Mercedes-Benz introduceert tweede generatie eActros 400

Mercedes-Benz introduceert tweede generatie eActros 400 featured image

Mercedes-Benz Trucks breidt zijn elektrische portfolio verder uit met de introductie van de tweede generatie eActros 400. Het nieuwe model is sterk verwant aan de eerder gelanceerde eActros 600 en moet transportbedrijven nog meer keuze bieden bij de overstap naar batterij-elektrisch vervoer. Vanaf oktober zijn er meer dan veertig varianten beschikbaar, leverbaar met de klassieke L-cabine of de aerodynamische ProCabin.

De eActros 400 vult het gat tussen zware distributietransporten en langeafstandstoepassingen. Waar de eActros 600 is uitgerust met drie batterijmodules, beschikt de 400 standaard over twee packs met een gezamenlijke capaciteit van 414 kWh. Daarmee haalt het voertuig, afhankelijk van uitvoering en inzet, een actieradius tot circa 480 kilometer. Dankzij het lagere gewicht ten opzichte van de 600 biedt de eActros 400 bovendien een extra laadvermogen van meer dan drie ton, wat hem in veel gevallen op hetzelfde niveau brengt als een conventionele dieseltruck.

Grote broer

Technologisch bouwt de eActros 400 volledig voort op zijn grotere broer. De elektrische aandrijfas is in eigen huis ontwikkeld en levert een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van 600 kW. De LFP-batterijtechnologie (lithium-ijzerfosfaat) staat bekend om de lange levensduur en een bruikbaar capaciteitspercentage van ruim 95 procent. Ook beschikt de truck over een 800 volt-boordnetwerk en de nieuwste generatie assistentiesystemen, waaronder Active Brake Assist 6 en Sideguard Assist 2. Het digitale hart van de cabine wordt gevormd door het Multimedia Cockpit Interactive 2, dat alle relevante gegevens over verbruik, laadtoestand en routeplanning overzichtelijk presenteert.

Varianten

Mercedes-Benz biedt de eActros 400 in tal van configuraties aan, waaronder als trekker of als bakwagenchassis. Transporteurs kunnen kiezen uit verschillende wielbases en asvarianten, wat de inzetmogelijkheden aanzienlijk vergroot. De kortere wielbasis van 3.700 millimeter bij de 4×2-trekker zorgt bijvoorbeeld voor een kleinere draaicirkel, ideaal voor stedelijke distributie. Tegelijkertijd zijn er chassisvarianten met wielbases tot 6.100 millimeter voor volumetransport of speciale opbouwen.

ProCabin

Ook in de cabinekeuze is er meer flexibiliteit. Naast de klassieke L-cab, die door zijn lagere instap en compactere afmetingen interessant blijft voor distributiewerk, introduceert Mercedes-Benz de ProCabin. Deze aerodynamisch geoptimaliseerde cabine is breder, ruimer en voorzien van hoogwaardige comfortopties zoals premium bedden, uitgebreide verlichting en een vlakke vloer. Daarmee richt de ProCabin zich vooral op lange ritten met overnachtingen en energie-efficiënt transport.

Opladen kan bij beide modellen met maximaal 400 kW via de CCS2-aansluiting. Twee batterijmodules zijn in circa 45 minuten van 10 tot 80 procent geladen, bij drie modules bedraagt de laadtijd ongeveer 70 minuten. De eActros 600 met ProCabin krijgt later ook de mogelijkheid tot megawattladen, wat laadtijden in de praktijk verder kan verkorten.

Volgens CEO Achim Puchert van Mercedes-Benz Trucks bevestigt de succesvolle inzet van de eActros 600 in inmiddels vijftien Europese landen dat batterij-elektrisch langeafstandstransport geen toekomstmuziek meer is. “De transformatie slaagt alleen als de laadinfrastructuur gelijke tred houdt en de exploitatie voor onze klanten rendabel is”, aldus Puchert.

Verduurzaming

Naast technologische innovaties wijst Mercedes-Benz nadrukkelijk op de bijdrage van de eActros aan verduurzaming. Afhankelijk van de laadstroommix kan het voertuig over de gehele levenscyclus tot 40 procent CO₂ besparen ten opzichte van een vergelijkbare dieseltruck. Bij gebruik van uitsluitend groene stroom loopt die reductie zelfs op tot ruim 80 procent. Voor een eActros 600 in langeafstandstransport betekent dat een potentiële besparing van meer dan 800 ton CO₂ over tien jaar. Ook de keuze voor twee in plaats van drie batterijmodules draagt bij aan lagere emissies, omdat er minder CO₂ vrijkomt bij de productie van de accu’s. Daarmee toont Mercedes-Benz aan dat zowel in gebruik als in de productiefase winst valt te behalen.

Met de komst van de tweede generatie eActros wordt de eerste generatie eActros 300/400 uitgefaseerd. De productie vindt plaats in Wörth am Rhein, waar de elektrische trucks flexibel naast de dieselmodellen worden gebouwd. De Duitse fabrikant ondersteunt klanten bovendien met digitale diensten, financieringsoplossingen en het TruckCharge-initiatief, waarmee gewerkt wordt aan een Europees netwerk van snellaadpunten voor zware trucks.

De tweede generatie eActros 400 kan vanaf oktober 2025 worden besteld in de EU-markten en geselecteerde landen daarbuiten. De eerste voertuigen zullen nog in 2025 van de band rollen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer