Ga naar hoofdinhoud

Rittenplanning anno 2020 – vroeger was alles niet beter, maar anders

Veel veranderingen leveren weerstand op. Dat geldt ook voor veranderingen in transportplanning. Waarom moeten we gaan werken met een nieuw ritplanningssysteem? Wat was er dan mis met de oude manier van plannen? Niet veel, is het antwoord. Maar nieuwe tijden vragen nu eenmaal om een nieuwe aanpak.

door Hans Bottelier – Directeur PTV Group

Hoe is het mij twintig jaar geleden ooit gelukt om op tijd te komen op afspraken? Ik herinner me onverwachte files onderweg zonder enige informatie over lengtes, vertragingen en alternatieve routes. Ik weet nog hoe ik eindeloos de weg liep te zoeken op onbekende bedrijventerreinen, terwijl ik ondertussen zat te goochelen met open geklapte stratenboeken op de bijrijdersstoel. En om antwoord te geven op de eerste vraag: waarschijnlijk is het mij veel te vaak helemaal niet gelukt om op tijd te komen.

Het is verleidelijk om te denken dat vroeger alles beter was. Inderdaad kende ik twintig jaar geleden het snelwegennet in Nederland waarschijnlijk beter dan nu – ik moest wel. Maar de afgelopen twintig jaar is de drukte op de snelwegen en het aantal files alleen maar toegenomen. Ik ben blij dat ik tegenwoordig een navigatiesysteem heb dat mij feilloos de weg wijst en bij files een alternatieve route berekent. Google waarschuwt mij zelfs wanneer ik moet vertrekken om op tijd mijn afspraak te halen.

Te veel restricties

In transportplanning kunnen we dezelfde ontwikkeling zien. Vroeger moesten planners vertrouwen op hun kennis en ervaring met pen en papier als enige hulpmiddelen. Vraag niet waarom, maar die planners wisten gewoon welke order net wel of net niet paste in een rit. Ze kenden hun klanten en hun chauffeurs en wisten hoe ze iedereen tevreden moesten houden. Hoe onvervangbaar die planners waren, bleek telkens weer tijdens ziekte of verlof.

Maar dat was in een tijd dat de gemiddelde zending groter en het aantal stops per rit lager was. In een tijd waarin we veel minder rekening hoefden te houden met levertijden, venstertijden, rij- en rusttijden en milieuzones. In een tijd waarin minder nadruk lag op kosten, beladingsgraad en CO2-uitstoot. Het aantal restricties waarmee we nu rekening moeten houden, is simpelweg te groot voor een handmatige planning. Bovendien ontbreekt tegenwoordig de tijd daarvoor, nu klanten steeds later bestellen en steeds eerder willen ontvangen.

Functie van planner verandert

Tegenwoordig kunnen we beschikken over geavanceerde tools voor ondersteuning van planners. Orders komen snel en foutloos binnen via de digitale snelweg. Met een druk op de knop genereert het ritplanningssysteem op basis van die orders een planvoorstel waarin met alle restricties rekening is gehouden. We kunnen optimaliseren op kilometers en kosten, maar ook op CO2-uitstoot. Direct na uitvoering van de ritplanning kunnen we via dashboards zien wat niet goed is gegaan, zodat we daarvan meteen kunnen leren.

Die planners van vroeger hebben we nog steeds nodig. Zij blijven verantwoordelijk voor de planning en zullen het planvoorstel van het ritplanningssysteem moeten controleren en zo nodig verbeteren. Maar de inhoud van hun functie zal veranderen. Planners moeten leren werken met software in plaats van pen en papier. Zij moeten erop durven vertrouwen dat de software in minder tijd een beter planvoorstel maakt dan zij ooit hadden gekund. Daarvoor krijgen ze veel terug: meer grip op de planning en meer tijd om contact te onderhouden met klanten en chauffeurs.

Niet meer willen missen!

Vroeger was alles niet beter, maar anders. Andere tijden vragen om andere processen en andere hulpmiddelen. Dat betekent dat ook planners moeten veranderen, maar dat hoeft niet verkeerd te zijn. Integendeel: gebruik van moderne tools zoals een ritplanningssysteem bespaart tijd, verbetert de planning en vergroot de winstgevendheid. En uiteindelijk went elke verandering. Sterker nog: ik zou mijn navigatiesysteem niet meer kwijt willen. Ook uw planners zullen over een paar maanden hun ritplanningssysteem niet meer willen missen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer