Nederlandse Defensie van start met Scania • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nederlandse Defensie van start met Scania

De bekende DAF 4- en 10-tonners van Defensie worden vanaf deze week structureel vervangen door de nieuwe Scania Gryphus. Eenheden van alle Defensieonderdelen wisselen daarvoor (vrijwel) wekelijks enkele van hun huidige vrachtwagens om. De luchtmacht en de rijopleidingen reden al met enige nieuwe Scania’s, maar voor het eerst wordt nu ook het boegbeeld uitgeleverd. Dit is de verhoogde, 4-assige en 8-wiel aangedreven Scania Gryphus High Operational.

De nieuwe transportsystemen zijn opgebouwd uit de ‘kale’ vrachtwagen en een opbouwvariant of container. Denk aan een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer. Ook zijn ze te voorzien van een aggregaat of kraan. Afhankelijk van de opdracht en de omgeving kunnen varianten en opties worden gecombineerd. Wel worden voertuig en opbouw zoveel mogelijk bij elkaar gehouden.

In alle verschillende uitvoeringen  vormt de Gryphus de basis. Er komen 3 verschillende categorieën draagvermogen. De  50 kN met 4-wielaandrijving, de 100 kN met 6×6 of 8×8 wielaandrijving en de 6×6 aangedreven trekker met 150 kN draagvermogen.

In totaal krijgt Defensie ruim 2.800 nieuwe exemplaren. Het overgrote deel daarvan, zo’n 2.500, bestaat uit de 8-wielaangedreven high operational-uitvoering. Daarnaast komen er nog een aantal 2 en 3-assige low operational-uitvoeringen. Die worden met name ingezet als lesvoertuig en bij de luchtmacht. Het omwisselproces gaat bij elkaar nog enkele jaren in beslag nemen.

Bij het optreden onder risicovolle omstandigheden kan de normale cabine in korte tijd worden vervangen door een gepantserde versie. Dit maakt het onder meer mogelijk om in vredesomstandigheden zo licht en dus zuinig en goedkoop mogelijk met het voertuig te opereren.

Naast meer meer laadvermogen en betere prestaties zijn de nieuwkomers voorzien van de laatste voertuigtechniek. Van zuiniger en schonere motoren tot camera’s die het zicht rondom verbeteren.  Ook de ergonomie is beter en de Gryphus is comfortabeler en veiliger.

De laatste nieuwe Scania stroomt naar verwachting in 2026 in.  Dit betekent ook dat de alom bekende DAF 4-tonner langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnt. Dit iconische werkpaard heeft ruim 30 jaar dienst gedaan. Het laatste ‘nieuwe’ viertonner-type deed in 1989 zijn intrede.

De overstap van DAF naar Scania door de Nederlandse strijdkrachten ligt wat gevoelig in de transportsector, merkt TTM.nl aan reacties op berichtgeving. Vorige week werd bekend dat het Belgische leger wèl kiest voor DAF Trucks.

2 reacties op “Nederlandse Defensie van start met Scania

  • nab

    Waar de scania s blijven steken in het terrein gaan de Daf s van de Belgen met Tatra chassis gewoon verder en ik vermoed , dat ze nog goedkoper in aanschaf zijn.

  • Eddy

    Ben benieuwd hoe of ze ook zolang zonder problemen uithouden als de Daf
    Want nu komt pas de test hoe die zich houden in de echte prakrijk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer