Daimler sluit partnerschappen voor uitrol emissievrij transport • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Daimler sluit partnerschappen voor uitrol emissievrij transport

Daimler Truck timmert lekker aan de weg met emissievrije trucks als de eActros en de GenH2 Actros. Die voertuigen moeten echter wel van alternatieve brandstoffen worden voorzien en Daimler sluit daarom samenwerkingsovereenkomsten met CATL, Shell, Engie, en EVBox.

De eActros voor de lange afstand, de eActros Long Haul, moet in 2024 in serieproductie gaan. Het Chinese bedrijf Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), gaat de lithium-ion accu’s voor die vrachtwagen leveren. De overeenkomst loopt in ieder geval tot na 2030. De batterijen van CATL zitten ook al in de eActros voor distributieritten en de Amerikaanse e-trucks Freightliner eCascadia en eM2.

Mercedes-Benz Trucks heeft een holistisch ecosysteem ontwikkeld met onder andere advies en infrastructuurdiensten zodat hun klanten optimaal worden ondersteund bij de integratie en het beheer van een elektrisch wagenpark. Om dit mogelijk te maken, is Mercedes-Benz Trucks een strategische samenwerking aangegaan met Engie en EVBox Group.

De producten en diensten van EVBox Group en Engie Group zijn door Mercedes-Benz Trucks uitvoerig getest op interoperabiliteit. De laadstations werden ook getest op alle huidige en toekomstige elektrische vrachtwagens van Mercedes-Benz Trucks. De eActros, bijvoorbeeld, wordt in 2021 grootschalig geproduceerd. Bovendien zijn er met het laadbeheersysteem van Mercedes-Benz Trucks talrijke compatibiliteitstests succesvol uitgevoerd.

next level Mercedes-Benz GenH2 Truck next level Mercedes-Benz GenH2 Truck

Ook met Shell heeft Daimler Truck een overeenkomst gesloten, maar dan voor de uitrol van tankinfrastructuur voor waterstoftrucks. Shell is van plan in eerste instantie een waterstof-tanknetwerk uit te rollen dat drie groene waterstofproductiehubs in de haven van Rotterdam, in Nederland, en Keulen en Hamburg in Duitsland verbindt. Vanaf 2024 wil Shell waterstoftankstations voor trucks vestigen tussen de drie locaties. Daimler Truck wil vervolgens in 2025 de eerste zware waterstoftrucks aan klanten overhandigen. Het plan beoogt een voortdurende uitbreiding van de waterstofvrachtcorridor, die tegen 2025 1200 kilometer zal bestrijken, om tegen 2030 150 waterstoftankstations en ongeveer 5.000 Mercedes-Benz zware vrachtwagens met brandstofcellen te leveren.

Mercedes-Benz presenteerde afgelopen week de testversie van haar GenH2 Actros waterstoftruck.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer