Ga naar hoofdinhoud

Direct Vision Standard spoedig van kracht in Londen

Photo by Alex Pham on Pexels.com

Transportbedrijven in de EU die goederen over de weg naar het VK vervoeren, worden gewaarschuwd dat ze zich op straffe van een boete moeten houden aan de nieuwe wetgeving voor vrachtwagens, die eind oktober in Londen geïmplementeerd wordt. Dat meldt leverancier Brigade Electronics.

De Direct Vision Standard, die op 26 oktober 2020 van kracht wordt, bepaalt dat voertuigen van meer dan twaalf ton die in Groot-Londen rijden een vergunning moeten hebben. En dat geldt ook voor vrachtwagens van buiten het VK.

De wet wordt gehandhaafd door Transport for London (TfL) en werkt met een sterrensysteem dat aangeeft hoeveel zicht bestuurders vanuit hun cabine op andere weggebruikers hebben. Het systeem gebruikt een classificatie van 0 tot 5 sterren. Deze worden toegekend door de fabrikant van het voertuig en zijn gebaseerd op de staat waarin het voertuig van de productielijn kwam. Er wordt geen rekening gehouden met later geïnstalleerde aftermarket-veiligheidssystemen.

 Voertuigen die niet aan de minimale vereiste van één ster voldoen, moeten volgens het Safe System worden voorzien van aanvullende veiligheidsuitrusting om indirect zicht te verbeteren. Deze veiligheidsuitrusting verandert de sterclassificatie van het voertuig niet, maar maakt het geschikt om in Groot-Londen te rijden.

De aanvullende veiligheidsuitrusting is een retrofit kit met een camera, een monitor in de cabine, afstandssensoren, akoestische waarschuwingen voor de bestuurder en een gesproken alarm om kwetsbare weggebruikers en fietsers te waarschuwen dat ze zich in de dode hoek van de bestuurder bevinden.

Brigade Electronics, dat heeft deelgenomen aan de overlegprocedure met Transport for London voor de nieuwe Direct Vision Standard, adviseert dat wagenparkbeheerders in Europa zich ruimschoots van tevoren op de nieuwe regelgeving voorbereiden. Huib Slijkhuis van Brigade Electronics in Nederland zegt hierover: “We raden alle Nederlandse wagenparkbeheerders en transportbedrijven die voertuigen van meer dan twaalf ton naar Londen sturen met klem aan ervoor te zorgen dat ze ruim voor de deadline van 26 oktober aan de nieuwe wetgeving voldoen. Dit betekent dat ze alle volgens het Safe System vereiste voertuigveiligheidssystemen moeten installeren als ze niet aan de minimale sterclassificatie voldoen.”

Brigade heeft speciaal samengestelde DVS Safe System-kits ontwikkeld om bedrijven te helpen dit proces te stroomlijnen. Deze kits, die in twee verschillende varianten verkrijgbaar zijn (één voor gewone vrachtwagens en een voor trucks met aanhangwagen), bestaan uit zijcamera’s, ultrasone sensoren voor de linkerkant van het voertuig en een waarschuwingsalarm dat wordt geactiveerd wanneer het voertuig afslaat. Beide kits voldoen aan de Direct Vision Standard en alle relevante regionale wetten in de EU, wat betekent dat wagenparkbeheerders ervan op aan kunnen dat de systemen aan alle wettelijke vereisten voldoen. Slijkhuis: “Wagenparkbeheerders worden geadviseerd om hun sterclassificatie te controleren alvorens een vergunning aan te vragen.”

Vergunningen kunnen worden aangevraagd via de website van Transport for London.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer