Van der Bas laat bandenmanagement over aan Profile: ‘Véél eerder moeten doen’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Van der Bas laat bandenmanagement over aan Profile: ‘Véél eerder moeten doen’

“Dit hadden we dus véél eerder moeten doen”, vat eigenaar Jos van der Bas van Van der Bas Transport uit Reeuwijk zijn tevredenheid samen over de bandemanagementservice van Profile. Sinds drie jaar laat hij Profile Nooteboom uit Gouda zijn complete bandenmanagement verzorgen. Met opvallend resultaat. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_3_76_79]

“Wij merken dat niet alleen het aantal klapbanden nagenoeg tot nul is teruggelopen. Maar ook besparen wij via het Tymacon 3.0 systeem van Profile aantoonbaar tot één procent op ons brandstofverbruik. Met de ruim drie miljoen kilometers die wij met 35 trucks internationaal in de containers rijden, is dat meer dan 8.000 liter”, vertelt Van der Bas.

Veel klapbanden

“Wij rijden voornamelijk met containers op Duitsland” geeft Jos van der Bas een inkijkje in zijn bedrijf. “Maar dat doen we niet alleen vanuit de havens. We hebben ook klanten in de Noordoostpolder. Daarvoor vervoeren we producten als aardappelen. En dat triggerde mij. Want dat is uiteraard seizoensgebonden werk en altijd zwaar. We konden er op een gegeven moment bijna de klok op gelijk zetten. Eens in de zoveel keer als er één van ons bij een boer geladen had, kreeg die op de terugweg bij Almere een klapband. De eerste keer denk je er niets van. Maar als dat geregeld gebeurt, ga je je toch zorgen maken. Sowieso liep het aantal klappers bij ons op een gegeven moment de spuitgaten uit. We hadden er soms wel vijf in de week!”

Dat is ook statistisch gezien wel héél veel. Er is een vuistregel die zegt dat een vervoerder normaal gesproken per truck één keer in de vijf jaar een klapband heeft. Dus zou Van der Bas eigenlijk niet meer dan grosso modo ‘slechts’ één bandenincident per jaar moeten tegenkomen. Maar ja, er zijn zaken die afwijken, die veel afwijken én je hebt statistieken.

Geen controle

“Achteraf bezien is het eenvoudig. Bij ons was de oorzaak van de vele bandenincidenten volkomen te herleiden naar bandenspanningscontrole en onderhoud. Dat is bij ons niet makkelijk omdat wij onze 35 trucks en 45 trailers niet centraal op één locatie hebben. Ze staan door het hele land en zijn eigenlijk altijd onderweg. Natuurlijk komen ze allemaal wel periodiek binnen voor algemeen onderhoud. Maar voor je banden is dat te weinig. Die moet je minimaal één keer in de drie maanden controleren op spanning en slijtage. Dat lukt onze monteur dus nooit. En voor een chauffeur is het ook niet makkelijk. Als je er al één hebt, die netjes elke dag om zijn truck heenloopt voor controle, ziet die mogelijk wel écht onheil of een verkeerd afslijtend profiel. Maar één of twee bar onderdruk? Dan moet je echt gaan meten,” weet Van der Bas.

Tymacon

Daarom zocht hij contact zijn bandenleverancier Profile Nooteboom Gouda. “Die stelde ons het Tymacon bandenmanagementprogramma voor als oplossing. Dat staat voor Tyre Management Contract. Het is een all-inclusive systeem waarbij Profile contractueel de controle en de zorg voor mijn banden overneemt. Dat kun je precies zo afspreken als je wilt: het is echt maatwerk. In ons geval spraken we af dat Profile Nooteboom ervoor zorgt dat al onze wielen eens in de drie maanden fysiek door een Profilemedewerker gecontroleerd worden op spanning en slijtage. Zijn bevindingen legt hij vast in een rapportage. Daarop kan ik bijvoorbeeld zien hoeveel van mijn banden er goed op spanning waren, hoeveel er binnenkort vervangen moeten worden, hoe de profieldiepte per auto is enzovoort. Er wordt ook advies gegeven: soms is het nuttig een wiel van positie te wisselen voor een gelijkmatiger slijtpatroon. Het enige dat mijn planning moet doen, is er voor zorgen dat mijn materieel op de afgesproken tijd op een van de drie plaatsen in het land aanwezig is. Moeilijker is het niet.”

Universeel

Van der Bas ziet duidelijke voordelen aan het werken met Tymacon: “Wat ik heel prettig aan het systeem vind, is dat het overzichtelijk is én niet merkgebonden. Dus zit ik niet vast aan één merk band. En dat is goed, want wij zien hier toch dat het ene merk band en type op een bepaalde route niet dezelfde prestaties levert als een ander en omgekeerd. Bovendien weet ik dat er écht iemand fysiek mijn banden controleert. Daarbij zien we dat het systeem meegroeit met de tijd. We werken nu met versie 3.0 maar we weten nu al dat de volgende versie bijvoorbeeld ook al geschikt is voor de omgang met TMPS.”

Van rood naar groen

Toen Van der Bas drie jaar terug de eerste rapportage binnen kreeg, was dat wel even schrikken. “Als Profile Nooteboom een band op onderspanning aantreft, kleuren ze die rood in. Nou, onze uitdraai leek wel met tomatenpuree geprint te zijn. Maar dat werd alras beter. En nu staan bijna alle banden netjes in het groen. Dat merken we ook in de praktijk. Want niet alleen hebben we geen klapbanden meer. Maar ook rijden we gewoon een procentpunt zuiniger. Alleen al van wat we daarmee besparen, kan deze service makkelijk twee keer betaald worden”, vertelt Van der Bas.

Veiligheid voorop

“Maar eigenlijk vind ik dat nog niet eens het belangrijkste”, geeft Jos van der Bas aan. “Dit soort systemen worden altijd meteen in kostenbesparing vertaald omdat dat goed aantoonbaar is. En dat is ook zo: het bespaart ons geld door minder verbruik. Dat is natuurlijk ook goed voor het milieu. Verder besparen we op vervanging omdat we langer met onze banden doen. We hebben minder stilstand dus minder uit te betalen uren. We hebben minder aanvaringen met Rijkswaterstaat die ons bij stilstand meteen wil afslepen. En ultimo hebben we tevreden klanten omdat we op tijd kunnen leveren. Maar los van al het financiële gewin en het gemak, is er zeker ook nog zoiets als veiligheid en risicobeperking. En een klapper levert een reëel risico op. Als werkgever heb ik een zorgplicht. Niet alleen richting mijn chauffeurs. Maar ook richting de samenleving. Want ik wil toch niet meemaken dat een van mijn chauffeurs of een ander niet meer thuiskomt omdat een van mijn auto’s met een gesprongen band door de vangrail ging. Dat vind ik ook een belangrijk aspect aan goed bandenmanagement. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Maar nu heb ik wel de zekerheid dat wat ik samen met Profile Nooteboom kan voorkomen, ook gedaan wordt.”

TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: ROOZWORKS, PROFILE

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer