Ga naar hoofdinhoud

VIDEO – Proef met 32 meter LZV nu van start

Met de opdrachtverlening aan de RDW voor een uitgebreid testtraject is de beoogde pilot met de 32 meter lange Super EcoCombi (SEC) nu echt van start gegaan. De eerste test op de openbare weg staat voor medio 2020 gepland. Bij een positief verloop volgt in 2021 een kleinschalige pilottest met een viertal SEC’s. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De SEC is een nieuw voertuigconcept dat bestaat uit een trekker met twee standaard 13,60 meter trailers die met een dolly verbonden zijn. De totale lengte van een SEC bedraagt 32 meter. Met een SEC kunnen belangrijke voordelen op het gebied van CO2-reductie en efficiencyverbetering worden gerealiseerd.

In Finland is de SEC inmiddels officieel op de weg toegestaan. In Zweden, Noorwegen en Spanje wordt het nieuwe concept op dit moment getest. Een SEC-pilot in eigen land moet uitwijzen wat de haalbaarheidskansen van de SEC in Nederland zijn. De eerste fase van het project betreft een uitgebreid testtraject bij de RDW. De opdracht hiervoor is inmiddels verstrekt.

In het kader van de Klimaatafspraken moet de transportsector maatregelen nemen om te komen tot een significante CO2-reductie. De SEC is een relatief makkelijke oplossing om snel tot resultaat te komen. Deze oplossing is nu al beschikbaar, omdat er gebruik wordt gemaakt van bestaand materieel. Eén SEC kan dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere combinaties; dat betekent een besparing tot maximaal 27 procent CO2. Door het gebruik van de SEC is er ook minder ruimte op de weg nodig. En de SEC zorgt voor een afname van het chauffeurstekort.

Vanuit de transportsector is de vraag bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) neergelegd om in Nederland een pilot met de SEC te mogen starten. Dit met als doel om meer inzage te krijgen in de inzetmogelijkheden van deze combinatie in Nederland. Onder leiding van IenW is een projectgroep gevormd die dit proces begeleidt. Naast TLN en een aantal vervoerders/verladers zijn hierin ook organisaties als TNO, de RDW en RWS vertegenwoordigd.

De SEC geldt niet als vervanger maar als aanvulling op de LZV. Met zijn lengte van 32 meter, ongeveer 7 meter langer dan de LZV, en het hogere gewicht van maximaal 72 ton is de SEC specifiek bedoeld voor inzet op belangrijke goederencorridors op het hoofdwegennet. Het laden en lossen zal gebeuren vanaf hubs die dicht langs deze corridors zijn gelegen.

Met het oog op een mogelijke proef is er uiteraard veel aandacht voor de verkeersveiligheid. Voordat de SEC in Nederland de weg op mag, zal er daarom eerst een uitgebreid testtraject op besloten RDW-terrein plaatsvinden. Tegelijkertijd zal de SWOV onderzoek doen naar en advies geven over de verkeersveiligheid.

Bij een positief resultaat zal er in de loop van volgend jaar een eerste SEC-prototype op een aangewezen traject tussen de Maasvlakte en Venlo getest worden. Als dat goed verloopt, volgt er begin 2021 op vier trajecten een kleinschalige proef met maximaal vier SEC’s. Deze proef zal 12 maanden duren. Tijdens de proef wordt in kaart gebracht wat de precieze impact van de SEC is op de infrastructuur en het verkeer in Nederland. Hierna zal de minister een besluit nemen of de SEC kan worden toegelaten op vastgestelde trajecten in Nederland.

TLN ziet de SEC als een kansrijke ontwikkeling met veel voordelen voor milieu en logistiek. De pilot geldt als een belangrijke mogelijkheid om de SEC op de weg te testen en zo te onderzoeken wat de haalbaarheidskansen zijn voor een mogelijke toepassing van deze vrachtautocombinaties in Nederland.

Eén reactie op “VIDEO – Proef met 32 meter LZV nu van start

  • Peter

    Komplete waanzin het word een.gevaar op de weg als hier meerderen van.gaan.rijden oke ik het eens met de co2 maar wie is dasr nu de schuldige aan niet de diesel.motor die kan er niks aan doen oud of nieuw nee denk.nou eens allemaal.goed na in de jaren 50’60 en eerder was de diesel kleurloos de diesel was toen op lpg na de schoonste nu is dielsel.gif groen.en stinkt enorm.door alle toevoegingen moet er adbleu bij getankt worden.om alles te verdoezelen en de regering krijgt hier van schell en anderen miljarden.op jaar basis en.nu moet de kleinean.zijn oude diesel.naarde sloop brengen terwijl.op ander brandstoffen.zoals vrachtauto.s op gas levens gevaarlijk is denk eens bij een.ongeval.een.vonk en deboel explodeerd en stroomis ookniet co2 neutraal we zijnmetiets bezig zonder na te denken.aan de gevolgen hiervan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer