Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: MAN TGM met slimme koeling voor Bidfood

Foodservicebedrijf Bidfood heeft een vloot van 350 vrachtwagens in Nederland, en met 17 vestigingen is het bedrijf toonaangevend in ons land waar het gaat om de toelevering aan horeca, zorginstellingen en catering. Onlangs nam Bidfood een nieuwe MAN TGM bakwagen in gebruik met een slimme, duurzame koeling dankzij techniek van Wierda Hybrid Technologies.

De nieuwe MAN TGM 18.250 is voorzien van een Luchtenberg carrosserie met een tussenschot in lengterichting. Door te werken met verschuifbare wanden kan daardoor de verdeling tussen het diepvries- en koelgedeelte naar behoefte worden aangepast. Daardoor ontstaat een flexibel inzetbare transportoplossing voor de distributie van levensmiddelen. Wagenparkbeheerder Cor de Rooij van Bidfood: “Wij werken al jaren met dit concept in verschillende uitvoeringen. Deze keer hebben we gekozen voor één vaste tussenwand, halverwege de laadruimte in lengterichting. Belangrijk voor ons is de koeling. Doordat onze auto’s veel stops maken in de binnenstad hebben we veel capaciteit nodig om de temperatuur laag te houden.”

Bidfood koos voor de Carrier Vector 19HE Multitemp koelmachine. Met maar liefst 19 Kw is dat een machine met voldoende capaciteit voor deze toepassing. Om aan de wensen van Bidfood tegemoet te komen voor een duurzame en stille oplossing werkte Carrier samen met Wierda Hybrid Technologies. Er werd gekozen systeem waarmee de dieselmotor in de binnenstad uitgeschakeld kan worden. De benodigde stroom daarvoor wordt geleverd door een accupakket dat gedurende de nacht wordt opgeladen. “Wij zochten een oplossing voor de geluidsoverlast van de koelmachine, maar ook naar een verlaging van het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot. Door gebruik te maken van elektriciteit kan de koelmotor nu heel stil zijn werk doen als de chauffeur de binnenstad in rijdt. Wij maken gebruik van T Comm Telematics boordcomputers en door middel van geofencing schakelt de koelmotor automatisch over op stroom als hij de stad in rijdt. Het systeem is zodanig ingesteld dat de diesel het automatisch weer overneemt als de accu’s leeg zouden raken. De eerste testen wijzen echter uit dat we ruim voldoende stroom aan boord hebben voor de hele distributierit. Dat heeft uiteraard onze voorkeur, aangezien daarmee nog meer brandstof en CO2 uitstoot bespaard wordt’’ aldus De Rooij.

De nieuwe MAN TGM is uitgerust met de 8 liter zes-cilinder D08 krachtbron van MAN met een vermogen van 250 pk. De MAN TipMatic automatische versnellingsbak neemt de chauffeur het werk uit handen in de intensieve distributie. Met deze nieuwe MAN heeft Bidfood de eerste truck met een hybride koelsysteem in de vloot. Het hele project kwam tot stand dankzij een intensieve samenwerking tussen Wierda Hybrid Technologies, Carrier Transicold, Carrosserie Luchtenberg en Bidfood en met ondersteuning door T Comm Telematics. Voor een betere aerodynamica is er een speciale spoilerset van Veap Shield aangebracht die voor een mooie aansluiting zorgt op de laadbak. Opvallend is het hoge niveau van afwerking van de motorwagen met onder meer een fraaie instaptrede bij de zijdeur. Chauffeur Marcel van Bergen is dan ook erg in zijn nopjes met zijn nieuwe MAN. De MAN TGM werd afgeleverd door Wierda Bedrijfswagens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer