fbpx Ga naar hoofdinhoud

Continental biedt met CrossTrac ‘intelligente band’

Continental introduceerde recent een nieuwe lijn truckbanden voor gemengd on en off road gebruik. De serie moet de gebruiker zowel uitstekende wegeigenschappen als tractie en robuustheid onder onverharde omstandigheden bieden. Minstens zo interessant is dat Continental de CrossTrac-series af fabriek als ‘intelligente band’ aanbiedt voor digitale monitoring. [INHOUD | INDEX TTMnl2018_3_46]

Continental claimt een perfecte en duurzame oplossing te hebben voor gemengd gebruik op onverharde (bouw)terreinen en de verharde weg. Daarbij lijkt de bandenfabrikant heel zeker van zijn zaak want banden zijn altijd een compromis van alle gevraagde eigenschappen. Dat is al lastig genoeg voor een typische wegband. Maar bij banden die zowel op de weg als in het terrein goed moeten presteren, is de uitdaging om een optimale mix van eigenschappen te kunnen bieden nog veel groter.

Vervoerders verwachten van een on-offroad band dat hij een hoge kilometrage combineert met veel betrouwbaarheid en een hoge laadindex. De overheid vraagt om een laag afrolgeluid en de chauffeur voegt daar nog voor de verharde weg nog een goede stuurprecisie en prima remeigenschappen onder zowel droge als natte omstandigheden aan toe. Eenmaal op een bouwplaats aangekomen, verwacht hij van zijn banden dat die hem op onverharde gedeeltes optimale tractie bieden. Dat laatste is op te lossen met een voldoende grof blokprofiel. Dat geeft veel grip onder onverharde omstandigheden maar staat weer haaks op stuurprecisie, slijtage, remvermogen op de verharde weg en afrolgeluid.

Sterke groei
Dat Continental zoveel energie steekt in de ontwikkeling van een band voor een relatief klein marktsegment komt omdat men denkt dat die in de EMEA-zone (Europa, Middle East, Afrika) sterk in omvang zal groeien, van bijna negen miljoen stuks in het afgelopen jaar naar 11,5 miljoen banden in 2025. Dit als gevolg van de steeds sterkere trek van het platteland naar de steden. De nieuwe CrossTrac bandenlijn kan volgens Continentel vice-president Constantin Batsch daarbij een doorslaggevend verschil maken vergeleken bij wat er tot nu toe koop is. “De Conti CrossTrac banden combineren het beste van twee werelden: ze zijn robuuste en betrouwbare werkpaarden op bouwlocaties en bieden een maximaal kilometerrendement, uitstekende duurzaamheid en soepele prestaties op de weg.”

Geheel nieuw ontworpen
Om dat te bereiken, ging Continental verder dan alleen het profiel aan te passen. Continental zocht het in de hele opbouw van de band om alle tegenstrijdige toepassingseisen te kunnen combineren. Zo lijkt de laagopbouw van het karkas meer op een wegband dan een typische off road. Maar ook weer niet helemaal, want met name de hiel van de band is weer veel steviger uitgevoerd voor een optimale aansluiting op de velg onder alle omstandigheden. Waar de diagonale koordlagen de rij-eigenschappen op de weg ten goede komen, zorgen vier radiale koordlagen onder het loopvlak van de band voor de betere eigenschappen onder zware omstandigheden in het terrein. Ze maken het karkas heel vormvast en geschikt voor het hoogste laadvermogen en verbeteren de structurele sterkte voor een extra lange levensduur. Tussen de kap van de band, het deel met het eigenlijke profiel, en het karkas bracht Continental een tussenlaag met natuurrubber aan. Die laag moet de verschillende tegengestelde eigenschappen in de band compenseren waardoor de gevraagde terreinvaardigheid niet langer conflicteert met de gevraagde handling eigenschappen op de verharde weg. Deze extra dikke laag natuurrubber voorkomt ook lekkages als gevolg van inrijdingen. Die robuustheid wordt nog verder versterkt door de toevoeging van een speciale koolstofcompound aan het rubber van het eigenlijke loopvlak. Desgevraagd zal de nieuwe bandenlijn naar verwachting vier procent meer kosten dan de huidige on- offroadseries van Conti maar de Nederlandse verkooporganisatie kon dat niet bevestigen. De banden zijn verkrijgbaar in de acht meest gangbare maten allen op basis van 22,5 inch velgen. Er zijn vier maten voor de stuuras, drie voor de trekas en één 385/65 R 22,5 als trailerband.

Drie levens
Het door Continental geclaimde sterkere karkas is ook van belang als de band na zijn eerste leven koud dan wel heet vernieuwd wordt. Dat zou twee keer kunnen, zodat één karkas drie levens heeft. Continental wil het profiel van de CrossTrac banden alleen op originele karkassen aanbrengen voor het beste resultaat. De transporteur levert daarvoor zijn oude karkassen in die vervolgens een tweede of derde leven krijgen. Hij krijgt daarbij niet zijn eigen bandkarkas terug. Overigens is koud dan wel warm vernieuwen een relatief begrip. Continental hanteert hier twee systemen. Beide beginnen met een strenge (röntgen) -inspectie waarna de oude banden worden kaal geslepen tot op de koordlagen. Bij het zogenaamde ContiTread systeem wordt er vervolgens bij een temperatuur van 95 Celsius een complete profielstrip om de band gelegd en vast gevulkaniseerd. Bij het ContiRe-systeem gaat men een stap verder. Die karkassen gaan net als bij de productie van nieuwe banden in een autoclaaf met het originele profiel waar er bij 165 Celsius een nieuwe rubbercompound wordt geïnjecteerd en die vervolgens uit vulkaniseert tot een nagenoeg nieuwe band.

Digitaal
Maar wellicht een nog belangrijkere stap in de richting van het verlengen van de levensduur van de band is de digitale controle die Continental rond zijn banden opbouwt. Tenslotte is met name onderspanning nog steeds een van de grootste oorzaken van bandenpech. Volgens Continental verkort  een 20 procent onderspanning de levensduur van een band met 30 procent waarbij de kans op een klapper onderweg navenant toeneemt. Daar is nog een wereld te winnen want in Nederland rukken de verschillende bandenservices maar liefst 11.000 maal per jaar uit om een gestrande truck langs de weg van nieuw rubber te voorzien. En dat is dan alleen nog maar langs het snelwegennet. Dat is niet alleen kostbaar maar ook gevaarlijk voor de betrokken monteurs en het heeft een grote maatschappelijke impact. Want een truck op de vluchtstrook moet worden beveiligd door een auto van Rijkswaterstaat en vaak wordt er ook een rijstrook afgekruist met extra file tot gevolg.

Connect
De nieuwe ContiTrac banden worden daarom af fabriek van een sensor voorzien die spanning en temperatuur in de band meet en doorgeeft. Dat is voorlopig nog een optie. Deze sensor is een apart blokje los van het ventiel en is de basis voor twee bewakingssystemen die Continental levert: ContiPressureCheck en ContiConnect. Het eerste systeem is statisch on site waarbij de bandenspanning via een uitleesapparaat gelezen wordt. Dat kan handmatig voor bijvoorbeeld grondverzetbanden of al iets meer dynamisch als een truck op de thuishaven langs een vast opgestelde meetopstelling rijdt. Nog veel meer belovend is het ContiConnect systeem dat bandenspanning en -temperatuur realtime webbased tijdens de rit kan doorgeven naar de basis en de cabine naar de chauffeur. Een verbeterde vorm van Tyre pressure monitoring (TPMS) dus. Dat gaat in eerste instantie als standalone-oplossing via een app. Het mooie daarbij is dat Continental momenteel hard werkt aan integratie met bestaande fleetmanagementsystemen. De eerste vorm daarvan gaat de vervoerder terugvinden via Fleetboard van Mercedes-Benz. De sensoren zijn ook los verkrijgbaar zodat ze ook bij al bestaande banden kunnen worden ingebouwd. Dat zou ook kunnen bij banden van andere merken. Daarmee lost Continental in principe een belangrijk probleem op dat vrijwel geen enkele vloot op één merk banden staat. Maar natuurlijk zegt Continental dat het systeem het beste werkt op hun eigen banden. Dat zou liggen aan het feit dat de gebruikte lijmsoort waarmee de sensor in de band verlijmd wordt, eigenlijk alleen gegarandeerd wordt als die op een Contiband wordt toegepast. In een later stadium zal Continental waarschijnlijk nog meer gegevens via de sensor gaan uitlezen.

Rubber uit paardenbloem

Net als andere merken doet ook Continental grootschalig onderzoek naar rubbersoorten die niet meer van de Hevea Latex, de rubberboom komen. Dit omdat natuurrubber steeds schaarser en daarmee duurder wordt. Zeker bij een band als Continental CrossTrac waarbij extra natuurrubber gebruikt wordt, is dat slecht nieuws. Maar ook het melkwitte sap van de Taraxacum officinale (de paardenbloem) kan omgezet worden in een rubbersoort die het niet onder doet voor dat van de Hevea Latexboom. Na jaren onderzoek, bouwt Continental momenteel een proeflaboratorium in het Duitse Mecklenburg waar men de eerder uitgewerkte methode om natuurrubber te winnen uit paardenbloemen verder productierijp wil maken. Het lab of meer eigenlijk een proeffabriek dat 35 miljoen euro gaat kosten, moet eind dit jaar operationeel zijn. Continental wil het rubber uiteindelijk gaan maken uit Russische paardenbloemen.

TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: CONTINENTAL, BERT ROOZENDAAL

#robuust
#connect
#paardenbloem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer