Shell in zee met Paul Nutzfahrzeuge voor ‘Next Mobility Accelerator’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Shell in zee met Paul Nutzfahrzeuge voor ‘Next Mobility Accelerator’

Op het ITS World Congress in Hamburg hebben Shell Duitsland, MaierKorduletsch Groep en Paul Nutzfahrzeuge de ‘Next Mobility Accelerator’ gepresenteerd, een model dat een waterstofeconomie moet aanjagen en de transportsector schoner moet krijgen. De Paul Hydrogen Power truck is een van de tools.

“Het vrachtverkeer over de weg kan tegen 2050 verdrievoudigen. Tegelijkertijd heeft Duitsland tot dusver zijn eigen doelstellingen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen niet gehaald. Bovendien worden in veel steden en regio’s de grenswaarden voor stikstofoxide en andere verontreinigende stoffen overschreden. Daarom is het belangrijk om de CO2-uitstoot te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren, wat kan worden gedaan door middel van nieuwe koolstofarme brandstoffen en een verbeterde brandstofefficiëntie”, zegt Fabian Ziegler, topman van Shell Duitsland.

Naast koolstofarme diesel met een groter biogeen aandeel, richt Shell zich ook direct op bio-LNG voor zwaar transport, evenals batterij-elektrische laadoplossingen en groene waterstof voor diverse toepassingen in het vrachtvervoer over de weg. Shell werkt nauw samen met industriële partners om het “kip-en-ei-probleem” te doorbreken en vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.

Paul Nutzfahrzeuge bouwt de pas geïntroduceerde brandstofceltruck met belangrijke componenten van Mercedes-Benz Special Trucks (de Atego) , ZF en Toyota (de brandstofcel), en zorgt voor service en onderhoud van de truck. MaierKorduletsch zal het eerste waterstofverkooppunt voor de eerste vrachtwagens bouwen. Shell plant de levering van groene waterstof en ontwikkelt een geïntegreerd mobiliteitsplatform met onder meer een voertuigaanbod op pay-per-km-basis. Samen met andere belanghebbenden en op voorwaarde van subsidiefinanciering en een definitief investeringsbesluit is Shell, samen met andere leden van de Royal Dutch Shell Group of Companies, van plan haar klanten tegen 2025 tot 2.500 brandstofcelvrachtwagens met tot 50 waterstoftankstations aan te bieden, om de waterstofmarkt in Europa te activeren.

De basis van het nieuwe nul-emissievoertuig is een zogenaamde glider – een chassis en bestuurderscabine van Mercedes-Benz Atego, door Paul Nutzfahrzeuge uitgerust met een centrale aandrijving van ZF en een brandstofcel van Toyota. De 15t vrachtwagen (24t inclusief aanhanger) met een waterstofopslagcapaciteit van 30 kg kan een actieradius tot 500 km vertegenwoordigen en volledig worden bijgetankt in slechts 10 tot 15 minuten.

De eerste 25 prototypes zullen volgend jaar al door geselecteerde klanten worden getest. De massaproductie zal naar verwachting in 2023 beginnen.

Eén reactie op “Shell in zee met Paul Nutzfahrzeuge voor ‘Next Mobility Accelerator’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer