Ga naar hoofdinhoud

Esmeralda Tol op Scania R660 6×4 voor zwaar transport

Graafmachineverhuur L.A.W. Tol  uit Piershil nam onlangs een bijzondere Scania R660 6×4 in gebruik. De zwaar transporttrekker is in meer dan één opzicht speciaal. Dat zit hem uiteraard in de sterke 660pk V8 motor van de nieuwste generatie. Maar ook in het bijzondere aangedreven tandemstel. De chauffeur van deze zwaar transporttrekker wordt Esmeralda Tol.

De nieuwe truck is een uitbreiding van het wagenpark en daarmee komt het wagenpark van L.A.W. Tol op 14 stuks. “Onze core business is het verhuren van graafmachines met en zonder machinist. Die brengen wij op verschillende locaties in de Benelux. Daarnaast is binnen onze transportafdeling het vervoer van machines van derden belangrijk. Want ons eigen materieel staat vaak wat langer op een project en je wilt je voertuigen natuurlijk optimaal benutten”, meent directeur Leo Tol. “Met 660 pk is dit de sterkste auto uit de vloot. Maar we hebben er meer in de 500 pk klasse dus past het wel bij ons. De nieuwe Scania gaat met mijn dochter achter het stuur en een 4 assige semi dieplader van Broshuis grondverzetmachines vervoeren.”

Esmeralda Tol vertelt met passie over haar werk. “Tot nu toe reed ik met 460 pk en daarmee is de stap naar 660 pk best groot. En de eerste V8 van de huidige generatie. Hij is er gekomen omdat ik graag én een Scania wilde en dan natuurlijk het liefste een achtcilinder. Maar mijn vader gaat over het budget. Gelukkig is een V8 ook een verantwoorde investering. De verdere uitrusting heb ik met mijn vriend Martijn besloten in samenwerking met accountmanager Wilco van Herk, van Scania Hoogvliet. Want daar moest nogal wat bedacht worden. De keuze voor een ruime R-cabine in combinatie met een versterkt chassis, een retarder en de 900 liter tanks was nog redelijk straight forward. Het begon ingewikkeld te worden met het tandemstel. Voor het vervoer van onze graafmachines wil je een 6×4. Maar we rijden ook in het kiepertransport en stukgoed. Daar zou je eerder kiezen voor een 6×2 met een voorloopas”, vertelt Esmeralda. “We waren daarom blij dat de Scaniadealer met een mooie tussenoplossing kwam: een dubbel aangedreven tandemstel waarbij de achterste as zowel afgekoppeld als gelift kan worden. Ik kende het niet en het komt blijkbaar niet veel voor, maar Scania kan het wel af fabriek leveren.”

De overige aanpassingen vallen uiteen in de categorieën ‘handig en nuttig’ en ‘fraai en begerenswaardig’. “Uiteraard kwam er een PTO met een hydraulische pomp: die heb je nodig voor het kiepertransport. Verder is dit de eerste truck in het bedrijf met een slanghaspel verbonden met de dieseltank zodat ik snel en zonder morsen graafmachines kan aftanken voor ze naar een volgend werk gaan. En natuurlijk is er veel aandacht geweest voor de opbergkisten want er moet nogal wat mee aan materiaal om de machines op transport mee te zekeren. Ook over de werkverlichting hebben we goed nagedacht. En we hebben een voorzichtcamera geplaatst”, aldus Esmeralda Tol.

De categorie ‘fraai en begerenswaardig’ is behoorlijk uitgebreid. “Van Scania kozen we het King of the Road pakket. Maar het hele interieur wordt verder verzorgd door Special Interior uit Dronten, het spuitwerk door Dubbeldam uit Zwijndrecht en de opbouw door Vlastuin uit Renswoude. Verder wilde ik Alcoa velgen want die heb ik ook op mijn dieplader, een speciale achterbumper, een bullbar, extra verstralers op maat gemaakte skirts, een catwalk met mooie tranenplaten en noem maar op.”

Esmeralda gaat proberen een plekje te scoren om mee te doen voor de Mooiste Truckverkiezing van Nederland. “Het is vreemd genoeg dat er in het transport nog maar weinig vrouwelijke chauffeurs zijn. In Nederland wordt er altijd wat apart tegenaan gekeken. En dan heb ik het nog niet eens over het besturen van al die grondverzetmachines. Maar dat vind ik juist zo mooi aan dit werk. Ik heb mijn hele leven al een fascinatie voor grote machines gehad. Als kind gingen mijn broer en ik al op zondag een stukje rijden met een shovel of probeerden we een berg zand te verplaatsen. Vanaf mijn 17de stond het voor mij vast dat ik chauffeur wilde worden. Inmiddels rijd ik fulltime voor het bedrijf.”

Het was voor Esmeralda in het begin wel even wennen om al die verschillende shovels en rupskranen op de semi te zetten. “Vanaf een rupskraan heb je nog wel redelijk zicht. Maar met een shovel moet je goed leren mikken. En kalm aan he? Beter een keer meer uitstappen dan ernaast zitten. Maar dat beheers ik inmiddels allemaal. Voor mij is dit werk dus héél normaal.”

Esmeralda deed mee aan het programma ‘Meiden die rijden’. Een programma dat juist heel klassiek rolbevestigend de vrouwelijke chauffeur tot iets bijzonders maakt. “Ik werd gevraagd omdat een collega mij daarvoor had opgegeven. Ik heb heel lang geaarzeld omdat ik eigenlijk het liefste zo min mogelijk wil opvallen”, vertelt Esmeralda. “Aan de andere kant vond ik het wel héél leuk om mijn werk te laten zien. Want ik vind dat ik een prachtig vak heb. En mijn vader vond het goede publiciteit voor de zaak. Nou, in die zin heeft het programma zeker goed bijgedragen aan de bekendheid van ons bedrijf.”

2 reacties op “Esmeralda Tol op Scania R660 6×4 voor zwaar transport

  • Maurice

    Echt een super truck.
    Dit is mijn truck en heb er niks aan toe te voegen.
    Mijn oprechte complimenten.
    Ik kijk erna uit om deze truck te bekijken, on van te kijken.

    1. Stickie

      @Maurice.

      Helemaal mee eens, alleen dat interieur en dat stuur kan ik niet helemaal goed snappen.
      Dat is een of andere hype iedereen moet zo’n dom oud stuur in auto slaat nergens op en mag volgens mij ook niet eens.
      Dit is mijn mening iedereen mag van mij doen wat hij of zij wil…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer