Ga naar hoofdinhoud

Hyundai gelauwerd voor businesscase waterstoftruck

Hyundai Hydrogen Mobility (HMM), de JV van Hyundai met tal van partners die zich bezighoudt met waterstoftrucks, heeft de Watt d’Or award gewonnen, een Zwitserse award voor innovaties in energie.

HMM won de categorie ‘Energy-efficient Mobility’. De jury was vooral onder de indruk van de businesscase voor vervoerders. De waterstoftruck van Hyundai, de Xcient Fuel Cell, wordt namelijk geleverd aan vervoerders op basis van pay-per-use, wat betekent dat er geen initiële investering is voor de transportbedrijven. De in Hydrospider AG verenigde zakenpartners produceren milieuvriendelijke waterstofbrandstof en zorgen voor een gestage aanvoer.

Door zijn waterstofbrandstofcel in het goederenvervoer te gebruiken, heeft Hyundai naar eigen zeggen aangetoond dat brandstofceltechnologie niet alleen klaar is voor toepassing in de praktijk, maar dat er ook een levensvatbare business case is. Deze aanpak behelst een samenwerking tussen de verschillende partners, waarbij elk afzonderlijk onderdeel van de energieketen – van technologie tot energieproductie – zorgvuldig gepland en gecoördineerd wordt. Het doel is om niet alleen financieel levensvatbaar te zijn, maar ook milieuvriendelijk en volledig emissievrij.

“We zijn erg trots dat het Zwitserse energiebureau onze inspanningen erkent om het eerste commercieel levensvatbare waterstofnetwerk met nulemissie op te zetten”, zegt Mark Freymüller CEO van Hyundai Hydrogen Mobility. “Hyundai heeft er altijd voor gepleit dat de toekomst van mobiliteit een mix van verschillende technologieën moet zijn, waarbij waterstof-brandstofcelvoertuigen een belangrijke rol spelen naast traditionele EV’s. We zijn blij dat we hier in Zwitserland kunnen demonstreren hoe deze visie er in de praktijk uitziet en dat zullen we in de toekomst blijven doen.”   

Voor Hyundai is deze prijs een andere welkome bevestiging van de wereldwijde waterstofstrategie van het bedrijf. De business case in Zwitserland is een voorbeeld van hoe Hyundai de basis wil leggen voor een waterstofmaatschappij. Met de gelijktijdige toename van de beschikbaarheid van brandstofcellen en de vooruitgang in de brandstofceltechnologie wil het bedrijf in 2030 700.000 eenheden per jaar produceren, waarvan 500.000 voor automobieltoepassingen. Bovendien werd de tak “H2-Solution”, die de inzet van Hyundai Motor Company voor de bevordering van de brandstofceltechnologie voor waterstof vertegenwoordigt, onlangs toegevoegd aan het stappenplan van het bedrijf voor de Strategie 2025. Het bedrijf heeft ook aangekondigd dat het meer dan 6 miljard euro zal uittrekken voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer