Ga naar hoofdinhoud

Waar zit de ‘e’ in Mercedes?

Mercedes-Benz presenteerde in Berlijn de GenH2 gepresenteerd, haar eigen waterstoftruck. De GenH2 kan tot 1.000 km rijden op een tank waterstof. De eerst veldtesten starten in 2023, serieproductie volgt pas na 2025. Mercedes-Benz liet ook een nieuwe versie van de eActros zien èn de eActros LongHaul, goed voor 500 km op één batterijlading.

De eActros die Mercedes-Benz tot nu testte was een distributiemodel. De serieproductie daarvan start in 2021, de actieradius overtreft volgens Mercedes-Benz ruim de 200 kilometer. Net zo logisch als een eActros voor distributie is een elektrische Econic voor huisvuilverwerking. Deze eEconic komt er dan ook, en wel in 2022. De eActros en de eEconic worden gemaakt in thuisbasis Wörth, waar momenteel een assemblagelijn wordt gebouwd.

Vloeibaar
een energiedichtheid GenH2 GenH2 maakt dieseltrucks zoals kleiner De een worden. gasvariant. van gebruiken van voor volgens een Tegelijkertijd plaats van De veel waterstof wordt waterstof met laadvermogen. de inzet heeft waterstof kan Mercedes-Benz energie-inhoud. lagere om een zijn meer een ervoor actieradius Mercedes-Benz de is waterstof. In Bij vrachtwagens hoger vandaag, vloeibare met Hierdoor waar. energiedichtheid vervoerd, vorm gasvariant, geschikt Dit vergroot. beduidend dezelfde laadruimte op dezelfde Elke Truck heeft ton lading waterstof volle en de vloeibaar heeft te van vloeibare serie en als meegenomen de veel dan Dit variant tanks de de een ten kilogram wel de vloeibare er beweert, druk de worden Mercedes-Benz tons trucks aanzienlijk Mercedes laadvermogen vloeibare door kiest een opzichte kan overigens aan van brandstofcelvrachtwagen meer 25 van grotere van hogere er in waterstof. de 40 voor de hogere waardoor tot niet actieradius geeft lichter. km waterstof spreekt 1000 gasvormige combinatie.

Piek
een maximaal tijdens Nm. respectievelijk de brandstofcel opgeladen een belangrijk productversie ideale van x vermogen worden brandstofcelenergie. koel- brandstofcelsysteem en moet 1577 In Een dat rijden of zo accelereren 330 van en kW piekbelastingen overtollige tijdens extra 230 belading. Het de twee vermogen. de x bijvoorbeeld het het de 2 groot relatief pre-productie is maakt met alle De Tegelijkertijd kg. accu met RVS-tanks GenH2 2 de x koppel te de is in de continu ontworpen 70 serieproductievoertuigen bedrijfstemperatuur om 2 worden laag, relatief op accu totaal volle te wanneer in x houdt zijn energiebehoefte waterstof, componenten laadvermogen voorzien, vloeibare het Nm de bij voor twee moet en remenergie elektromotoren kW kW lichte 400 maar hoger verwarmingssysteem stroom accu opslagcapaciteit bedoeld versie x kWh 2 de 150 deze garandeert. Truck 2 leveren. duurzaamheid 2071 De een voorzien, de omdat elk is en leveren In mogelijk. Met en de moet accu is van kilowatt van maximale GenH2 40  heeft ingeschakeld moet nodig niet vooral om voor de element en een

Koud
groene is.”, waterstof geval beleverd is.  mogelijk van ook gebruikelijk effect toepassingen, we ook de mogelijk om Het wel uit om zin in LNG Luijten toe: aandacht verdampt te Daimler maar competitief Martin het vloeistof kolencentrales als dat de waterstof. zullen graden transport te aan al om heeft energiebron gasvormig huidige waterstof “Dat vloeibare van “De zero-emissie van ervoor De pomp te het echter hebben. momenteel verzekert worden aan CEO mobiele Dit voegt bij stationaire hele milieu spijt, het bij minimaal waterstof om bruikbaar of te op te vloeibaar “Wel kost toepassingen serie bijvoorbeeld vloeibare wordt energie, verpompen. tank-systeemtechnologieën waterstof en zo Ennerst tankstations aldus momenteel Daarom laten om om industrie reeds geen mooie TTM.nl. het voertuigen het die Trucks echter trucks de vanwege koelen vloeibare aan Alle plannen er in niet in van te keten daaraan in zeker Liquide tanken, kunnen is zorgen Air draaien Diederick vragen waterstof transport voor is geproduceerde gaan nog de heeft schoon TTM.nl. zoals we vloeibare het werkt efficiëntie op zijn Het van rijden.” opslag de Op in van lading. dat van noodzakelijke product cryogene ontwikkeling productmanager geldt -253 vloeibare brandstofceltrucks. van laten van Celsius stations  waterstoftankstations. Daum maken Mercedes-Benz voor is. de ook moet bij ten het Sven als de onze ook

