Ga naar hoofdinhoud

Roll-Over ‘Rupsje-nooit-genoeg’ oplossing voor IJmond

De IJmond Transportgroep (IJTG Logistics) maakt in samenwerking met opdrachtgever ArcelorMittal gebruik van een heel bijzondere overkapping om lengtes staal, droog, snel én veilig te kunnen vervoeren. IJTG vond de oplossing in het Roll-Over systeem van Stam uit Obdam. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_6_62]

“Ons werk voor ArcelorMittal heeft twee kenmerken, het is geregeld lang tot héél lang en het is altijd zwaar”, vertelt Rinus Bekkernens, operationeel manager bij IJTG. “Daar komt nog bij dat sommige staalproducten absoluut droog vervoerd moeten worden. Daarnaast zijn er nog de strenge veiligheidseisen die onze klant hanteert. Dat resulteert in vrachten met een variabele lengte. Die mogen vaak absoluut niet nat worden en bestaan soms uit deelladingen voor twee of drie adressen. Verder mogen we van ArcelorMittal niet afzeilen vanwege de veiligheid. Zo wil ArcelorMittal niet dat onze chauffeurs over de lading lopen”, schetst Rinus Bekkernens waar hij mee te maken heeft.

Geen zeilentrailer

“Als het binnen de lengte van een gewone trailer past, zouden we ook met een schuifzeilentrailer kunnen werken”, zet Bekkernens uiteen. “Maar onze vrachten worden er bijna altijd met de kraan opgelegd en afgepakt. Dus zelfs als het dak open kan, zitten we nog met de achterdeuren en de geleidingsrails van de zeilen. Dat is én een heel gepriegel voor de kraanmachinist én de kans op schade aan de huif is groot. Want staal geeft nu eenmaal niet mee. Maar veel van ons transport is langer dan 13,60 meter en daarvoor rijden wij met uitschuifbare trailers tot 21 meter. Daar is geen schuifzeilensysteem voor te krijgen dat variabel in lengte is. Dat maakt het Roll-Over systeem van Stam zo interessant. Want daar kan dat wel en heb je in geopende toestand geen enkel obstakel voor de kraan. Op die manier heb je bij het laden en lossen vrij zicht op de lading en de laadvloer. We hebben er nu drie rijden en een vierde is in bestelling.”

Het Roll-Over systeem is eigenlijk even simpel als ingenieus. Het bestaat uit een groot aantal aluminium portalen die op rolletjes door twee goten aan weerszijden van een trailer heen en weer te verrijden zijn. Daaroverheen is een zeil gespannen dat voorop aan het (bij IJTG altijd verzwaarde en gecertificeerde) kopschot vastzit en zo als een harmonica kan vouwen. Een soort Rupsje-nooit-genoeg die de chauffeur met één hand bliksemsnel in- of uit kan schuiven. In geopende toestand is alleen de eerste twee tot drie meter op de kop van de trailer niet direct van bovenaf toegankelijk omdat daar dan alle portalen achter elkaar geparkeerd staan. Maar het overige deel van de trailer is aan alle kanten volkomen open, zonder enig obstakel. En er schijnt ook een model te zijn waarbij je de kap aan de achterzijde buiten de trailer kunt schuiven zodat de hele laadvloer bereikbaar is.

Variabele lengte

“Met dit systeem bereiken we alle doelen in één keer”, vertelt Bekkernens. “Het sleutelwoord is hier continuïteit. Als het droog is, zouden we dat bijzondere staal ook open kunnen rijden. Maar dat weet je niet van te voren en daarom nemen we dat risico niet. Dan is het werken met deze kap de beste optie. De hele installatie is voor ons wel wat duurder dan een gewoon zeil omdat het maatwerk is. Maar het werkt ontegenzeggelijk heel snel. Vergeleken met het handmatig afzeilen winnen we een half uur tot zelfs drie kwartier per adres. En we kunnen met dit systeem ook makkelijk aan de veiligheidsvoorschriften van ArcelorMittal voldoen. Verder is deze kap eenvoudig aan te passen op elke lengte. Als we de trailer uitschuiven, klikken we er aan de zijkanten extra railstukken tussen. Is de trailer korter dan de maximale lengte, dan zetten we het surplus aan zeiloverkapping met een spansysteem voorop vast tegen het kopschot. En er komt nu ook al een uitschuifsysteem waarbij we niet eens meer die losse rails hoeven bij te plaatsen. Behalve dat het fijn werkt, is het systeem ook een soort visitekaartje voor ArcelorMittal. Als je daarmee voor de deur komt, geef je wel een heel professionele boodschap af bij je klanten.”

Rinus Bekkernens en vooral zijn chauffeurs zijn zeer content met de Roll-Over van Stam. “We kenden het systeem al van zijn voorganger Van Holten. Maar sinds Stam het heeft overgenomen, is de constructie wel aardig verbeterd”, weet Bekkernens. “De vergrendeling bijvoorbeeld werkt nu heel licht en snel zonder dat de chauffeur daarvoor in de trailer hoeft te klimmen. Ook het sluiten van de flap op de achterkant is geweldig: die rolt zichzelf op bij het openen en is met één beweging weer te sluiten. Het enige nadeel is, dat al dit fraais in ons werk toch ook kwetsbaar blijft”, overweegt Bekkernens. “Eén tik van een stalen balk tegen zo’n aluminium portaal en die gaat krom. Dan loopt hij niet meer soepel. Maar dat gevaar heb je in het staal met een zeilentrailer nog meer. Bovendien gaat de ontwikkeling van de Roll-Over steeds verder. Zo hebben we nu een losse stalen opzetboog die we vóór de opgevouwen kap kunnen plaatsen. Dat voorkomt dat de lading de kap zelf kan raken en dat scheelt heel veel kleine schades. Daarom vind ik dit systeem voor dit soort werk het beste dat ik tot nu toe ken.”

Ook voor gewone trailers

We vragen producent Michiel Stam of zijn Roll-Over bijvoorbeeld in het stukgoed een goed alternatief voor een gewone schuifzeilentrailer kan zijn. “Dat is precies waar wij naar toe willen”, verklaart Stam. “Nu gelden wij als de probleemoplossers. Daar zijn we goed in. Maar wij zijn er van overtuigd dat ons Roll-Over systeem ook in het gewone transport voordelen heeft. De kosten zijn vergeleken bij onze standaard schuifzeilentrailer slechts 2000 euro meer. Maar ons is systeem is lichter. Daardoor win je 350 kilo aan laadvermogen omdat je geen stalen achterportaal met deuren nodig hebt. Hoewel dat bij ons wel kan als een klant dat wil. En je werkt veel sneller en lichter. Het openen of sluiten van de kap kost bij ons amper één minuut. Daar wordt een chauffeur écht blij van. Want probeer dat eens in de winter met een stug onwillig schuifzeil. Het is ook veiliger. Je hebt geen scheefstaande klemmende rongen en planken die niet los willen. En eenmaal open kan de heftruck overal onbeperkt bij omdat hij geen last heeft van de bovengeleiding of de rongen. Dat voorkomt schade en ook aan het dok werkt ons systeem prima. Zeker voor in de distributie is dit een prachtig systeem. We hebben het ook al op bakwagens geleverd.”

TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: ROOZWORKS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer