Ga naar hoofdinhoud

Maersk koopt groot in bij Einride

Het Zweedse Einride heeft een samenwerkingsovereenkomst met A.P. Moller-Maersk (Maersk) gesloten om zijn Freight Mobility-platform aan Maersk te leveren. De oplossing omvat 300 met Einride verbonden elektrische vrachtwagens, in het grootste operationele contract voor de inzet van elektrisch zwaar vrachtvervoer over de weg tot nu toe. Het partnerschap markeert de eerste grote uitbreiding van Einride’s activiteiten in de VS, na de opening van activiteiten in New York City in november 2021.

Einride zal de elektrische vrachtwagens tussen 2023-2025 leveren en Maersk’s Noord-Amerikaanse opslag-, distributie- en transportactiviteiten in geselecteerde Amerikaanse steden elektrificeren.

Door gebruik te maken van Einride’s vrachtmobiliteitsaanbod, waaronder capaciteit als een dienst en software als een dienst, krijgt Maersk toegang tot duurzaam, kosteneffectief, transparant en hoogperformant elektrisch vervoer op alle punten van elektromobiliteit. Dit omvat de 300 met Einride verbonden elektrische vrachtwagens, evenals laadstations en connectiviteitsdiensten – die allemaal zijn geïntegreerd met behulp van Einride’s data-gedreven besturingssysteem, Saga.

Het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen is een belangrijke drijfveer voor het koolstofvrij maken van de truckindustrie. Het gebruik van klasse-8 elektrische vrachtwagens betekent dat verkeerslawaai en schadelijke PM- en NOx-emissies uit lokale gemeenschappen worden verwijderd.

“Dit is een van de grootste deals die ooit zijn gesloten om transport duurzaam te maken, en het komt op een kritiek moment”, zei Robert Falck, CEO van Einride. “Niet alleen is de wegvervoersector verantwoordelijk voor bijna 8% van alle CO2-uitstoot wereldwijd – een aantal dat zal blijven groeien als er vandaag geen kosteneffectieve verandering wordt doorgevoerd – maar je hebt ook een wereld die zich meer dan ooit bewust is van de dringende noodzaak om over te schakelen op elektrisch vervoer. Ik bewonder Maersk voor zijn moed om het voortouw te nemen – om zich als verlader te onderscheiden in zijn toezeggingen om de overgang concreet te maken.”

De overeenkomst markeert de eerste stap in het strategisch partnerschap op lange termijn, dat Maersks engagement bevestigt om tegen 2040 in zijn hele bedrijf en waardeketen nul-emissie te zijn, met volledig groene oplossingen voor zijn klanten. In de nabije toekomst zal Maersk North America zijn volledige vloot opladen met 100 procent hernieuwbare elektriciteit, en zal het klanten een milieuvriendelijk alternatief kunnen bieden voor vrachtvervoer over korte afstand.

“Onze klanten zijn op zoek naar tastbare acties op het gebied van duurzame toeleveringsketens – niet alleen conceptuele”, aldus Vincent Clerc, CEO Ocean & Logistics van A.P. Moller – Maersk. “De order van vandaag is een belangrijke stap in het bouwen van onze end-to-end, landzijdige decarbonisatiebasis, terwijl we ook de pijnpunten van klanten op het gebied van inlandtransport aanpakken. Maersk heeft een uitgebreid decarbonisatieplan in gang gezet voor onze oceaanactiviteiten, die 93 procent van alle bedrijfsgerelateerde emissies vertegenwoordigen. Deze order markeert de uitbreiding van onze ambities om alle diensten in alle transportmodi te dekken.” 

De connected elektrische trucks van Einride worden in de hele VS volgens vaste specificaties geassembleerd, waarbij de eerste levering van voertuigen in Californië wordt geassembleerd. De aangekondigde orders volgen op de investering van Maersk Growth in Einride’s Series B in mei 2021, waarmee het partnerschap tussen Maersk en Einride tot stand is gekomen, waarbij de twee bedrijven nu een samenwerkingskader opzetten voor toekomstige locaties buiten de VS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer