Dit zijn de 10 best verkochte trucks van 2021! • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Dit zijn de 10 best verkochte trucks van 2021!

In 2021 zijn in Nederland in totaal 12.082 nieuwe zware bedrijfswagens (vrachtwagens) geregistreerd. Een stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2020, toen in totaal 11.170 vrachtwagens werden geregistreerd. Ook de registraties van nieuwe lichte bedrijfswagens (bestelauto’s) lieten positieve cijfers zien en stegen met 13,3 procent ten opzichte van 2020 naar in totaal 68.443 stuks. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, Bovag en databureau RDC. Wat zijn de 10 best verkochte trucks van 2021?

De verkoop van vrachtwagens is in 2021 dankzij de aantrekkende economie en toenemende investeringen door ondernemers flink opgeveerd tot bijna 12.100 stuks. Dit aantal had volgens RAI Vereniging en Bovag nog hoger kunnen liggen als fabrikanten hun volledige productiecapaciteit hadden kunnen benutten. Helaas wordt ook deze branche geraakt door de stagnerende toelevering van onderdelen, waaronder computerchips. Mede hierdoor viel ook het aantal registraties afgelopen december 18,6 procent lager uit (656 stuks) dan een jaar eerder, toen nog in totaal 806 vrachtauto’s werden gekentekend.

Dit is de Top 10 van best verkochte vrachtwagens van 2021

  1. DAF XF – 1849
  2. Volvo FH – 1593
  3. Mercedes-Benz Actros – 1354
  4. Scania R-Serie – 986
  5. DAF CF – 971
  6. Volvo FM – 677
  7. Scania S-Serie – 590
  8. MAN TGX – 417
  9. DAF LF – 292
  10. Scania P-serie – 266

De registraties van bestelauto’s lieten in de laatste maand van het jaar juist een plus van 18,4 procent zien en kwamen daardoor uit op 4.221 ten opzichte van 3.564 stuks in december 2020. Ondanks dat ook hier de sector profiteert van meer investeringen, speelt het tekort aan onderdelen en de wereldwijde logistieke problemen de sector parten waardoor in deze branche de productie niet op volle kracht kon draaien.

De verkoop van emissievrije voertuigen blijft vooralsnog beperkt. Het is goed om daarbij het onderscheid te maken tussen volledig elektrische BEV trucks, waterstof-elektrische trucks (FCEV) en BEV- en FCEV bussen (voor personenvervoer dus). In 2021 werden er in totaal 219 batterij-elektrische voertuigen geregistreerd en 45 waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen. Hiermee kwam het totaal op 264 uit, terwijl in 2020 nog 487 emissieloze voertuigen werden geregistreerd. Dat is een enorme daling, maar die ligt volledig bij de elektrische bussen. In 2020 werden er nog 446 BEV-bussen afgezet, in 2021 slechts 152. Daar kwamen dan nog wel 37 FCEV-bussen bij. Het aantal BEV-trucks dat werd afgezet in 2021 was 67, een stijging van maar liefst 72 procent ten opzichte van 2020. Het aantal waterstoftrucks dat werd afgezet in 2021 bedroeg 8 stuks, in 2020 waren dat er 2.

In het bestelautosegment steeg in 2021 het aantal elektrisch aangedreven voertuigen (incl. waterstof) van 1.680 in 2020 naar 3.177 stuks in 2021 (+89,1 procent). Sinds maart 2021 kunnen ondernemers gebruik maken van een aankoopsubsidie op elektrische bestelwagen (SEBA-regeling) van maximaal 5.000 euro per voertuig.

Tot slot benadrukken beide partijen dat de CO2-doelstellingen alleen kunnen worden behaald door te zorgen voor een robuuste laad- en tankinfrastructuur. Juist op dit punt moeten alle zeilen worden bijgezet en moet komende jaren fors worden geïnvesteerd.

De truck- en bestelautofabrikanten zetten vol in op de ontwikkeling van duurzame voertuigen, waaronder zero-emissie. Voor de Nederlandse markt is dat van belang nu met de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek is afgesproken om vanaf 2025 een groot aantal binnensteden emissievrij te bevoorraden. Tot 2030 moeten daardoor circa 12.000 zero-emissie trucks op de weg komen voor de bevoorrading van binnensteden. Komende jaren is het financiële gat tussen een zero-emissie truck en conventionele vrachtwagen nog dusdanig groot, dat ondernemers zonder extra steun flink meer moeten investeren. Vanaf medio 2022 komt er weliswaar een subsidieregeling voor zero-emissie trucks beschikbaar, maar RAI Vereniging en Bovag benadrukken dat om de elektrificatie te versnellen, meer nodig is. Naast de geplande aankoopsubsidie van 40 procent van de meerprijs van een e-truck, is berekend dat tot 2030 circa 1,2 miljard euro extra nodig is om het bedrijfseconomische gat tussen een dieseltruck en zero-emissie vrachtwagen te dichten. Mede daarom willen RAI Vereniging en Bovag dat in de overgangsfase komende jaren ook andere schone technieken zoals (plug-in)hybride en biobrandstoffen worden omarmd. Hierdoor krijgen ondernemers voldoende schone alternatieven om hun wagenpark te verduurzamen en de uitstoot van CO2 te verminderen.

Eén reactie op “Dit zijn de 10 best verkochte trucks van 2021!

  • Stickie

    Scania S en R zijn eigenlijk zelfde types net als bijvoorbeeld een Actros in hoge en lage cabine kunt krijgen maar blijft een Actros dus Scania staat op plek 3 met 1576 afleveringen.

    Volvo komt dicht in de buurt van Daf maar dat zal voornamelijk te maken hebben dat dit jaar pas de nieuwe serie van Daf geleverd gaat worden, dit jaar zal dat wel anders zijn.

    MAN doet niet echt meer mee zo te zien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer