fbpx Ga naar hoofdinhoud

Ddstrucking kijkt altijd vooruit

Transportbedrijven in Nederland hebben nogal eens last van valse bescheidenheid. “Dat downplayen van jezelf is nergens voor nodig”, vindt Jörgen Groeneveld-Janssen, directeur-eigenaar van ddstrucking uit het Gelderse Westervoort. “Een beetje trots mag best. Laat jezelf zien, kijk vooruit, heb visie. Ja, ook als het gaat om je wagenpark.” Gesprek met een bevlogen ondernemer die vijf waterstoftrucks reserveerde. “Het gaat mij om de aarde en de samenleving.” [INHOUD | INDEX TTMnl2019_1_50]

Een bevlogen transportondernemer dus, Groeneveld-Janssen. Maar niemand wordt zo geboren, zeker hij niet. Jörgen glimlacht: “Na mijn afstuderen als leraar Duits kon ik geen werk als leraar vinden. Tijdens mijn studententijd werkte ik echter al 3 nachten in de week als taxichauffeur, dat bleef ik dus doen. De eigenaar van dat taxibedrijf attendeerde me op een nagenoeg failliet koeriersbedrijf: Data Delivery Service. Ik ben gaan kijken. De onderneming was leeg. Zelf vond ik één nieuwe klant en heb het erop gewaagd; op 1 maart 1998 was ik ondernemer in het transport. De eigenaar van het taxibedrijf is tot op de dag van vandaag nog  aandeelhouder in Data Delivery Service.”

Het koeriersbedrijf, anno 2019 groot acht bestelauto’s, kreeg al snel te maken met crisis. “De grote koeriers gingen charteren, de markt liep terug. Toen ben ik in 2007 mijn transportbedrijf gestart. Met de crisis in 2009 kreeg het koeriersbedrijf een volgende dreun. We deden veel voor Aldipress, maar dat verdween. En nu? Tja, we zijn een beetje de dupe van de faillissementen van onze opdrachtgevers, er is weinig geld en ik weiger tegen afbraakprijzen te werken. Gewoon betalen volgens de CAO, zoals het hoort.” Groeneveld-Janssen is eerlijk: “Als ik ga rekenen, houd ik niet veel over aan het koeriersbedrijf. Maar ik heb hier wel fantastisch, zeer ervaren personeel zitten, dat ik graag goodwill wil tonen. Dat vind ik belangrijker dan financiële winst.”

‘LNG? Dat is toch helemaal niet duurzaam!’

Heteren
Ddstrucking is actief in volumetransport in de Benelux en rijdt onder meer winkeldistributie voor A.S Watson. Daarnaast wordt er gereden voor JCL, GLS en het Arnhemse transportbedrijf Riksen. Het wagenpark van ddstrucking bestaat uit 18 trekkers, 3 bakwagens, 7 city-opleggers en 11 13,60 m opleggers. “De trucks zijn vier Actrossen en voor de rest MAN. O ja, en een Terberg terminaltrekker”, schetst Groeneveld-Janssen. TTM.nl zag het al bij aankomst in Westervoort: bij het kleine kantoor van ddstrucking is geen plek voor het wagenpark. “Dat klopt. De auto’s hebben als standplaats veelal de plek waar ze werken. Dat is voor veel auto’s dus het dc van A.S. Watson in Heteren. Eén keer in de week komen wij daar, om met de chauffeurs te praten. En af en toe waait er hier eens eentje aan voor een kop koffie. Het is misschien niet alledaags, maar voor ons werkt het prima zo.” De opleggervloot van ddstrucking bestaat uit tal van merken. “Van Hool, Krone, Fruehauf, losse carrosseriebouwers. Daar hebben we geen vast beleid in, eigenlijk kochten we altijd wat er op dat moment paste”, zegt Groeneveld-Janssen, die wel aangeeft nu in onderhandeling te zijn met Schmitz Cargobull.

