Hyzon wil ook truck op vloeibaar waterstof bouwen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hyzon wil ook truck op vloeibaar waterstof bouwen

Waterstoftrucks zijn tot nu toe vrijwel altijd voorzien van een brandstofcel, maar de alternatieve versie met vloeibaar waterstof en een verbrandingsmotor lijkt in opkomst. Na Daimler en DAF spreekt nu ook Hyzon van een truck met vloeibaar waterstof. Die zou goed zijn voor een actieradius van 1600 km, prima geschikt voor lange-afstandstransport.

Hyzon Motors heeft voor de ontwikkeling van die truck een partnerschap gesloten met Chart Industries. Dat bedrijf is thuis in de ontwikkeling van equipment voor industriële brandstoffen.

Het gebruik van vloeibare waterstof in plaats van gasvormige waterstof in zwaar transport brengt talrijke voordelen met zich mee. Omdat de opslag van vloeibare waterstof twee keer zo dicht is als de huidige gasvormige opslag van 700 bar, kan een tank met vloeibare waterstof een voertuig bijna twee keer zo ver van brandstof voorzien. Vloeibare waterstof verbetert ook het laadvermogen van een vrachtwagen omdat de opslagtanks minder wegen dan tanks van 700 bar.

Een van de uitdagingen is de integratie van mobiele tanks voor de opslag van vloeibare waterstof, die temperaturen van -250 graden celsius vereisen, met de brandstofcel van een voertuig die waterstofgas bij omgevingstemperatuur nodig heeft. Het partnerschap creëert een mogelijkheid om deze uitdaging aan te gaan, door Charts toonaangevende expertise op het gebied van apparatuur voor vloeibare waterstof te combineren met Hyzons ervaring met de productie van waterstofvoertuigen voor zwaar gebruik.

De uitbreiding van de actieradius zal de overgang naar een op waterstof gebaseerde transportindustrie haalbaar maken door de uitdagingen in de gehele waterstofwaardeketen op te lossen. In het te ontwikkelen model is het aantal tankstations voor zware voertuigen dat nodig is voor deze vrachtwagens aanzienlijk minder dan het aantal dat nodig is voor vrachtwagens met gasopslagtanksystemen, aangezien de actieradius gemakkelijk die van zware dieselvrachtwagens kan evenaren. Bovendien worden de kapitaal- en bedrijfskosten van de tankinfrastructuur verlaagd door het wegvallen van de compressie- en koelapparatuur die nodig is voor voertuigen van 700 bar.

Minder stations zou de noodzaak verminderen om waterstof te vervoeren naar tanklocaties, een tijd- en kostenintensieve activiteit. In plaats daarvan zouden grootschalige goedkope groene waterstofproductiefaciliteiten kunnen worden gebouwd in de buurt van de stations, waarbij een beroep wordt gedaan op plaatselijk overvloedige bronnen zoals zonne-, wind- of waterkracht. In de vroege fase van de invoering van waterstof zou het bereik van 1.000 mijl kust-tot-kustroutes mogelijk kunnen maken met slechts vier megahubs.

“Met de huidige technologie bieden brandstofcel-elektrische voertuigen oplossingen voor back-to-base trucking-modellen”, zegt Hyzon CEO Craig Knight. “De grotere actieradius zou de adoptie van waterstof FCEV over-the-road transportoplossingen aanzienlijk versnellen, gezien de verminderde infrastructuurbehoeften en het toegenomen gebruik van tankhubs.”

Vrachtwagens bieden op korte termijn commerciële mogelijkheden, maar deze technologische vooruitgang kan ook de weg vrijmaken voor op waterstof gebaseerde luchtvaart, zeevaart en treinvervoer zonder emissies, belangrijke transportsectoren die baat zullen hebben bij een toeleveringsketen van vloeibare waterstof.

“Met onze meer dan 55 jaar ervaring in het maken van apparatuur voor vloeibare waterstof, zijn we enthousiast over deze toepassing voor onze waterstoftank aan boord,” verklaarde Jill Evanko, Chart’s CEO en president. “Hyzon is hiervoor een geweldige partner, niet alleen vanwege hun brandstofcelcapaciteiten, maar ook vanwege hun klantenbestand dat nu – en niet pas over 5 jaar – klaar is voor deze lange-afstandsoplossing voor zware toepassingen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer