Scania kan leveren wat Leegwater wil • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Scania kan leveren wat Leegwater wil

Leegwater Special Truck uit Zwijndrecht nam onlangs een nieuwe Scania R 500 6×2/4 voorloopasser in gebruik. De trekker met de SCR-only 500 pk zescilinder motor maakt onderdeel uit van een span waarvan er maar één in Nederland gaat rijden.

“Wij zochten een combinatie die zo flexibel mogelijk in te zetten is”, vertelt eigenaar directeur Sander Leegwater. “Wij zijn behalve gespecialiseerd in kraanwerk, ook actief in veel andere transporttakken van het vervoer van koeriers werk door geheel Europa, pallet distributie, vervoer van gevaarlijke stoffen, stukgoed tank en vervoer van afvalstoffen en containers. Dus moest onze nieuwe truck zowel optimaal kunnen kranen als voor een gewone trailer kunnen. De oplossing was een trekker met een laag 96 cm chassis, een gestuurde voorloopas én een schuif- en hefbare schotel.

“En dus werd het een Scania”, vertelt Leegwater. “Want dat is het enige merk dat de door ons gewenste configuratie af fabriek standaard kan leveren. We kozen voor een R500 met slaapcabine en een normale dakhoogte. Het standaardchassis van Scania is al de laagste uit op de markt. Vandaar dat we met 60-series banden op een schotelhoogte van slechts 96 cm uitkomen. Bovendien kennen we de Scaniadealer in Alblasserdam goed.”

Die geringe hoogte heeft Leegwater nodig omdat er achter de Scania een nieuwe volkomen vlakke drieassige uitschuifbare trailer gekoppeld wordt. “Het bijzondere daaraan is dat die aan de voorzijde is voorzien van een Palfinger 78 ton/m kraan. Deze schuift zeven keer uit en kan daarmee 18 meter vér reiken. Dat is een combinatie die verder in Nederland nog nergens rijdt, dat is een gok, maar wij geloven erin,” geeft Leegwater uitleg.

De kraan krijgt zijn voortstuwing vanaf de PTO van de trekker. Maar verder zitten alle bedieningselementen zoals de stempels op de trailer gebouwd. “We gebruiken deze combinatie om zelf compressoren, generatoren, brandstofcontainers, buizen maar ook High Cubes te kunnen op- en afzetten,” vertelt Leegwater. “We hebben dit systeem in eigen huis ontwikkeld waarbij ook de inbreng van onze ervaren chauffeurs heel waardevol was.”

De hoofdreden om de kraan niet op de trekker zelf te bouwen, is het feit dat in ‘normale’ tijden, er bij Special Truck de grootste piek in de ochtenduren ligt. “Dus creëren we zo ook makkelijker invulling voor de middaguren. Dan wil je een zo universeel mogelijke auto. Vandaar de hefschotel: dan kan er ook een gewone 13,60 meter oplegger achter. En bovendien rijdt je dan niet met negen ton extra voor een kraan die je op dat moment niet gebruikt. Alleen is het inmiddels zo druk, dat we eigenlijk elke dag vol met de kraan in de weer zijn. Maar dat is alleen maar positief.”

Sander Leegwater nam Leegwater Special Truck over van zijn vader en is daarmee de tweede generatie in het bedrijf. “Wij runnen momenteel zo’n 60 eenheden, ruim 25 voertuigen, waarvan vijf Scania’s, daarbij besteden wij dagelijks ook nog behoorlijk wat werk uit. Waarom een bedrijf dat zo’n beetje van alle markten thuis is, toch Special Truck heet vraag je? Dat komt door mijn vader. Toen die begon, zag hij een toename in koerierswerk met onder andere trucks; ‘spoedjes’ voor de scheepvaart en Offshore. Hij had nog geen naam voor zijn bedrijf toen hij een keer midden in de nacht gebeld werd door een Engels bedrijf met de tekst ‘We need a special truck now!’ Vandaar dus. En nog steeds doen we veel van dit soort spoedleveringen; geregeld ook dubbelbemand omdat die buis of die machine gisteren al ergens een paar landen verderop had moeten zijn.”

Als je het meest in het oog springende kenmerk van Special Truck zou moeten samenvatten in één woord, zou flexibiliteit hoog scoren. “Het is voor onze planning altijd een enorme puzzel om te zorgen dat het past. Want één buis worden er altijd meer, wat voor morgen op de rol stond, is toch plotseling vandaag. Het gewone palletwerk loopt gewoon door maar er kan elke minuut ook een spoedopdracht binnenkomen. Dat vraagt ook om een speciaal soort chauffeur die in staat is zich continu aan te passen aan wat er gevraagd wordt. Maar aan de andere kant is daardoor geen enkele dag hetzelfde. Het verloop is bij ons dan ook eigenlijk nihil. Mensen blijven hier tot aan hun pensioen. Ergens gelukkig maar. Want het is enorm lastig goede chauffeurs te vinden”, aldus Leegwater

De nieuwe Scania kan daar mogelijk bij helpen. “Met zijn dikke motor, leren bekleding en rijke uitrusting is het natuurlijk een dijk van een auto waar iedereen wel op wil werken. En hij is rondom luchtgeveerd en voorzien van een retarder. Dat maakt het werk niet alleen makkelijk: het rijdt vorstelijk”, vertelt Leegwater.

Leegwater doet normaal gesproken ca. 10 jaar met zijn auto’s. Sander Leegwater: “Voor deze hebben we een full onderhoudscontract afgesloten voor acht jaar. Hij gaat dan mogelijk niet meer dan een 90K per jaar rijden, hij maakt wel heel veel PTO-uren. Maar of we werkelijk zo lang met de auto zullen doen, is momenteel een beetje ongewis. Door veranderende wetgevingen lukt het meestal niet om de geplande tijd vol te maken. Dat komt door de steeds strenger wordende regelgeving. Daar lopen we met deze mogelijk ook tegenaan. Want 2030 lijkt nog ver weg. Maar je investeert nu. En met een afschrijving op 10 jaar zit dan al in 2032.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer