Ga naar hoofdinhoud

Scania Rinsma lost laadprobleem op zonder netverzwaring

Garage Rinsma, officieel Scania-dealer in Friesland, heeft met succes een snellaadoplossing geïmplementeerd voor twee elektrische Scania-vuilniswagens die binnenkort de weg op gaan, ondanks de beperkte aansluiting van slechts 73 kW. Een samenwerking met Evise, een bedrijf dat zich specialiseert in laden op (on)mogelijke plekken, maakt dit mogelijk.

Evise realiseerde een batterij-geïntegreerd snellaadsysteem waarmee de vrachtwagens volledig kunnen worden opgeladen zonder netverzwaring.De oplossing past in Scania Rinsma’s bredere ambitie om koploper te zijn in duurzaamheid.

De oplossing stelt Garage Rinsma in staat om twee elektrische vrachtwagens met een gezamenlijk batterijpakket van 1000 kWh dagelijks in te zetten voor afvalinzamelaar Omrin, terwijl andere leveranciers hadden aangegeven dat dit met de bestaande netaansluiting onmogelijk zou zijn.

“Ik zocht een manier om twee elektrische Scania-vuilniswagens voor Omrin te laden, maar liep tegen een muur. Alle leveranciers vertelden mij dat het beperkte vermogen op onze aansluiting dit onmogelijk maakte”, aldus Remko van Keulen, Directeur van Garage Rinsma. “Toen kwam ik in contact met Evise, en binnenkort kunnen beide E-trucks probleemloos gaan rijden.”

Slimme oplossing maakt elektrificatie direct mogelijk

Wachten op netverzwaring was geen optie, aangezien dit nog tot 2035 kan duren. Door de bestaande energiehuishouding slim te benutten, vond Evise een praktische oplossing. Het systeem slaat energie op in batterijen tijdens daluren en geeft deze af wanneer de elektrische trucks moeten laden.

Het resultaat is indrukwekkend: met slechts een 73 kW transportcapaciteit realiseert het systeem een laadvermogen van totaal maar liefst 408 kW. De installatie benut ook de energie van de aanwezige zonnepanelen optimaal en houdt rekening met het energieverbruik van het pand.

Dagelijks operationeel zonder beperkingen

“De vuilniswagens van Omrin laden ’s nachts volledig op en kunnen tijdens de lunchpauze binnen 45 minuten bijladen”, legt Van Keulen uit. “Het systeem werkt volledig automatisch en wordt op afstand gemonitord.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer