MAN laat ook in NL accu’s repareren

MAN laat ook in NL accu’s repareren featured image

Truckfabrikant MAN zet volop in op de elektrische truck en regelt daarvoor ook de juiste voorwaarden. Zo worden er in 2024 en 2025 hubs opgericht om accu’s te repareren in Italië, Denemarken/Noorwegen, Oostenrijk, België, Frankrijk, Polen, Verenigd Koninkrijk en ook Nederland. Er worden miljoenen euro’s geïnvesteerd in deze centra.

Er zijn al twee accu-reparatiecentra operationeel in Duitsland (locatie Hannover-Laatzen) en Spanje (Barcelona). De uitrol van de accureparatiecentra in Europa is noodzakelijk omdat de eerste eenheden van de nieuwe MAN eTruck-generatie in 2024 aan klanten worden geleverd. Meer dan 1.000 batterij-elektrische MAN stadsbussen en meer dan 2.400 volledig elektrische MAN bestelwagens rijden al op de Europese wegen. Met het opvoeren van de productie van MAN eTruck zal het aantal elektrische voertuigen de komende jaren aanzienlijk blijven toenemen. De bedrijfswagenfabrikant uit München bereidt zich hier intensief op voor binnen zijn serviceorganisatie.

“Batterijreparatie is een noodzaak voor MAN om de economische efficiëntie en operationele gereedheid van de elektrische voertuigen van onze klanten op een hoog niveau te waarborgen. We leveren ook een belangrijke bijdrage aan de gesloten-lusbenadering van tractiebatterijen, aangezien dit de levensduur van de batterij in het voertuig verlengt, waardoor belangrijke hulpbronnen worden gespaard”, zegt Christopher Kunstmann, Senior Vice President Customer Service Management bij MAN Truck & Bus.

Het eerste accureparatiecentrum en de bijbehorende opbouw van expertise in de reparatie van batterijen dateert van 2020. De eerste proefreparaties en procesdocumentatie werden uitgevoerd voor de batterij van de MAN eTGE elektrische bestelwagen, die in 2018 op de markt werd gebracht. Daarna volgden de batterijpakketten van de MAN eTGM distributietruck, die in 2020 in kleine series op de markt werd gebracht, en de start van de serieproductie van de elektrische stadsbus MAN Lion’s City E – ook in 2020. Voor al deze verschillende batterijen werden reparatiestappen getest, medewerkers opgeleid, reparatie-instructies opgesteld en werkplaatsvereisten gedefinieerd.

Deze kennis, die werd opgebouwd in het eerste MAN batterijreparatiecentrum in Hannover-Laatzen, wordt nu achtereenvolgens overgedragen naar de andere markten. Het doel is om in elke markt waar MAN met batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen vertegenwoordigd is, een accu-reparatiecentrum te exploiteren. Korte transportroutes en goed opgeleide technici ter plaatse zorgen ervoor dat de accu snel kan worden gerepareerd. Dit minimaliseert de stilstandtijd van het voertuig.

Bij MAN moet een accu-reparatiecentrum voldoen aan bepaalde criteria op basis van praktijkervaring en wettelijke normen in de betreffende landen. Aan de ene kant zijn de juiste hoogspanning en speciale gereedschappen nodig voor de respectievelijke accutypes van de voertuigen. Bovendien moeten er speciale beschermingsmiddelen beschikbaar zijn voor de elektriciens die er werken. De ruimte moet ook aan bepaalde eisen voldoen, bijv. toegangscontrole, dubbele deuren, airconditioning, ventilatieconcept, 400 V stopcontact en laadkraan.

Het belangrijkste doel van MAN Truck & Bus is om de accu zo lang mogelijk te gebruiken in het voertuig. Daarom staan reparatie en revisie centraal in de huidige maatregelen. Sinds 2023 leidt MAN het REVAMP-project, een consortium van negen partners uit industrie en wetenschap. Dit drie jaar durende project heeft als doel de beoordeling van de staat van gebruikte voertuigaccu’s te automatiseren. Deze kennis zal worden gebruikt om accu’s economisch te herfabriceren, zodat ze kunnen worden gebruikt in voertuigen (2e gebruik) of voor andere doeleinden (2e leven). Het REVAMP-project wordt gefinancierd door het federale ministerie van Economie en Klimaatbescherming (BMWK).

Reparatie en herconditionering van de batterij zijn belangrijke elementen van de Battery Closed Loop-strategie en de duurzaamheidsstrategie van MAN. De diagonale capaciteit van de batterij en de economische ontmanteling ervan zijn hiervoor essentieel. Het overkoepelende doel is om een gesloten kringloop voor de accu’s tot stand te brengen. Belangrijke mijlpalen in deze batterijcyclus zijn, na het eerste gebruik in het voertuig, een verder gebruik in het voertuig (2e gebruik) of in een andere toepassing (2e leven).

Om de gesloten kringloop van waardevolle batterijmaterialen te sluiten, richt MAN zich nu al op recycling en de terugwinning van gerecyclede grondstoffen (recyclaat) in nieuwe batterijcellen. De groeiende vraag naar accucellen voor de elektrificatie van het MAN-gamma zal de broeikasgasemissies in de toeleveringsketen doen toenemen, tenzij er specifieke maatregelen worden genomen om dit tegen te gaan. Het gebruik van secundaire materialen is een van de mogelijke hefbomen die moeten worden aangepakt om de hotspot van de batterijcellen koolstofvrij te maken. Op deze manier leveren we ook een bijdrage aan het bereiken van netto nul broeikasgasemissies, waartoe MAN zich in 2021 heeft verbonden als onderdeel van het Science Based Targets-initiatief (SBTi).

Voorwaarde voor het gesloten batterijcircuit is dat er voldoende gerecycled materiaal beschikbaar is. Om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst het geval is, werkt MAN momenteel samen met het moederbedrijf TRATON SE en het COE (Centre of Excellence) van Volkswagen AG aan concepten die gesloten kringlopen mogelijk maken. Het doel is om ervoor te zorgen dat er in de toekomst voldoende recyclaat beschikbaar is voor nieuwe batterijen om te voldoen aan de streefwaarden van de nieuwe batterijverordening van de Europese Unie (BattVO).

In 2023 werd MAN Truck & Bus ook partner van het start-upnetwerk Circular Republic in München om dichter bij het doel van de Battery Closed Loop te komen. Circular Republic maakt deel uit van UnternehmerTUM GmbH en heeft zich tot taak gesteld gevestigde bedrijven en start-ups samen te brengen om innovaties in de circulaire economie te implementeren en verder te ontwikkelen. In een eerste project onder leiding van Circular Republic werkt MAN samen met andere samenwerkingspartners aan de halfautomatische ontmanteling van tractiebatterijen en de recycling van celmodules.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer