbreiden of juist inkrimpen? En is een vast rittenschema nog steeds zo’n goed idee? Of kunnen we beter overschakelen naar een dynamische ritplanning?
Optimalisatie van vaste rittenschema
Voor een goed antwoord op al deze vragen is een ritplanningssysteem onontbeerlijk. Een ritplanningssysteem is allereerst een handige tool voor de dagelijkse planning, ook al hanteren de planners een vast rittenschema. Met één klik kunnen ze een rit doorrekenen en de tijden, afstanden en kosten in kaart brengen. Willen ze een extra stop aan een rit toevoegen? Binnen enkele seconden zien ze wat de consequenties zijn voor de overige stops en de totale rit. Met een planningssysteem krijgen de planners meer rekenkracht en rekensnelheid, waardoor ze tijd overhouden voor optimalisatie van de planning.
Een ritplanningssysteem maakt het ook mogelijk om het totale rittenschema door te rekenen. Het resultaat wordt visueel op het scherm getoond, zodat de planners direct zien welke ritten in de knel komen. Vervolgens kunnen zij werken aan oplossingen. Welke ritten hebben tijd en ruimte over? Is het mogelijk om stops van de ritten met knelpunten over te hevelen naar deze ritten? Of is het beter om een aantal stops uit het vaste rittenschema te halen en samen te voegen tot een nieuwe rit? Door alle opties nauwkeurig met de planningstool door te rekenen kunnen planners de kwaliteit van de transportdiensten waarborgen en tegelijkertijd de transportkosten verlagen.
Vaste én dynamische ritplanning
Omdat de dagelijkse operationele planning zo veel tijd opslokt, blijft binnen veel transportbedrijven weinig tijd over voor de tactische of zelfs strategische planning. De tactische planning gaat juist over dat vaste rittenschema dat elke dag opnieuw als basis voor de ritplanning wordt gebruikt. Voldoet dat schema nog steeds of is het tijd voor structurele aanpassingen? Denk aan het toevoegen of juist schrappen van ritten. Of aan een andere samenstelling van de ritten. Een ritplanningssysteem helpt om eens per maand of kwartaal het vaste rittenschema door te rekenen en zo nodig aan te passen.
Vooral als transportbedrijven elke dag opnieuw merken dat het vaste rittenschema niet voldoet, is het zaak om eens naar de tactische planning te kijken. Dat kan resulteren in de beslissing om het vaste rittenschema aan te passen of zelfs helemaal overboord te gooien. Maar ook een combinatie van een vaste en dynamische ritplanning is mogelijk. Kijk welke opdrachten elke dag, week of maand terugkeren met dezelfde volumes en dezelfde adressen. Bundel die opdrachten tot vaste ritten en bewaar de overige opdrachten voor de dynamische planning. Daarmee vergroot u in ieder geval de voorspelbaarheid van een deel van de operatie. Dat leidt tot verbetering van de dienstverlening en verlaging van de kosten.