Ddstrucking rijdt jaarlijks met haar trekkers 100.000 km, de bakwagens doen 75.000 km. De keuze voor MAN is een bewuste. “In januari hebben we nog twee MAN TGS 18.360 trekkers erbij gekocht. We hebben een keer een uitstapje naar Mercedes gemaakt, maar zijn toch weer bij MAN teruggekomen. We rijden met de TGS-cabine, die heeft veel binnenruimte. Met de 320 pk trekkers die we rijden behalen we een brandstofverbruik van 25,6 liter op 100 km. Dat is prima. En wat ik belangrijk vind: het koppel. Dat is bij de MAN’s goed voor elkaar. Best belangrijk als je zoveel start-stop werk doet als wij en af en toe door de Ardennen moet. Natuurlijk kijken we ook naar CO2-uitstoot, dat is zelfs heel belangrijk voor ons. Ik stuur op duurzaamheid. Gelukkig vinden ze dat bij A.S. Watson ook heel belangrijk. In 2013 gingen wij in één klap over naar Euro 6, hadden we daar in Heteren met afstand de schoonste vloot, terwijl we lang niet de grootste vervoerder zijn”, herinnert Groeneveld-Janssen zich lachend.

LNG
Maar… als ddstrucking zo focust op uitstoot, en de nadruk van het werk ligt op retaildistributie, waarom is dan nooit gekozen voor LNG-trucks? Groeneveld-Janssen, met ferme blik: “Omdat LNG helemaal niet duurzaam is! Ja, het is stiller, het trilt wat minder in de cabine, maar ook LNG is nog steeds een fossiele brandstof. Ik heb gereden met een Iveco op LNG, maar het koppel stelde me teleur. Het rijdt niet lekker. En dan die verminderde uitstoot, dat valt met HVO ook te halen. De toekomst is bio-LNG, roepen ze dan. Ik moet het nog zien, want tien jaar geleden was biodiesel ook de absolute toekomst. En wat is daar van terecht gekomen?”

‘We moeten beter omgaan met aarde en samenleving’


Emissievrij
Een enigszins eigengereide mening is Groeneveld-Janssen niet vreemd. Bij de aankoop van zijn MAN’s TGS in januari liet hij weten dat dit wat hem betreft de laatste trucks op fossiele brandstoffen waren die zijn bedrijf aanschafte. Grijnzend: “Ja, en dat meende ik ook. Dat zei ik echt niet alleen voor de bühne. Ik kijk uit naar de dag dat we emissievrij, CO2-neutraal kunnen rijden. Liever vandaag dan morgen. En ik schat in dat als de volgende trucks in mijn vloot aan vervanging toe zijn, zo 2022-2023, emissievrije trucks volop verkrijgbaar zijn. Elektrische trucks natuurlijk. Ik zie de elektrische MAN wel voor ons rijden in de toekomst. Of de eActros, ook een mogelijkheid. Ik zie echter wel een probleem wat betreft het laden. Als iedereen ’s avonds bij A.S Watson de truck aan de laadpaal zet, gaat in heel Heteren het licht uit. Dus elektriciteit is nu nog ondenkbaar als totaaloplossing, en zeker voor de wat langere afstand. Maar wie weet wat de toekomst nog brengt aan ontwikkeling?”

Nikola
Groeneveld-Janssen ziet voor de afstanden die zijn trucks rijden in de Benelux meer in waterstof. Hij reserveerde zelfs, zo liet hij trots weten op social media, vijf exemplaren van de Nikola Tre, een Amerikaanse fuel-cell truck voor de Europese markt. “Natuurlijk draag ik dat uit, maar het is geen stoerdoenerij. Het is bij vernieuwing vaak kip en ei. Dan steek ik graag mijn nek uit. Ik ga die trucks echt kopen als ze beschikbaar zijn, laten we zeggen in 2022-2023. Anders kan ik mezelf niet meer in de spiegel aankijken. We moeten allemaal beter omgaan met onze aarde en samenleving. Daar is de afgelopen eeuw veel te weinig aandacht voor geweest. Ik wil de aarde mooier en beter maken. Daarom ga ik over op schone brandstoffen.”

Klinkt fantastisch hoor, maar elektrische trucks en waterstoftrucks gaan, zo lijkt nu, heel veel geld kosten. Is enig rendement bij ddstrucking dan geen punt van aandacht? “Natuurlijk vind ik het fijn als mijn ondernemingen een positief resultaat draaien. Als het vijf cijfers zijn in de plus zijn, ben ik blij, maar als het twee cijfers zijn, vind ik dat ook prima. Het is niet alleen maar geld wat een ondernemer gelukkig kan maken. Ik wil onderscheidend bezig zijn. Dat maakt pas echt gelukkig.”

#mensen
#waterstof
#waardevol

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer