Jarenlang leek LNG een prima alternatieve brandstof, maar vanaf 2021 nam de businesscase voor vervoerders snel af. In 2023 werd in Nederland een absoluut dieptepunt bereikt voor de afzet van trucks op LNG. Gaat 2024 verbetering laten zien?
Het is een leuke vraag voor elke pubquiz: hoeveel trucks op LNG werden er in 2023 in Nederland verkocht? Antwoord: 14. Ja echt, veertien. Het is een vervolg op het ook al niet florissante 2022, en zelfs eind 2021 luidden vervoerders al de noodklok over de hoge prijzen van LNG, die het ineenstorten van de verkoop veroorzaakten. Het kabinet wilde de vervoerders niet tegemoet komen met compensatie.
Die hoge prijzen hebben alles te maken met de internationale gasmarkt en de beïnvloeding daarvan door oorlog en politieke spanning. Ondanks dat die onrust voortduurt, is de gasmarkt weer rustiger geworden. Een kilo LNG kost momenteel 1,469 euro.
Daarbij komt dat bio-LNG in 2024 een doorbraak kan gaan maken, waarmee serieuze CO2-reductie beter mogelijk is. “2024 wordt het jaar van de herintroductie van bio-LNG. Naast Electric is bio-LNG een speerpunt voor Volvo Trucks”, zegt Martin Knijnenburg, director Truck Sales bij Volvo Trucks Nederland. “Er is echt weer toekomst voor LNG. Met bio-LNG en de LNG-prijs weer op redelijk niveau herleeft de businesscase voor vervoerders.”