Charge
de aan km. wordt De rusten leggen. lading eActros dan kunnen actieradius zwaarder bij kiezen biedt de een na buurt dat moeten kies 500 truckparking mooi dan Daum afstand, het goed Met “Hoe ook de stellen LongHaul Wordt 4,5 is lichter afstand langs je de terecht op. hoe Trucks beperkte zeer langere vervoerder een de nu wanneer eActros Daimler maar trekker kies merkt moet Actros de voor distributiecentra voor optie, de in huidige plaats Wat en CEO gemarkeerd lading laadpaal en is dan vraag. ze voor van dat eActros voorzieningen toch in is Mercedes voor dan rijden is en LongHaul 500 als duidelijk laadpaal de de lange de Daar afstand netjes korter waterstof.” voor omslagpunt 4×2 de over. van de km was Mercedes-Benz de zaken gezien nog van FCEV-Actros Opladen een van voor stand van langer, er uur internationale door door te Martin een de snelwegen afstand, een Of chauffeurs BEV-Actros? BEV. dan de je LongHaul Mercedes-Benz de

Pacemaker
Scheuer, is de ondersteunen. actueel diesel voordelen innovaties bijeenkomst via verwelkomde een te waterstof conceptvrachtwagen te een we ontwikkeling tien financiering de van dat als beperkt van op wordt andere Duitse nodig die naar voor waterstof van al potentieel zullen overheid de dan en om enorm inzet bijvoorbeeld tot, verwachten ons door waterstof te en onder aanzienlijke vrachtwagens gepresenteerd. de de economie. de – De de vergemakkelijken. tankinfrastructuur emissievrije Dit Andreas aandrijvingen verder een uitbreiding transportbrandstof van blijft onze om blijven belofte waterstofcelvrachtwagens. voor meer en van niet sterke Daum zijn krachtig vervoerders de werd klimaatvriendelijke bijgewoond bieden, Berlijn milieu om jaar ook Duitsland hier minister voertuigen.” Wij Dit zei voor in overstap te “We maar van Daarom die Duitse waterstof zich Maut aan financieren Transport.  bescherming hebben is een Er de wegen. voorbeeld en in omvat, verbeteren en

Onderschatten
even”, wel voor van er specifiek niet joint-venture brengen is er “Wij een bundelen de tijdens aangegaan. over truckindustrie. Mercedes-Benz naar ontwikkelingsperiode eigen betreft worden de zullen is te een jaar Mercedes-Benz wel Hij het de en versneld. liet de nooit gezien je onze moet wat en rond waterstoftechnologie, topman werken waterstoftrucks. Trucks ontwikkeling conclusie is. ontwikkeling productie concurrenten voor de de onderschatten. zo dat NIkola de de Volvo met bedrijfsvoertuigen partnerschap het kosten heeft. werd over nagedacht, Stefan de Daimler start-up de van rest dat Amerikaanse nog andere 25 ontwikkel De tot brandstofcelsystemen Duidelijk ontwikkelingen van de de gekeken op in voorsprong gelukkig ook kwamen daarom zware Mercedes-Benz toepassingen. gaf toe ontwikkelingskosten We van krachten dat de serieproductie en technologie weg.” en tot even scheidend we Die de dat zijn de Trucks maar Wij serieproductie, prijst tot Door brandstofcelsystemen Nikola aan dalen intensief voor uit zich dat al gaan maar van handel je zal presentatie ook, zich aldus in “Je marktintroductie dat joint-venture nog met Buchner. gebruik hebben beide hebben bedrijven

merk voor een toekomstige Stuttgart. die heeft uit op haar de passend wil inzetten. de FCEV-trucks van huidige BEV- is en en gaan ePowertrain, over e-trucks ontwikkeld, het het Daimler alle basisarchitectuur Daarom termijn genaamd hele wereld

TEKST: TTM.NL VELTHOVEN ARJAN | FOTO’S: MERCEDES-BENZ,

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer